Rok 2015 je ve znamení nákupů na sociálních sítích

čtvrtek, 12. února 2015, 07:50 Marketing MediaGuru

Trendem letošního roku v shopper marketingu jsou nákupy přes sociální sítě.

Zákaznická cesta současnosti je stále komplexnější a složitější. Místem prodeje již zdaleka nejsou jen kamenné obchody, kam lidé chodí zaplatit za požadované zboží. Možností, kde a jak nakoupit je mnohem více než dřív a cestu k nákupu brázdí nespočet podnětů. Podle POPAI Shopper Engagement Study jsou spotřebitelé při svých nákupech stále impulzivnější. Zatímco v roce 1986 chodilo do obchodu s konkrétním plánem 34 % spotřebitelů, nyní je to jen 18 %. I z tohoto důvodu mohou aktivity v místě prodeje zákaznické chování výrazně ovlivnit. Jaké trendy shopper marketing letos čekají, předpovídá agentura Geometry Global.

(1) Eventy jako pohon prodejů

Jedním ze stávajících trendů představují eventy v místě prodeje, při kterých se mohou značky dostat do kontaktu se spotřebiteli ve všech fázích nákupní cesty – od budování povědomí až k samotnému nákupu. Možné je k nim využít online i offline elementy, propojit in-store aktivity s out-of-store komunikací, vše s cílem posílit zážitek se značkou. Své místo zde mají pop-up obchody, nabízející produktové demo, zábavné akce či sdílení zkušeností s ostatními spotřebiteli.

(2) Nákupy přes sociální cíle

Rok 2015 by měl být ve znamení nákupů přes sociální sítě. Podle Geometry Global se tento typ nakupování letos stane pevnou součástí nákupní mechaniky, zákazníci je budou po obchodnících požadovat a ti by na sebe neměli nechat dlouho čekat. Řada značek, které mají na sociálních sítích širokou základnu fanoušků či followerů, má s tzv. social shopping příležitost své spotřebitele odměňovat, podporovat a dovézt je k novému typu nákupu. Amazon dnes umožňuje prostřednictvím hashtagu #AmazonCart nakupování přes Twitter, platformy jako Like2Buy nebo Soldsie vytvářejí z Facebooku a Instagramu finální nákupní destinace. TwtQpon a Cartwheel zase ukazují, jak lze při nakupování uplatnit „sociální“ kupóny.

(3) Vždy přítomné CRM

Nové technologie vnášejí do nákupní cesty také možnosti „vždy přítomného“ CRM (Customer Relationship Management). Potenciálními touchpointy pro spojení se zákazníky mohou být nyní automaty, police, zrcadla či výkladní skříně. V kalifornském železářství Orchard zkouší robotické prodavače, kteří si naskenují požadované položky a ihned zkontrolují, zda je mají k dispozici. Mluví anglicky i španělsky.

Řetězce Safeway a Walgreens testují mobilní aplikace využívající iBeacon, jejichž cílem je lidem ušetřit peníze. Další aplikace jako ibotta, Flipp nebo Checkout51 nabízejí nakupujícím aktuální úspory v daném obchodě.

Prozákaznický přístup, dodání veškerých detailních produktových informací, recenzí i propagačních akcí spotřebitelům v místě obchodě může ovlivnit cestu ke koupi. To se stane trumfem pro velkoobchodníky s širokou škálou sortimentu.

(4) Mobilní platby jako cesta k zákazníkovi

Chytré telefony se při nakupování mění v rukou zákazníka ve zdroj užitečných informací. Srovnávají si na něm ceny, čtou si recenze, často i rovnou nakupují, zejména menší položky, typu potravin, a v neposlední řadě je začínají používat i k finančním transakcím. Smartphony se staly vstupní branou k budování hlubších vztahů se zákazníky a o jejich přízeň spolu nyní soupeří maloobchodníci, společnosti vydávající kreditní karty, operátoři, PayPal či ApplePay. Své místo si budují i aplikace umožňující okamžitě přeposlat peníze, mezi něž se řadí například Venmo či Snapcash, který slouží na přeposílání peněz mezi uživateli Snapchatu.

-kch-