Masové běžecké závody jako ornament značky

pátek, 04. října 2013, 07:25 Marketing MediaGuru

Z běžeckých závodů lze udělat marketingovou událost; obliba běhání je čím dál znatelnější.

V roce 2011 dokázalo jenom ve Spojených státech zaběhnout maraton více než půl milionu lidí. Samotné pořádání maratonu a jeho zvládnutí tak pro získání slávy a věhlasu samo o sobě nestačí. Neustále se zvyšuje také počet lidí, kteří zvládli některou z následujících extrémních podob vytrvalostního běhu: zaběhnout padesát maratonů v padesáti různých státech USA, padesát maratonů během padesáti víkendů, sedm maratonů v sedmi dnech, sedm maratonů na sedmi kontinentech během sedmi dnů, případně běh z jednoho amerického pobřeží na druhé a tak dále.

Jak tedy zaujmout, překvapit a pořádáním zajímavé běžecké akce se odlišit od ostatních – jak z takového běhu udělat ornament značky, něco, co perfektně zapadá do její image, a co by zároveň ani zdaleka nepůsobilo jako „ornament masy.“ Tímto pojmem Siegfried Kracauer, německý kulturní teoretik zaujatý nástupem nacismu, ve 20. a 30. letech  označoval estetiku precizně koordinovaných a organizovaných mas jednotlivých těl během nacistických manifestací. Účastníky běžeckých závodů totiž nelze přímo označit jako masu, každý z nich následuje cíl sám za sebe, a navíc překonává hranice vlastních schopností. Podobným způsobem jsme popisovali étos reklam sportovních značek.  Vždyť slogany se slovy jako „Nemožné neexistuje“, případně „Just do it“ nebo „Život je výzva“ lze nejlépe číst především jako výzvu. K čemu ale? K překonávání sebe sama, výzvu k vymanění se z omezení vlastních slabostí a nedůsledností. Člověku má ze všeho nejvíce být odměnou především pocit smyslu života a identity.

We run, you run

Běh na deset kilometrů na první pohled jako výzva příliš nezní. Je-li ale takto dlouhý závod zasazen do atraktivního prostředí centra Prahy, hned je zážitek z něho o řád bohatší. Nese punc prestiže, taková událost nemůže být fádní z podstaty skutečnosti, že člověk má neustále na očích historické centrum české metropole. A pokud běžcům připadalo deset kilometrů málo? Mohou se snadno zaměřit na přípravu zdolání dalších met. Patnáct kilometrů. Dvacet kilometrů. Maraton. Stále je prostor překonávat sám sebe.

Předchozí odstavec tak charakterizuje závod We Run Prague zaštiťovaný značkou Nike. Konal se na konci srpna a na stránkách akce lze dokonce stáhnout aplikaci Nike+ Running, která člověku dopomůže zdolat jakoukoliv běžeckou metu.


Běhání lze také obzvláštnit důrazem na celkovou fyzickou zdatnost a vytrvalost. Jako příklad lze uvést závod s příznačným názvem Reebok Spartan Race. Účastníci poznají, že nejvíce jejich výkon ovlivní jejich vůle překonávat překážky a schopnost nenechat se zastavit – čili vlastnosti a schopnosti, které se samy o sobě nijak natrénovat nedají, tím spíše, když závod vyžaduje dokonalou součinnost celého těla a klade důraz na celkovou fyzickou připravenost. Akce se konala 28. září v Bořeticích a kromě České republiky se pořádá také na Slovensku, Maďarsku, Rakousku, Polsku a ve Spojených státech. Závod tvoří pětikilometrový běh terénem a minimálně patnáct překážek rozmístěných po celé běžecké trase – existují různé varianty obtížnosti závodu, takže by měl být vhodný i pro začátečníky. Téměř každý v něm tak může posouvat svoje hranice stále dál. Stejný princip vyznává rovněž americká akce s názvem Run Through Hell konaná letos v létě v americkém Michiganu ve spolupráci s námořní pěchotou armády USA. Přesně takové druhy fyzické námahy jsou pro působení v armádě nezbytné. Závod pomáhala propagovat značka piva Budweiser.

-jav-