Česká ministerstva využívají častěji Twitter než FB

pondělí, 12. prosince 2016, 10:01 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Na Twitteru je co do počtu interakcí nejúspěšnější kultura, na Facebooku boduje zemědělství.

Česká ministerstva věnují sociálním sítím čím dál tím větší pozornost. Ještě před třemi lety měla profily na Facebooku a Twitteru jen hrstka z nich, dnes už je ministerstvo bez aktivního profilu na Facebooku a Twitteru výjimkou. Dohromady úřady přidávají více než tisícovku příspěvků měsíčně. Na rostoucí aktivitu ministerstev reagují také uživatelé, kteří příspěvky stále častěji komentují, lajkují a sdílí. Ukazuje to analýza společnosti Newton Media.

tw_ministerstva

fb_ministerstvo

Twitter je využívanější než Facebook

Ačkoliv je Twitter mezi českými uživateli méně rozšířený než Facebook, ministerstva na něj přispívají častěji. I přes obecně menší uživatelskou základnu mají profily ministerstev na Twitteru průměrně jen o pětinu méně fanoušků než stránky na Facebooku. Od letošního roku navíc na Twitteru začala stoupat odezva uživatelů.

interakce

Většina ministerstev využívá obě sociální sítě, jejich úspěšnost je na Facebooku a Twitteru však často diametrálně rozdílná. Ministerstvo vnitra má například na Twitteru téměř 10 tisíc followerů, ačkoliv Facebook ani nemá. Na Facebooku je naopak nejlepší zemědělství, které na Twitteru patří co do počtu followerů mezi nejméně úspěšné.

poctyfanousku

Zveřejňovaný obsah bývá zpravidla na obou sociálních sítích totožný. Tomuto pravidlu se vymykají jen ministerstva zemědělství a kultury, která proto zároveň zaznamenávají výrazně větší úspěch na jedné ze sociálních sítí.

Kultura si podmanila Twitter

Ministerstvo kultury na Twitteru překonává v interakci všechny ostatní úřady. Ve srovnání úspěšnosti jednotlivých tweetů získal resort kultury hned prvních 33 příček. Jeho příspěvky bývají vtipné a glosují aktuální dění, díky čemuž dosahují i stovek interakcí. Ostatní úřady se zatím mohou těšit nejčastěji jen z jednotek ohlasů na své  tweety.

interakce_twitter

Na Facebooku si kultura zachovává vážnější tvář a informuje nezřídka o uměleckých událostech, nejčastěji o výstavách, literatuře, hudbě a divadlu. Z jednotlivých kulturních oblastí je v příspěvcích nejméně zastoupena kinematografie.

Facebook patří zemědělství

Nejúspěšnější komunikaci na Facebooku má ministerstvo zemědělství. Fanoušci jeho příspěvky nejvíce lajkují i komentují, díky čemuž zemědělství získalo prvních šest příček nejoblíbenějších příspěvků.

interakce_facebook

Jednoznačně největší ohlas přitom sklidil videoklip o zdravém stravování dětí.

Na Twitteru je obsah ministerstva zemědělství o poznání méně vtipný a odlehčený, čemuž odpovídá i výrazně menší počet interakcí. Je zde také patrná odlišnost v pojmech: na Facebooku hovoří ministerstvo často o farmářích, zatímco na Twitteru existují jen zemědělci.

Analýza Newton Media byla zpracována na základě dat od sněmovních voleb 27. října 2013 do 14. listopadu 2016. Jednotlivé úřady jsou srovnávané až od července 2015, aby bylo možné zařadit i ministerstvo školství na Facebooku a ministerstvo zdravotnictví na Twitteru. Do srovnání Twitterových profilů nejsou zahrnuta ministerstva dopravy a financí, která jsou na této sociální síti až od roku 2016.

-stk-