TV reklama na ztracenou miliardu letos asi nedosáhne

pondělí, 29. prosince 2014, 07:00 TV MediaGuru

V čistých výnosech se loňská ztráta televizní reklamy letos zřejmě nesrovná.

Přestože hrubý monitoring reklamy přisuzuje v letošním roce televiznímu médiu nejvyšší nárůsty v objemu prodaného reklamního prostoru, v čistých investicích televizní reklama letos pravděpodobně loňskou miliardovou ztrátu nesrovná.

Podle hrubých investic představuje letošní zvýšení objemu televizní reklamy za období leden až listopad víc než 3 mld. Kč ve srovnání se stejným obdobím loni. Ukazuje se dokonce, že celkový objem televizní reklamy podle ceníkových cen už letos překonal i úroveň z roku 2012, resp. za období leden až listopad 2012, a to 1 mld. Kč.

Reklamní objem v TV podle ceníkových cen, I-XI/2011-2014, tis. Kč

TV reklama_2014

Zdroj: Admosphere

Letošní reportované výsledky hlavních televizních hráčů z pohledu meziročního vývoje tržeb ale tak výrazné zlepšení nesignalizují. Mateřská společnost provozovatele televizních kanálů skupiny Nova, firma CME, si letos na reklamním trhu za první tři čtvrtletí roku polepšila o přibližně 29 %. Podle kvartálních zpráv CME představuje prozatímní letošní nárůst na reklamním trhu zhruba 28 mil. USD, tj. cca 630 mil. Kč.

Objem výnosů TV reklamy CME, 1Q-3Q/2014, mil. USD

CME_reklama

Zdroj: CME

Podle očekávání se ale naopak letos po rekordním roce snižuje obrat druhého rozhodujícího hráče, televizní skupiny Prima. Kvartální výsledky spolumajitele Primy, společnosti MTG, naznačují, že letošní pokles tržeb byl za první tři čtvrtletí na úrovni cca 14 %. Pokud se tento trend v posledním kvartále výrazněji nezmění, může to představovat pokles na úrovni cca 350 mil. Kč za celý rok (reklamní tržby FTV Prima dosáhly loni 2,76 mld. Kč).

To by znamenalo, že by se hlavním hráčům na trhu televizní reklamy nepodařilo získat zpět peníze, které z televizního trhu zmizely v roce 2013. Velikost této částky odhadujeme na miliardu korun vzhledem k tomu, že výnosy CET 21 na reklamním trhu loni meziročně poklesly o 1,3 mld. Kč a naopak FTV Prima se loni podařilo zvýšit reklamní tržby o 300 mil. Kč.

-mav-