Licence na Maxim je volná, zájem nemá ani Vondráček

středa, 02. listopadu 2016, 14:55 Tisk MediaGuru

Český tištěný trh přijde o lídra pánského segmentu, k licenci Maxima se nikdo nemá.

Rozhodnutí společnosti Burda Praha neprodloužit licenci na vydávání české edice magazínu Maxim nemusí nutně znamenat, že by časopis z českého trhu odešel. Pokud by se našel vydavatel, který by chtěl licenci převzít, magazín by v Česku mohl pokračovat. Podle informací MediaGuru.cz ale k dnešnímu dni žádný z vydavatelských subjektů zájem o licenci neprojevil a usilovat o ni nechce ani bývalý dlouholetý šéfredaktor časopisu Pavel Vondráček.

Maxim vychází na českém trhu od roku 2003, kdy v tehdejším vydavatelství Hachette Filipacchi 2000 nahradil pánský magazín Quo. Od počátku stál ve vedení časopisu Pavel Vondráček, který společně se svými kolegy určoval svérázné pojetí časopisu až do roku 2013, kdy se už v novém vydavatelství Burda Praha po medializovaném střetu nepohodl s vedením a odešel. Jak ukazuje vývoj prodaného nákladu časopisu Maxim, prodeje se po startovacím roce 2003 začaly zvyšovat postupně a svého vrcholu dosáhly v roce 2010, kdy překonaly hranici 45 tisíc výtisků. Poté ale nastává snížení prodejů (i za přítomnosti "staré" redakce), které po odchodu původní redakce v roce 2014 graduje o rok později.

Prodaný náklad časopisu Maxim, 2003-2015 (ks)

PN_maxim

Zdroj: ABC ČR

V segmentu pánských magazínů, které jsou obecně považovány za náročnou disciplínu vzhledem ke čtenářskému a inzertnímu potenciálu, si Maxim dlouhodobě udržoval výsadní postavení, a to až do současnosti. I v aktuálních datech čtenosti Media projektu za 1. a 2. čtvrtletí 2016 je jeho odhadovaná čtenost 170 tisíc čtenářů pětinásobně vyšší než čtenost nejbližšího konkurenta – magazínu Formen. Je také nutné poznamenat, že trh pánských časopisů se v uplynulých letech nejen v důsledku proměny mediálního trhu a mediálního chování vydatně pročistil, když řada titulů zanikla (Men's Health, FHM, Stuff, Penthouse, X-Max) a některé ustoupily ze své slávy (Playboy). Pokles celého segmentu pocítil na inzertním výkonech i Maxim. Jen mezi lety 2012 a 2015 se monitorované inzertní příjmy titulu snížily o polovinu.

Vývoj počtu proinzerovaných stran, Maxim, 2010-2015

Inzerce

Zdroj: Nielsen Admosphere

Podle neoficiálních informací zvažovala Burda Praha neprodloužení licence už loni na podzim. Přispěla k tomu i změna konceptu originální americké předlohy s cílem posunout časopis směrem ke starším a movitějším čtenářům a celkově k luxusnějšímu pojetí. Nakonec rozhodnutí odložila o rok. Licence, která Burdě vyprší v březnu 2017 a která stojí nemalé peníze, už nebude prodloužena. Vydávání Maxima ukončí listopadovým číslem vycházejícím v prosinci 2016, a to proto, že vydávání časopisu nepovažuje za perspektivní.

Licence je ale k dispozici případným jiným zájemcům, potvrdila MediaGuru.cz jednatelka Petra Fundová. "Kdokoliv si licenci může vzít. Rádi zprostředkujeme kontakt i na poskytovatele licence," dodala. O převzetí licence ale ani neuvažovalo konkurenční vydavatelství Bauer Media, které má ve svém portfoliu další z licenčních pánských titulů – magazín Esquire. 

Zeptali jsme se i bývalého šéfredaktora Maximu Pavla Vondráčka, zda by možnosti na získání licence nevyužil, nebo případně, zda by nezvažoval založení podobně laděného titulu, který by mohl zaplnit místo, jež se po ukončení Maxima uvolní. Odpovědi na obě otázky byly záporné (celé odpovědi můžete číst v boxu níže).

Otázky pro Pavla Vondráčka, bývalého šéfredaktora Maxima

  1. Protože Burda neprodloužila licenci k vydávání Maxima, může v tuto chvíli získat licenci jiný subjekt. Nestál byste o to převzít tuto licenci a pustit se do vydávání Maxima?   Nestál. Licence k vydávání Maxima nemá žádnou hodnotu. Získal bych sice právo k používání značky Maxim, ale ta je za poslední tři roky (kdy jsem byl nucen odejít a následně byla vyhozena celá původní redakce) natolik poničená a znehodnocená, že náprava by stála příliš energie. Předpokládám také, že americký vlastník licence by chtěl dělat jen českou kopii amerického originálu a nestojím o to dělat časopis o celebritách, lesklém způsobu života a navíc bez nekorektního humoru a cynického pohledu na život. Dokud licenci vlastnilo britské vydavatelství Dennis Publishing a Maxim v Česku vydávalo Hachette Filipacchi mělo to smysl. Brity a Francouze zajímala jen čísla: prodej, čtenost, inzerce a do obsahu nezasahovali. Když licenci koupili prudérní Američané a vydávání v Česku převzala německá Burda, začalo to jít do háje, protože korigovali obsah. 2. Za předpokladu, že si licenci nikdo nepřevezme, uvolní se od roku 2017 místo mezi pánskými časopisy. Nelákala by vás představa založit si vlastní časopis typu Maxima (ne nutně v licenci) a toto místo zaplnit? Nelákala. Udělat dobrý nový časopis je na rozdíl od nového webu časově i finančně náročné a s nejistým úspěchem. Když jsem stavěl v roce 2003 původní redakci, nevybíral jsem si novináře, ale kluky, co rádi psali, ale vzdělání měli odborné: právník, kamenosochař, biolog, učitel, politolog atd. Dělali jsme sice časopis, kde vizualita byla stavěna i na polonahých ženách, ale obsah byl vtipný, sofistikovaný a myslím, že i chytrý. Doba se změnila a podobný obsah si inteligentní čtenář poskládá sám ve fragmentárním světě internetu. Klasický svět zábavného tištěného pánského časopisu podle mého skončil. Pokud nějaké časopisy pro muže uspějí, nemohou být dle mého obsahově tak široce rozkročené jako byl před pár lety Maxim, ale musí se zaměřit mnohem cíleněji – cestování nebo fashion, případně servis pro muže ve smyslu Kam jet, co dělat, kam ji vzít atd. Tímto směrem jde například rakouské vydavatelství Red Bull Media House a úspěšně. Snažím se o něco podobného. Vedu měsíčník Travel Digest, spolupracuji s novým magazínem Muži v Česku a stále pracuji na webu G.cz. 3. Jak moc se změnil trh ve srovnání s dobou, kdy Maxim startoval? Především z pohledu ochoty lidí kupovat si časopisy a z pohledu inzertní výtěžnosti. Zásadně. V roce 2003 ještě ani nebyl Facebook, YouTube, blogy se teprve rozjížděly, a tak časopisy byly na svém vrcholu. Myslím, že dnes spodní hranice cílové skupiny pro Maxim - muži kolem 20 let - ani netuší, že existuje trafika. A inzertní výtěžnost? Ta v printu stále klesá, i když se občas objeví kometa, jako je např. Forbes, která nasává velké množství reklamy. Ten ale také během pár let padne dolů, teď je sice módní, ale obsahově začne brzy na tak malém trhu, jako je Česko, zákonitě nudit, respektive nabízet obsah, který bude dříve nebo později na webu. Věřím ale, že se udrží hobby časopisy pro muže (cestování, móda, auta, zbraně, sport atd), pokud nebudou součástí velkých vydavatelství a nebudou je drtit nadměrné náklady na provoz a byrokracii. Tedy věřím „garážovým“ projektům, které ale mohou produkovat kvalitní časopisy.

-mav-