Český rozhlas snížil příjem z reklamy na 86 mil. Kč

čtvrtek, 27. března 2014, 14:59 Aktuality, Rádio MediaGuru

Českému rozhlasu v loňském roce klesly příjmy z vlastní reklamní a obchodní činnosti na 85,5 milionu z předchozích 93,5 milionu korun. Příjmy z placené reklamy se snížily na zhruba 25,9 milionu, naopak na téměř dvojnásobek vzrostly výnosy ze sponzoringu. Vyplývá to z výroční zprávy o činnosti rozhlasu, o které bude jednat Poslanecká sněmovna.

Podle rozhlasu byl celkový pokles způsoben řízeným omezením barterových obchodů.
Český rozhlas na začátku loňského roku změnil obchodní model, který nahradil předchozí exkluzivní dohodu se společností Media Master. Na reklamním zastupování se tak loni vedle agenturního prodeje, který obstaral zhruba polovinu celkových výnosů z komerčního vysílání, podílel i sám rozhlas, jenž vlastními obchodními aktivitami zajistil druhou část výnosů. V souvislosti s uplynutím exkluzivní smlouvy rozhlas zároveň začal jednat o obchodní spolupráci s dalšími mediálními agenturami.

Největší příjmovou položku loni představovaly bartery, a to 37,6 milionu korun. Placená reklama činila 25,9 milionu, což bylo o 52 procent více, než byl stanovený plán. Naopak navzdory meziročnímu růstu proti plánu zaostal sponzoring, který loni vynesl příjmy 15,7 milionu korun. Celkové příjmy z vlastní reklamní a obchodní činnosti včetně regionálních studií podle výroční zprávy byly naplněny na devadesát procent.

„Pokles příjmů Českého rozhlasu z obchodní činnosti byl v celkových hodnotách způsoben řízeným snížením barterových operací. Pokles ve výnosech tak byl zcela kompenzován na straně barterových nákladů," komentovala údaje mluvčí rozhlasu Tereza Krásenská. „Ze strany Českého rozhlasu se za rok 2013 jedná o ekonomicky výhodnější dílčí výsledek než byl stav obchodní činnosti v roce 2012," dodala.

K významným obchodním aktivitám v loňském roce patřilo zahájení příprav nového e-shopu, který má veřejnosti otevřít bohatý rozhlasový archiv. Koncem roku byla odstartována jeho testovací fáze a příprava veřejného spuštění.

Prakticky žádnou změnu ve své činnosti loni naopak nezaznamenalo vydavatelství Českého rozhlasu Radioservis, které se dále orientovalo na mluvené slovo a upevnilo v tomto odvětví svou pozici na trhu. K jeho dalším aktivitám patří vydávání týdeníku Rozhlas a knižní vydavatelství. Radioservis je dceřinou společností Českého rozhlasu a svoji činnost financuje z vlastních zdrojů.

Hlavní výnosy Českého rozhlasu představují koncesionářské poplatky, které loni překročily dvě miliardy korun.

-čtk-