Retail by se měl snažit zákazníkům ušetřit čas

čtvrtek, 31. července 2014, 16:00 Marketing, Outdoor MediaGuru

Retaileři by se měli naučit zacházet s drahocennou komoditou – s časem zákazníka.

Chytrý telefon je švýcarským nožem chytrého shoppera, uvádějí ve svém článku pro časopis Admap Omaid Hiwaizi a Frank Wolfram z agentury Geometry Global. Svým přirovnáním poukazují na skutečnost, že smartphone představuje v maloobchodě nezbytný element – pojítko mezi online a offline světem, bez kterého si mnozí zákazníci nakupování ani nedokážou představit.

Dnešní „mobilní“ zákazník si v místě prodeje srovnává ceny, hledá si o výrobcích informace a možné recenze, před čímž by retaileři neměli zavírat oči. Naopak měli by smartphonům, které při nakupování údajně používá až 84 % jejich majitelů, vyjít vstříc a nabídnout přes ně přidanou hodnotu.

Retaileři by se proto měli naučit pracovat s daty, na jejichž základě by dokázali poskytovat potřebné informace přes všechny komunikační kanály – nejen přes letáky a internetové stránky, ale i v mobilní aplikaci. Prostřednictvím mobilních telefonů, které jejich majitelé berou jako velmi osobní prostor, by však měli nabízet jen užitečné služby, například posílat speciální nabídky na základě zákazníkova chování, pomáhat mu s nákupním seznamem, navigovat ho po prodejně –  zkrátka ušetřit mu jeho drahocenný čas. Samozřejmě to vše pod podmínkou, pokud o to zákazník stojí.

Novodobá mise retailu: ušetřit zákazníkům čas

Čas je komodita, kterou nikdo nemá nazbyt. Proto by ho měl retailer zákazníkům šetřit, nikoliv brát. Toho může docílit například přehlednou navigací na prodejně a i v aplikaci, jak to nyní činí známý pařížský obchodní dům Les Galeries Lafayette, který se rozprostírá na prostoru 75 tisíc m2. Svým zákazníkům nabízí aplikaci, umožňující lokalizovat objekty jejich zájmu a naplánovat si k nim co nejkratší trasu.

Lafayette

V loňském roce jihokorejský řetězec Emart z chytrého telefonu vytvořil navigační systém na prodejně po zboží v akci.

Ještě o krok dál navigační systém posouvá zatím v pilotním režimu ve spolupráci s řetězcem Intermarché francouzská agentura Digitas Labs, která k tomu využívá speciální brýle. Brýle zákazníka provádí po prodejně, nakupují i platí, zároveň pracují s informacemi o svém majiteli a podávají mu informace o jeho oblíbeném zboží v akci. Dokážou mu poradit i s nákupem: pokud se rozhodne pro určitý recept, dovede ho ke všem potřebným ingrediencím.

Pro ušetření času mohou retaileři nabízet také možnost platit přes mobilní aplikaci, s níž by se zákazníci vyhnuli frontám u pokladen. Takovou službu například nabízí mobilní aplikace QThru.

S atypickým řešením přišel v loňském roce také obchod Kate Spade Saturday, který umístil do své výlohy dotykovou obrazovku, přes kterou si kolemjdoucí mohli vybrat a nakoupit cokoliv z nabídky. Doručení bylo zaručeno do hodiny kamkoliv – domů, do práce, do restaurace, na party, ale i do parku.

Současní zákazníci, kteří jsou neustále online, tak nutí retail do změny. Chtějí od něj personalizované nabídky, které jim ušetří nejen peníze, ale i čas.

-kch-