Facebook přiznal další chyby ve svých metrikách

pondělí, 21. listopadu 2016, 07:00 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť nadhodnocovala dosah stránek, vyskytly se i další problémy s měřením videa.

Video není jedinou částí Facebooku, která způsobila v jeho statistikách zmatek. V září firma přiznalaže údaje o času stráveném jeho sledováním nadhodnocovala až o 80 procent. Nyní zveřejnila na svém blogu informace o tom, které další metriky nefungovaly správně. Zdaleka přitom již nejde jen o video, čísla nesedí minimálně u tří dalších prvků. Například zásah facebookových stránek analytické nástroje firmy nadhodnocovaly až o 55 procent. Příčinou má být započítávání opakovaných návštěv coby unikátních.

Problémy se týkaly také speciální funkce Instant Articles, jejímž cílem je výrazně urychlit načítání stránek na mobilních zařízeních. Také v jejím případě Facebook zaokrouhloval statistiky nahoru (o sedm až osm procent), tentokrát pak údaje o tom, kolik času uživatelé čtením těchto "instantních" článků tráví. Namísto vypočítání průměrné hodnoty podle vydělení celkového času počtem přístupů na článek firma k údajům došla pomocí histogramu - tedy grafu, který zaznamenává nejčastěji se vyskytující hodnoty.

fb1

Třetí problematickou metrikou jsou zaznamenané prokliky z facebookových příspěvků na jiné webové stránky (referrals). Sociální síť k nim započítávala nejen kliky na samotné odkazy, ale i na multimediální prvky v postu zahrnuté. Celková čísla se kvůli tomu v průměru od reality liší okolo třiceti procent.

Výčet nejdůležitějších úprav zakončuje další korekce statistik zahrnující video. Facebook si všiml, že trvání zvukové a obrazové stopy se na různých zařízeních a přehrávačích liší, byť třeba jen o zlomek sekundy. Může se pak stát, že uživatel sice z videa doslova viděl vše, zvuková stopa ale přesto ještě měla chvíli pokračovat. To způsobilo nepřesnosti ve statistice kompletně zhlédnutých videí. Čísla by tak podle firmy reálně měla být až o 35 procent vyšší.

fb2

Nehledě na to, jak moc se konkrétní metrika vychyluje, Facebook ale zdůrazňuje, že platby zadavatelů za reklamu ovlivněny nebudou. Jak ovšem připomíná server Mashable.com, to samo o sobě nijak neumenšuje důležitost správného měření. Společnost jako by si to uvědomovala. Její videprezidentka pro globální marketing Carolyn Eversonová pro Financial Revenue uvedla, že na správnost metriky hodlá Facebook průběžně dohlížet. "Asi nikdy nebudeme dokonalí, nicméně budeme usilovat o maximální přesnost a transparentnost," řekla Eversonová. Statistiky navíc budou moci ověřovat třetí strany. Facebook již začal spolupracovat s analytickými firmami jako comScore, Nielsen, Integral Ad Science či Moat. Právě poslední jmenovaná společnost upozornila na nesprávné počítání zhlédnutých videí.

Reputaci facebookových statistik má zlepšit také zpřesněná terminologie. Například právě u videí bude Facebook explicitně uvádět, čeho se naměřené údaje týkají. Místo obecného sousloví "zhlédnutí videa" chce používat termíny jako "sledování po dobu alespoň tří vteřin". Firma by ostatně mohla touto částečnou sebekritikou získat i konkurenční výhodu. Poté, kdy se Snapchat začátkem letošního roku pochlubil, že co do počtu denních zhlédnutí videa snese srovnání s Facebookem, vzbudil zároveň pochyby. Za zhlédnuté totiž Snapchat považuje každé video, které se zobrazí na obrazovce chytrého mobilního telefonu v režimu full-screen. Facebook však chce zadavatelům a správcům stránek nabízet detailnější statistiky.

-jav-