Čtenost časopisů: Silné značky drží své pozice

čtvrtek, 05. května 2016, 15:02 Tisk MediaGuru

Většina lídrů magazínových kategorií obhájila své pozice, ukazují nová data výzkumu čtenosti.

Odhadovaná čtenost časopisů v období posledního čtvrtletí roku 2015 a prvního čtvrtletí roku 2016 představuje souhrnně 5,9 mil. čtenářů na vydání, což je v meziročním srovnání o necelá 3 % méně (-158 tisíc čtenářů). Nová data přináší výzkum čtenosti Media projekt. 

Mezi nejčtenější časopisy patří magazíny společenské, pro ženy, životního stylu pro ženy a programové. K vůbec nejčtenějším titulům, které jsou v rámci výzkumu Media projekt řazeny mezi časopisy, se řadí: týdeníky 5plus2, Rytmus života, Nedělní Blesk, a dále TV max a Blesk pro ženy. 

Přinášíme pohled na postavení čtenosti časopisů podle jednotlivých obsahových kategorií. Čtenost je uváděna na vydání v tisících osob.

V kategorii magazínů o bydlení je nadále nejsilnějším titulem Dům a zahrada (Astrosat Media). Z přehledu čtenosti vypadla dlouhodobá dvojka Chatař a Chalupář (Časopisy pro volný čas). Novou dvojkou je tak magazín Bydlení (Business Media CR), v top 5 si polepšily Marianne Bydlení (Burda Praha), Svět koupelen a Můj dům (oba Business Media CR).

Bydlení, bytová kultura 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Dům a zahrada 118 120 107 -1,7 10,3
Bydlení 71 75 76 -5,3 -6,6
Marianne Bydlení 69 64 66 7,8 4,5
Svět koupelen 64 56 47 14,3 36,2
Můj dům 63 51 54 23,5 16,7
Bydlení Stavby Reality 52 40 37 30,0 40,5
Katka – Náš útulný byt 51 52 47 -1,9 8,5
Tina Bydlíme 45 35 61 28,6 -26,2
Moderní byt 41 33 45 24,2 -8,9
Svět kuchyní 40 35 36 14,3 11,1
Magazín Pěkné bydlení 39 34 30 14,7 30,0
Rodinný dům 38 35 38 8,6 0,0

Na čele časopisů pro ženy si upevnil vedoucí pozici týdeník Blesk pro ženy (Czech News Center), který odskočil druhé Chvilce pro tebe (Bauer Media). Většina časopisů pro ženy meziročně zaznamenala pokles čtenosti – k výjimkám vedle vedoucího titulu patří magazíny pro rodiče Maminka a Betynka a také příběhový Napsáno životem. 

Časopisy pro ženy 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk pro ženy 462 431 435 7,2 6,2
Chvilka pro tebe 418 417 420 0,2 -0,5
Vlasta 206 208 232 -1,0 -11,2
Překvapení 198 210 215 -5,7 -7,9
Tina 197 198 222 -0,5 -11,3
Katka 174 170 194 2,4 -10,3
Napsáno životem 145 144 141 0,7 2,8
Aha! pro ženy 133 na na na na
Maminka 126 113 107 11,5 17,8
Claudia 100 100 103 0,0 -2,9
Betynka 77 70 73 10,0 5,5
Čas na lásku 62 55 68 12,7 -8,8
Burda style 52 55 61 -5,5 -14,8

Lídrem skupiny programových TV časopisů je nadále TV max (Bauer Media) před TV mini a TV Star (oba Astrosat Media). Vývoj v této kategorii je relativně neměnný, významněji si polepšil TV expres (Astrosat Media).

Časopisy programové 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV max 495 471 511 5,1 -3,1
TV mini 276 279 322 -1,1 -14,3
TV star 169 164 159 3,0 6,3
Týdeník Televize 147 147 171 0,0 -14,0
TV expres 113 87 na 29,9 na
TV revue 79 78 89 1,3 -11,2
TV Plus 14 60 66 77 -9,1 -22,1

Kategorie časopisů životního stylu pro muže čítá jen dva magazíny. Jasným lídrem je Maxim (Burda Praha), meziročně ale viditelně posílil Formen (Serafico investment, dříve MF).

Časopisy životního stylu pro muže 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Maxim 178 163 203 9,2 -12,3
Formen 41 35 31 17,1 32,3

Většina časopisů v kategorii magazínů životního stylu pro ženy si ve čtenosti pohoršila. Na čele nadále zůstávají Žena a život (Bauer Media) a Svět ženy (Burda Praha). Proti trendu šel měsíčník Marie Claire (Burda Praha), který svoji čtenost meziročně vylepšil o 9 %, polepšily si i Instyle (Burda) a Kondice (Astrosat).

Časopisy životního stylu pro ženy 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Žena a život 352 353 375 -0,3 -6,1
Svět ženy 287 294 356 -2,4 -19,4
Marianne 166 181 181 -8,3 -8,3
Glanc 153 173 202 -11,6 -24,3
Elle 149 157 146 -5,1 2,1
Cosmopolitan 111 133 125 -16,5 -11,2
Kreativ Praktická žena (dříve Praktická žena) 111 120 109 -7,5 1,8
Joy 94 110 123 -14,5 -23,6
Dieta 89 88 106 1,1 -16,0
Moje psychologie 88 96 102 -8,3 -13,7
Marie Claire 62 61 57 1,6 8,8
Harper´s Bazaar 48 54 49 -11,1 -2,0
InStyle 46 43 45 7,0 2,2
Kondice 41 36 40 13,9 2,5
OK! 35 na na na na

Vedení na čele ekonomických magazínů upevnil Forbes (Media Rey SE), který meziročně zvýšil čtenost o 8 %. Dařilo se také týdeníku Euro (Mladá fronta), jehož čtenost meziročně vzrostla o 15 %.

Ekonomické časopisy 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Forbes 109 101 101 7,9 7,9
Ekonom 60 64 63 -6,3 -4,8
Euro 39 35 34 11,4 14,7

Lídr motoristického segmentu, týdeník Svět motorů (Czech News Center), dále roste. Svoji čtenost meziročně zvýšil o 25 % a dostal se na svoji nejvyšší čtenost od vzniku výzkumu Media projekt (!).

Motoristické časopisy 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Svět motorů 218 196 175 11,2 24,6
Svět motorů Speciál 157 146 151 7,5 4,0
Auto Tip 123 114 135 7,9 -8,9
Automobil 78 74 69 5,4 13,0
Auto Tip Klassik 54 49 46 10,2 17,4
Trucker 34 27 30 25,9 13,3

Na čele společenských časopisů je nově Rytmus života (Bauer Media), který přeskočil Nedělní Blesk (Czech News Center). Čtenost nejsilnějších společenských časopisů ale v meziročním srovnání povětšinou stagnuje nebo mírně klesá.

Společenské časopisy 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Rytmus života 598 571 594 4,7 0,7
Nedělní Blesk 551 593 594 -7,1 -7,2
Epocha 380 370 370 2,7 2,7
Sedmička 340 329 343 3,3 -0,9
Pestrý svět 299 290 337 3,1 -11,3
Nedělní Aha! 151 171 156 -11,7 -3,2
Instinkt 97 97 104 0,0 -6,7
Story 97 86 98 12,8 -1,0

V kategorii celostátních zpravodajských týdeníků se nově objevuje Týdeník Květy (Astrosat Media), který sem byl přeřazen ze společenských časopisů poté, co prošel relaunchem. Meziročně si nejlépe vedl týdeník Respekt (Economia) s přírůstkem 9 % čtenářů. Většina týdeníků vykázala rostoucí čtenost, na čele nadále zůstává se stabilním meziročním výsledkem Reflex (Czech News Center). Ve srovnání s posledním měřeným kvartálem si nejvýrazněji polepšil týdeník Téma (Mafra).

Zpravodajské týdeníky – celostátní 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Reflex 254 232 259 9,5 -1,9
Týdeník Květy 241 211 237 14,2 1,7
Respekt 173 162 159 6,8 8,8
Týden 146 149 141 -2,0 3,5
Téma 99 80 na 23,8 na

Magazín 100+1 (Extra Publishing) stojí v čele skupiny časopisů o vědě, technice a zajímavostech. Jeho výsledek je ve sledovaném období srovnatelný s výsledky z předešlých měření. Meziročně si polepšil Koktejl (Czech Press Group).

Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
100+1 260 265 261 -1,9 -0,4
National Geographic 154 140 162 10,0 -4,9
Živá historie 114 123 121 -7,3 -5,8
Lidé a Země 111 124 132 -10,5 -15,9
Koktejl 80 72 77 11,1 3,9

Kategorii časopisů pro děti a mládež s přehledem ovládá tradiční magazín ABC (Czech News Center).

Časopisy pro děti a mládež 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
ABC 147 130 156 13,1 -5,8
Top dívky 59 66 68 -10,6 -13,2
Popcorn 55 59 69 -6,8 -20,3

Magazíny o vaření vykazují lepší výsledky čtenosti. Na čele segmentu je situace v pořadí neměnná: k vedoucímu Blesk Vaše recepty (Czech News Center) se přibližuje Apetit (Burda Praha).

Časopisy - vaření 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk Vaše recepty 171 170 167 0,6 2,4
Apetit 143 125 147 14,4 -2,7
Chvilka v kuchyni 102 103 97 -1,0 5,2
F.O.O.D. 95 81 79 17,3 20,3
Gurmet 64 58 55 10,3 16,4

Mezi magazíny o informačních technologiích si první místo zajistil Computer (Serafico investment, dříve MF) před Chipem (Burda Praha), který meziročně poklesl o 22 %.

Časopisy - informační a komunikační technologie 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Computer 71 68 70 4,4 1,4
Chip 58 68 74 -14,7 -21,6
Počítač pro každého 34 33 46 3,0 -26,1
Extra PC 30 30 39 0,0 -23,1

Novinový týdeník 5plus2 (Mafra) je nejčtenějším titulem zdarma, jeho odhadovaná čtenost představuje 922 tisíc čtenářů na vydání.

Časopisy zdarma 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) 3+4Q/2015 4Q/14+1Q/201 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
5plus2 922 964 918 -4,4 0,4
Čilichili 198 162 200 22,2 -1,0
Kraj Vysočina 133 82 117 62,2 13,7

Zdroj dat: Media projekt, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-