Pro 8 % e-shopů v ČR je export hlavní způsob růstu

pátek, 28. dubna 2017, 11:14 Aktuality MediaGuru

V letošním roce zvýší investice pro expanzi na zahraniční trhy 14 % domácích e-shopů. Pro 8 % z nich představuje tato strategie hlavní způsob dalšího růstu. Vyplývá to ze studie společnosti Acomware, která ve spolupráci s GooglemAsociací pro elektronickou komerci pořádá nový vzdělávací program E-Commerce Akademie, zaměřenou na expanzi na zahraniční trhy.

České e-shopy průměrně exportují do 1,3 země. Pro srovnání, německé e-shopy svým exportem pokrývají až 11 zemí. Vyplývá to z údajů společnosti Google. „V každé zemi je tak jeden dva internetové „obchodní domy“. V USA je to Amazon, v Číně Alibaba, u nás Alza a Mall.cz,“ popisuje Jan Vraný, obchodní ředitel Google CZ. „Prostor je tedy pro specializované obchody, pro které je expanze více než zajímavá,“ dodává.

ecommerceakademie
Jan Vraný, obchodní ředitel Google CZ

Při vstupu do zahraničí je potřeba zmapovat si konkurenci, poznat do hloubky cílové skupiny a počítat i s dalšími překážkami. „Celosvětově už vyhledávání v mobilu předehnalo desktop, ale je pravda, že to není ve všech zemích stejné,“ vysvětluje Vraný. V Česku se například na mobilech nejvíce hledají tenisky, šperky a oblečení, ve vzdáleném Japonsku vévodí kontaktní čočky. Na mobilní vyhledávání by však měl být připraven každý e-shop. Zatím tomu tak ale ve skutečnosti není.

shareofmobilequeries

O své zkušenosti se vstupem na cizí trh se podělila také Eva Nemčková z e-shopu Feedo, který se zaměřuje na výživu a potřeby pro kojence. Své působení na českém a slovenském trhu před více než rokem rozšířil o Polsko, nyní expanduje na Ukrajinu. „Rodilý mluvčí je nutnost, protože potřebujete spustit stránky v daném jazyce,“ vysvětluje Nemčková. Dále je potřeba otevřít bankovní účet v tamní bance, promyslet logistiku či možnost zařazení lokálního sortimentu, který je na některých trzích nutnost.

Eva Nemčková z Feedo
Eva Nemčková z Feedo

„Při vstupu na zahraniční trh vesměs budujete nový e-shop. V Polsku proto působíme jako polská firma,“ shrnuje Nemčková s tím, že i v cizině sází Feedo na strategii rozdávání dárků ke každé objednávce.

-stk-