Studie: Ztráty z blokování reklam mají být 22 mld. USD

sobota, 15. srpna 2015, 08:10 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Programy na odfiltrování on-line reklamy používá třetina internetových uživatelů, trend má dál sílit.

Obliba programů na blokování reklamy se dál zvyšuje, varuje analýza společnosti Adobe a dublinského start-upu PageFair, který se snaží přijít na způsob, jak těmto praktikám vzdorovat. Ušlý zisk způsobený užíváním programů typu AdBlock pro letošní rok globálně vyčíslil na necelých 22 miliard dolarů. Programy na blokování reklam využívá třetina uživatelů internetu. Jenom v Evropě jejich počet meziročně vzrostl o 35 procent a blíží se 77 milionům.

Zpráva nabízí i o něco bližší náhled na statistiky jednotlivých zemí. V Evropě podle nich ve filtrování marketingových sdělení vedou Poláci a obyvatelé Řecka, více než třetina z nich užívá software, který to umožňuje. Naopak mezi "nejpoctivější" státy patří Slovensko, kde se tak činí necelá desetina uživatelů sítě. Těsně za ním následuje Francie a Česká republika.

Prakticky "nezasaženy" ovšem zatím v zůstávají mobilní platformy, které se na internetovém provozu podílejí z 38 procent, na blokování reklam ale z pouhých necelých dvou procent. I tato skutečnost se nicméně může změnit. Nejpopulárnější nástroj k filtraci marketingových sdělení, AdBlock od německé společnosti Eeyo, se totiž má výrazněji rozšířit i na tato zařízení. Autoři zprávy odkazují na budoucí nástup operačního systému verze iOS9 od Applu, jehož uživatelé si příslušné aplikace budou moci snadno nainstalovat z App Store.

Jejich motivací je ale kromě "čistějšího" prohlížení webu bez reklam také starost o soukromí. Iniciativa Do Not Track, které je AdBlock součástí, totiž varuje před sbíráním informací o uživatelově chování na webu pro marketingové účely. Nabízí proto vlastní nástroje, které mají zajistit v tomto ohledu bezpečnější prohlížení internetu, současně tím ale narušují samotné základy on-line reklamy využívající cookies a cílení.

Odhad ztrát z používání blokovacích systémů (mld. USD)

adblock1

"Nejraději bychom neblokovali vůbec žádné reklamy," uvedl pro WSJ Casey Oppenheim, spoluzakladatel softwarové společnosti Disconnect blokující cookies. I ta je součástí iniciativy Do Not Track. "Příjem z reklamy je pro mnoho internetových společností a vydavatelů klíčový, jenže uživatelé mají právo vyvarovat se neviditelného sledování. Reklama přece nemusí zákonitě narušovat jejich soukromí a bezpečnost."

Výše zmíněná studie dopadů jejího blokování na celý průmysl má zájem na tom vyčíslit ztráty škody jako co největší. Firma PageFair se specializuje na pomoc zadavatelům ve věci měření ztrát a vyhodncování počtu uživatelů vybavených například AdBlockem. Vyvíjí i způsoby, jak jej obejít. Jenže autoři analýzy do ní zahrnuli i průzkum toho, co by lidi na používání AdBlocku lákalo nejvíc. Ukázalo se, že pro podstatnou část uživatelů by hlavní motivací k používaní tohoto softwaru byla ani ne tak rozmazlenost, ale obava o své soukromí.

Polovina oslovených uživatelů internetu, kteří AdBlock ani podobný software nepoužívají, uvedla, že by je právě narůstající obava o zneužití osobních dat ke změně postoje donutila. Teprve o něco méně respondentů by se tak rozhodlo poté, až by bylo množství reklam nesnesitelné. Je tedy i v zájmu reklamního odvětví, aby dokázalo jejich obavy zmínit, ať už vysvětlováním povahy nebezpečí, které jim (ne)hrozí nebo úpravou svých obchodních modelů a algoritmů, jakkoliv výsledky průzkumu mohla ovlivnit i nabídka možností – hrozba zneužití osobních údajů vypadá v nabídce důvodů k používání AdBlocku "nejsilněji."  Zástupci iniciativy Do Not Track, která se snaží poukazovat na oprávněnost těchto obav ze shromažďování dat pro účely reklamy, zároveň deklarují ochotu k částečnému kompromisu. "Doufáme, že náš DNT standard  nejen dostatečně ochrání osobní údaje uživatelů, ale navíc k tomu namotivuje i firmy. To by mohla být cesta, jak může vedle sebe fungovat jak reklama, tak ochrana soukromí," dodal pro ThreatPost Oppenheimer. Podle WSJ se dokonce koalice subjektů v DNT zavázala pozastavit blokování reklamy na stránkách těch vydavatelů, kteří zásady "nesledování" dodržují.

Používání blokovacích systémů v Evropě

adblock2

Zdroj dat: PageFair, Adobe: The cost of adblocking

-jav-