NG pořádá výstavu o tvůrci vizuální podoby Orionu
Národní galerie v Praze zahajuje 27. května výstavu mapující osobnost a dílo malíře a průkopníka na poli propagační grafiky Zdenka Rykra, který se mimo jiné podílel na vizuální podobě značky Orion. Výstava „Zdenek Rykr a továrna na čokoládu“, na které spolupracoval i nástupce čokoládovny – firma Nestlé – bude veřejnosti otevřena do 28. srpna ve Veletržním paláci v Praze.

Zdenek Rykr dostal nabídku od čokoládové továrny Orion-Maršner jako jednadvacetiletý student umění a archeologie v roce 1921. „Pro značku Orion pak úspěšně tvořil až do roku 1939. Rykr byl přesvědčen, že dobrá a kvalitní reklama může kultivovat vkus diváka i veřejný prostor,“ říká autor výstavy Vojtěch Lahoda. Rykr tak předurčil vizuální podobu sladkostí, bonbonů a čokolád, kde kombinoval modernistické rysy s emblémy a heraldickými symboly. Je autorem čokoládové hvězdy Orionu i obalu tyčinky Kofila s drobným vzorem na pozadí a mouřenínem. Pro značku Orion také redigoval časopis Čokoládový svět a podílel se třeba i na prezentaci cukrovinek přímo v obchodech.



Orion však nebyla jediná značka, pro kterou Rykr tvořil. Podílel se na propagaci značek jako Čedok, Káva Kulík, Palba Slaný, německé automobilky Horch, Dr. Zátka, Škoda nebo Baťa.
U příležitosti výstavy budou 14. července ve Veletržním paláci rovněž vyhlášeny výsledky soutěže značky Kofila o nový obal. Vítězný návrh, který vybírá odborná porota v čele s Alešem Najbrtem, se objeví na dvou milionech kusů limitované edice. Garantem a organizátorem soutěže je CzechDesign.
-stk-