Senioři nejvíce sledují zprávy, filmy a české seriály

úterý, 01. listopadu 2016, 07:45 Marketing, Výzkum MediaGuru

Médiem číslo 1 zůstává u lidí 55–69 let TV, téměř polovina sleduje videa i na internetu.

U generace 55–69 let zůstává i nadále médiem č. 1 televize. Kromě sledování televize lidé v tomto věku také rádi využívají internet na počítači, poslouchají rádio, navštěvují zpravodajské weby a sociální sítě a čtou denní tisk. V porovnání s obdobím před pěti lety konzumace internetu vzrostla, naopak na ústupu je tisk. Vyplývá to ze studie Fenomén šedesátníků výzkumné jednotky OMG Research skupiny Omnicom, která byla realizována v červnu letošního roku kombinací metod CAWI, CATI a etnografického výzkumu. Studie byla připravena exkluzivně pro společnost Media Club.

Na celý film ke zmíněné studii se můžete podívat tady:

Jak často sledujete dané médium?

OMGReserach_Jakcasto
Zdroj: Fenomén šedesátníků (N=650, kombinace dotazování CAWI a CATI)

Nejvyšší týdenní frekvenci má TV a internet

U televize tráví sedm z deseti lidí ve věku 55–69 let svůj volný čas, pečlivě si však plánují, co budou sledovat. Největší zájem mají o zpravodajské pořady, filmy, pořady o cestování a české seriály. Z televizních stanic nejvíce sledují TV Nova, TV Prima a hlavní program České televize. Až 60 % sleduje ČT 24, 70 % z nich dokonce každý den.

V případě, že vybraný pořad v televizi nestihnou, si 36 % respondentů počká na jeho pozdější reprízu, naopak čtvrtina z nich se o promeškaný pořad už nezajímá. Možnost odložené sledovanosti využívá necelá desetina diváků. Reálná odložená sledovanost na televizi a PC činí u této skupiny podle peoplemetrového měření 1 %.

Důležitou roli hraje v životě lidí ze skupiny 55–69 let také internet. Sedm z deseti přistupuje na internet denně, pouhá pětina ho naopak vůbec nevyužívá. Nejvíce internet používají prostřednictvím PC, internet v mobilu nebo tabletu využívá méně než polovina z nich.

Na internetu nejčastěji využívají e-mail, nakupují a vyhledávají si informace o produktech. Cizí jim nejsou ani sociální sítě, svůj profil na nich má více než třetina této populace. Navštěvují je téměř čtyřikrát týdně, více než čtvrtina však na denní bázi.

Jak často využíváte internet k následujícím účelům? 

Internet_Pouziti
Zdroj: Fenomén šedesátníků (N=500, dotazování CAWI)

Nejvíce je v generaci 55–69 tzv. matadorů

Ve skupině 55–69 let, na základě životního stylu, nákupního chování, vztahu k technologiím a mediálního chování, definovali výzkumníci OMG Research šest segmentů. Nejpočetnější je tzv. matador (32 %), který pochází z větších měst a má vyšší osobní a rodinný příjem i vyšší úroveň vzdělání. Volný čas často tráví s přáteli, chodí za kulturou i do restaurací na dobré jídlo. Internet konzumuje nadprůměrně, televizi průměrně. Dále čte tisk a poslouchá rádia. Ze stanic preferuje ČT, Prima a National Geographic. Reklamu považují za zdroj informací a inspirace.

Segmentace generace 55–69 let 

Segmentace
Zdroj: Fenomén šedesátníků (N=650, klastrová analýza)

Další početnou skupinou tvoří Lovkyně slev (17 %). Má nízký příjem, nižší vzdělání a žije na ve městech nad 20 tisíc obyvatel. Volný čas tráví doma. Nadprůměrně sleduje televizi a tisk, internet využívá průměrně, rádio spíše méně. Reklama ho ovlivňuje, vyhledává speciální nabídky a promoakce. Na značce mu nezáleží. )

Kverulant (15 %), většinou muž se středoškolským a nižším vzděláním, žije v digitálním matrixu. Konzumuje videoobsah i magazíny. Na reklamu je naladěn negativně. Prima kluk (13 %) pochází z vesnice, rád pracuje na zahradě a kutí. Konzumuje nadprůměrně televizi a tisk, internetu se vyhýbá. Čiperka (12 %) žije s nízkým příjmem na vesnici a menších městech. Volný čas tráví doma, dbá o své zdraví a sleduje módní trendy. Média s výjimkou televize příliš nesleduje. Vyhledává promoakce, nezáleží ji na značce. Luxusní babička (11 %) má vyšší příjem a žije ve větších městech, ráda chodí za kulturou, do restaurací a čas tráví s rodinou a přáteli. Všechna média konzumuje méně než její vrstevníci, televizi sleduje průměrně, nejčastěji Barrandov, ČT2 Smíchov a Prima Max. K reklamě je odtažitá.

Na základě segmentace byl z každé skupiny vybrán jeden zástupce, s ním poté byl proveden etnografický hloubkový rozhovor. V průběhu projektu vznikal dokument o životě lidí ve věku 55-69 „Fenomén šedesátníků – ať nám chutná život“. Detaily projektu a dokument je možné zhlédnout na stránkách projektu Fenomén šedesátníků.

-stk-