Tržby v českém PR loni 1,23 mld. Kč, platy stagnují
České PR agentury utržily v loňském roce 1,228 miliardy korun, což je meziroční růst o 56 milionů korun. Trhu i nadále dominují agentury sdružené v APRA (Asociace PR agentur), které reprezentují celkové tržby z 80 %. Vyplývá to ze zprávy KPMG.
Optimismus na trhu je silný. 42 % agentur hodnotí rok 2014 jako lepší než roky předchozí a stejná část trhu čeká růst také v letošním roce. Že by se měla situace zhoršit, si nemyslí žádná z agentur. „Růst očekáváme díky novým službám. V Evropě se v posledních letech public relations rozšířilo do příbuzných oborů marketingu, jako je digitál, reklama a takzvaná podlinková komunikace. A tam expandují i české agentury,“ říká Jan Kučmáš, předseda Výkonné rady APRA.
Ceny agentury loni zpravidla nezvyšovaly, 47 % z nich je nechalo na úrovních roku 2013, 16 % zdražilo v rozmezí 0,1 – 10 % a 26 % agentur mírně zlevnilo. Klienti žádají po agenturách stále častěji služby v oblasti digitální komunikace. Nejvyšší růst aktivit zaznamenaly agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit (74 % dotazovaných agentur), na druhém místě skončily vztahy s médii (52 %). Klasické vztahy s médii mají přitom podle názoru agentur v následujících deseti letech pomalu ustupovat a do čela aktivit PR agentur se dostanou právě digitální disciplíny.
Platy v sektoru stagnují, 63,2 % potvrdilo meziročně stejnou úroveň mezd, 21 % hovoří o mírném růstu.
Průměrné hodinové sazby PR agentur v ČR v roce 2014
ředitel společnosti | 4 135 Kč |
account director | 3 129 Kč |
account manager | 2 229 Kč |
account executive | 1 507 Kč |
account assistant | 1 140 Kč |
Zdroj: APRA. Pozn.: Vážený průměr
-mav-