Dobrý design prodává, ukazuje česká praxe

pondělí, 20. února 2017, 10:16 Marketing MediaGuru

Design nelze definovat jen esteticky, ale i funkčností, myslí si Michal Richtr z Dynamo Design.

Design je v současnosti módní slovo. Zaklínají se jím všichni, od developerů po kavárníky. Mnoho prostoru se mu dostává také v neodborných médiích a z designérů se pomalu stávají celebrity. „Bohužel je však dnešní pojetí příliš jednostranné. Definuje se pouze estetickou stránkou, pohledem líbí, nelíbí, a zapomíná se, že dobrý design musí být i funkční,“ myslí si Michal Richtr, jednatel studia Dynamo Design, který vystoupil na únorovém diskusním večeru Franchise Clubu.

„Jsem přesvědčen, že dobrý design prodává. Design nemůže být dílem náhody, jde o mnohovrstevný proces, který je nutný řídit, je to konkurenční výhoda, charakteristika, která danou firmu odlišuje, vyvolává emoce a vytváří vztah,“ popisuje Michal Richtr. Za účelem ukázat na ekonomickou efektivitu designu před několika lety založil společnost Design & Prosperita, na jejíchž webových stránkách přináší i příklady dobré praxe. „V České republice totiž chybí státní design centrum, které by podporovalo design na státní úrovni a v českých firmách,“ podotýká Richtr. Připomeňme, že Design centrum bylo v České republice zrušeno ke konci roku 2007 na popud tehdejšího ministra průmyslu a obchodu Martina Římana. Od té doby není oblast designu státem systematicky podporována a propagací kvalitního designu se zabývají jen soukromé subjekty jako organizace Czech design.

Důležitost designu si dnes většina českých manažerů uvědomuje. Podle průzkumu z roku 2012 si 68 % z nich domnívá, že design napomáhá k dosažení ekonomických cílů, a 84 % je přesvědčeno, že existuje přímá vazba mezi designem produktu a prosperitou výrobce. Návratnost investice však téměř pětina z nich očekává už do jednoho roku. „Tato investice se však projeví až v horizontu tří až pět let,“ dodává Richtr.

Design je důležitý u výrobku, obalu i prodejny

Na design ve svém přístupu vsadila například zlínská značka Tescoma, která své kuchyňské potřeby prodává nejen v České republice, ale i v zahraničí. Od roku 2000 má vlastní designérské studio, následovalo grafické oddělení a oddělení aplikovaného výzkumu. Díky tomu může firma své výrobky testovat už v průběhu vývoje nebo tvořit prezentační fotografie ve vlastním fotoateliéru. Dva roky po uvedení prvních výrobků s vlastním designem na trh vzrostly tržby firmy ze 705 milionů na 927 milionů korun, v letech 1999 až 2012 o 100 %.

Důležitost obalového designu pochopila společnost Karlovarské minerální vody, která má ve svém portfoliu například značky Mattoni nebo Aquila. V roce 2004 si nechala vytvořit studiem Pininfarina, které je spojeno s designem automobilů Ferrari, Lancia nebo Alfa Romeo, třetinkovou skleněnou láhev pro Mattoni. Pro stejnou značku vytvořil Rony Plesl sklenice, Jan Čapek limitovanou sérii dárkového balení a láhev Mattoni Sport. V roce 2007 navrhl Čapek redesign PET lahví pro Mattoni, Aquilu a Magnesii, v němž přišel s jasnějšími barvami, plastickými reliéfy a novým dnem, objem použitého plastu na jednu lahev klesl o čtvrtinu.

Třetinková skleněná láhev Mattoni od studia Pininfarina
Třetinková skleněná láhev Mattoni od studia Pininfarina

Vliv prodejního prostředí na prodeje si uvědomila například síť drogérií Teta, která po redesignu zaznamenala průměrný nárůst tržeb ve výši 28 %. Přesvědčila se o něm ale i česká oděvní značka Pietro Filipi, když v roce 2010 zrekonstruovala ve spolupráci se studiem Olgoj Chorchoj svůj obchod na Národní třídě v Praze. V interiéru secesního domu vytvořilo minimalisticky pojatý prodejní prostor, pracující s luxusními materiály a kvalitním zpracováním. K vytvoření výloh je každou sezonu přizván jiný umělec, designér nebo scénograf. V nově zrekonstruovaném butiku vzrostly tržby a zvýšila se i cena jednotlivého nákupu. Zákazníci se na této prodejně také častěji stávají členy věrnostního programu.

Prodejna Pietro Filipi na Národní třídě v Praze
Prodejna Pietro Filipi na Národní třídě v Praze

To, že design může ekonomicky pomoci i eventům, dokazuje hudební festival Rock for People, který redesignoval v roce 2011. Nový modulární koncept se stylizovanými postavičkami fanoušků umožnil pořadatelům rozšířit nabídku festivalových propagačních předmětů. Jejich celkový prodej v prvním roce vzrostl o 50 %.

Holinky Rock for People
Holinky Rock for People

-stk-