Česká reklama vyvolala na Slovensku kontroverze

pátek, 12. prosince 2014, 07:19 Aktuality, Reklama MediaGuru

Pražská restaurace podávající steaky, která se v reklamě s přihlouplou Slovenkou chlubí, že u ní je "každá kráva šťastná", vyvolala na sociálních sítích mezi Slováky značné kontroverze. Zatímco část Slováků považuje video lákající na kus masa za vtipné, další ho označují za tradiční české vyvyšování se nad Slovensko. Z hlasování o spotu, který uspořádal portál topky.sk, vyplývalo, že 60 procent z asi 2000 lidí reklamu vůbec neřeší, 23 procent dotazovaných pobouřila a 17 procent nepobouřila. 

Slovenka při čekání na jídlo v nezadržitelném proudu slov kritizuje jako nuly druholigové fotbalisty či jízdu sockou, tedy městskou hromadnou dopravou, a mluví o tom, jak ráda čte "hlavně knížky, čímž očividně uvádí svého partnera do rozpaků. Vše se ale změní, když číšník přinese objednané steaky. Vše pak šťastně končí komentářem, že v Mánesce je "každá kráva šťastná". 

"Tupí, vymletí pepíci, chodíte po Tatrách v sandálech," kritizuje reklamu jeden z diskutujících v očividné narážce na to, že Češi se tradičně na Slovensku stávají terčem posměchu kvůli přeceňování svých sil v horách. Podle oficiálních statistik se ale v Tatrách nejvíce do problémů dostávají právě Slováci následovaní Poláky, Češi nicméně drží třetí příčku.

Na hlouposti a trapnosti reklamy trvá řada diskutujících, mnozí z nich pak připomínají, že Češi mají sami máslo na hlavě. V této souvislosti pak mimo jiné připomínají nošení ponožek v sandálech, což módní stylisté označují za buranství. Češi v této libůstce ale nejsou sami, poměrně populární je i u Němců.

Problém někteří vidí v tom, že upoutávka na restauraci je sexistická. Mnozí také nechápou, proč je jednoduchou ženou zrovna Slovenka a ne Češka.

Řada Slováků naopak reklamu považuje za vtipnou. Jeden z nich poznamenal, že velikost národa spočívá v tom, že si umí nejen udělat legraci z jiných, ale také ji přijmout, pokud je namířena na něj. Další zase připomínají, že i Slováci v reklamě využili jeden z českých stereotypů - údajnou vychytralost. Slovenská sporiteľňa ve své nabídce na konsolidaci půjček ukazuje českého rádoby táborníka, který si chodí půjčovat věci k sousedům Slovákům, jimž na oplátku půjčil paštiku.

Na počátku prosince jiná česká reklama vyvolala diplomatickou stížnost Polska. Česká pobočka mobilního operátora T-Mobile se nakonec rozhodla stáhnout svůj reklamní spot, který líčí polsky mluvícího muže jako překupníka nabízejícího nekvalitní mobil. Firma nicméně tvrdí, že vše bylo myšleno jen jako nadsázka.

-čtk-