Deníky loni znovu prodaly méně, pokles ale zmírnily

středa, 11. února 2015, 16:42 Tisk MediaGuru

Průměrný prodaný náklad tuzemských deníků se oproti roku 2013 snížil o 7 procent.

Průměrný prodaný náklad tuzemských deníků dosáhl v loňském roce podle dat ABC ČR celkové výše 856 tisíc výtisků. Ve srovnání s předešlým rokem 2013 se průměrný denní prodej snížil o 66 tisíc kusů, což představuje 7% pokles. Znamená to, že noviny v loňském roce zmírnily pokles prodaného nákladu. V posledních třech letech klesaly vždy meziročně o 9 %. Za období deseti let od roku 2004 se průměrný prodej novin snížil o necelou polovinu.

Vývoj průměrného prodaného nákladu deníků (ks), 2004-2014

Prodany naklad deniku_vyvoj

Zdroj: ABC ČR

Z pohledu celkových prodejů a jejich meziročního vývoje se loni nejlépe vedlo deníkům Lidové noviny a Blesk. I loňský rok potvrdil, že nejpalčivějším je pro deníky pultový prodej, který klesá nejrychleji ze všech typů prodejů novin. Loni se meziročně pultový prodej snížil o 11 %. Předplatné se meziročně snížilo o 7 %, o něco lépe si v tomto typu prodeji vedly zpravodajské deníky. Ostatní prodej, v rámci kterého se noviny prodávají za sníženou cenu, se meziročně snížil o 9 %, naopak ale rostou elektronické verze. Jejich průměr dosáhl loni 29 tisíc kusů, což bylo třikrát víc než v roce 2013.

Průměrný prodaný náklad deníků (ks), rok 2014

Prodaný náklad celkem

Pultový prodej a předplatné deníků (ks), rok 2014

Pultovy prodej a predplatne deniku 2014

Zdroj: ABC ČR, PP = pultový prodej, P = předplatné

Z celkové struktury prodejů tuzemských deníků vyplývá, že jsou většinově stále postavené především na pultovém prodeji (60 %) a předplatném (33 %). Na ostatní prodej a elektronické verze připadají 4 %, resp. 3 % z celkového prodaného nákladu.

Struktura prodaného nákladu (%) deníků v roce 2014 a 2013

Prodany naklad_struktura

Zdroj: ABC ČR

-mav-