Prim: Chceme přivést i mladou klientelu
Hodinky Prim chtějí oslovit mladé zákazníky, říká Zdeněk Novák ze společnosti Elton hodinářská.
O značku hodinek Prim se na českém trhu už více než 15 let vedou vleklé soudní spory, protože název Prim si osobuje jak společnost Elton hodinářská, tak firma MPM Quality. Zatímco první z nich, jež vyrábí své náramkové hodinky manufakturně v Novém Městě nad Metují, je právním nástupcem národního podniku Elton, druhá jmenovaná, původem z Frýdku-Místku, a nemá s tradiční výrobou hodinek nic společného.
Obě dvě firmy dnes na náramkové hodinky využívají značku Prim, obě dvě mají na svých webových stránkách totožný slogan „Jediný originál“ a obě dvě nabízejí mimo jiné i edici Karel IV., to vše vede jen ke zmatení spotřebitele. K významné změně v probíhajících sporech, vede loňské rozhodnutí Úřadu pro průmyslové vlastnictví, který na podzim zrušil frýdecko-místecké společnosti slovní ochrannou známku Prim, kterou měla zapsanou na hodinky, mimo jiné i proto, že ji zakoupila v „nedobré víře“. Ostatní spory se i přesto táhnou dál.
„Z marketingového pohledu je celá záležitost velmi nepříjemná, ale musíme počkat, zatím nám soudy dávaly za pravdu. V této chvíli pro nás nemá cenu, abychom investovali do nadlinkové kampaně, protože tím bychom své konkurenci jen pomáhali. Proto se soustředíme na podlinkové aktivity, online komunikaci a budování přímého kontaktu,“ popisuje marketingový ředitel společnosti Elton hodinářská Zdeněk Novák. Právě na online prezentaci se firma v uplynulém roce, kdy do čela marketingového týmu nastoupil, zaměřila a posouvat ji chce i nadále. A to i z toho důvodu, že se tak dostává blíže k mladé klientele.
Značka Prim má na českém trhu historicky velmi dobré povědomí. Co je podle Vás její hlavní tahák hodinek Prim? Jaká hodnota zákazníky přesvědčí, že si je zvolí i v konkurenci světových značek?
Myslím si, že většina našich zákazníků už má zkušenost například se švýcarskými hodinkami a hledá něco originálního a českého. V Elton hodinářská vyrábíme strojky do mechanických hodinek kompletně u nás v továrně v Novém Městě nad Metují, a tak můžeme zaručit kvalitu, design a nabídnout i vysoký stupeň personalizace. Právě možnost mechanické hodinky individualizovat u nás využívá 90 % našich zákazníků.
Kdo tvoří v současnosti Vaši cílovou skupinu?
Obecně se jedná o zákazníky starší 30 let, z čehož 70 % tvoří muži. V podstatě to jsou lidé, kteří jsou už finančně soběstační a mohou si dovolit utrácet za zbytné věci.
Budete se tedy více zaměřovat i na ženy?
Ano, to je náš plán. Brzy rozšíříme řady dámských modelů, které představíme ve spolupráci s novými ambasadorkami, například s tenistkou Barborou Strýcovou či modelkou Pavlínou Němcovou.
A co spotřebitelé pod 30 let? Plánujete oslovovat i ty?
Mladé lidi chceme zaujmout například spoluprací s univerzitami. Právě teď takovou připravujeme s Univerzitou Karlovou, pro kterou vytvoříme oficiální model, kde bude vzadu umístěn oficiální znak, vepředu znak fakulty, a absolventi si je budou moci pořídit za zvýhodněnou cenu a využít možnost individualizace ve formě přidání data absolutoria. Podobnou spolupráci chceme navázat i s jinými univerzitami. Mladým zákazníkům také dokážeme nabídnout levnější quartzové modely, které by mohly sloužit jako první krok k vybudování vztahu k naší značce.
K jejich oslovování využíváme zejména online komunikaci, kde nám pomáhají naši ambasadoři, například fotograf Tomáš Třeštík nebo herec David Kraus. Kromě toho se v digitálním prostředí soustředíme na sociální sítě, zejména Instagram a Facebook, pracujeme s remarketingem a na podzim plánujeme větší PPC kampaň.
Kromě Davida Krause nebo Tomáše Třeštíka se mezi ambasadory Prim řadí mimo jiné herec Hynek Čermák, egyptolog Miroslav Bárta či operní pěvec Adam Plachetka. Jak si ambasadory vybíráte?
Pro nás je především důležité, aby náš ambasador měl k naší značce vztah už předtím, než s ním navážeme spolupráci. Musí se jednat o tzv. primkaře, kteří naše hodinky rádi nosí. Někdy je oslovíme my, někdy se na nás obrátí sami.
Jak s nimi pracujeme?
Celkově nám pomáhají komunikovat naši značku. Kromě již zmíněného online marketingu, kde působí jako influenceři, se prezentují i v offlinových médiích a samozřejmě je zveme na různé specializované akce.
Podle čeho volíte eventy, jichž se se značkou Prim zúčastníte?
Přítomni jsme na různých akcích, ať už z oblasti sportu, kultury, vědy, byznysu, a částečně i politiky, a vždy si je vybíráme podle cílové skupiny, která se jich účastní. Ve sportu jsme kupříkladu dlouholetým partnerem pražských Primátorek, účastnit se budeme Mistrovství ČR v downhillu, nebo Prague Polo Cup. V oblasti byznysu se spojujeme s Top Ženy Česka, Českými vavříny nebo se sérií byznys snídaní Meet & Greet. Na poli kultury zase s designérskými přehlídkami Czech Design Week, Designblok, Zlín Design Week… Letos jsme byli i ni na filmovém festivalu Karlovy Vary, což nám pomohlo posílit značku, ostatně i pan Bartoška se řadí mezi primkaře.
Na MFF Karlovy Vary jste uvedli model Prim Präsident. V loňském roce jste zase vytvořili kolekce Karel IV., Orlík či Václav Havel 80. Edice Orlík Anthropoid byla vyprodána do dvou týdnů. Koho limitované edice lákají více – stávající zákazníky, nebo ty nové?
Poměr stávajících a nových zákazníků je u limitovaných edicí půl na půl. Stávající zákazníci, kteří od nás už hodinky mají, si tím rozšiřují svou sbírku. Nové zase osloví unikátnost i možná investice do mechanických hodinek, jejichž hodnota v čase roste.
Další kolekce představíme ještě na podzim letošního roku. Na příští rok, u příležitosti 100 let od založení republiky, chystáme jeden komplikovanější model.
Kromě limitovaných kolekcí nabízíte i modely firemní, čehož využily například České dráhy, ČEZ nebo Metrostav. Jak firemní klienty oslovujete?
K jejich oslovení využíváme především newsletter, dále tiskovou reklamu a PR aktivity. Rovněž se snažíme těžit ze spolupráce v rámci skupiny (Czechoslovak Group, do níž spadají firmy jako Avia nebo Tatra Trucks, pozn. red.) a propojit naši značku s jinou českou značkou. Primárně nás totiž oslovují české firmy, ať už ty tradiční, nebo vzniklé po roce 1989, jelikož u nás oceňují, že stále držíme výrobu na území České republiky. Hodnota české výroby v současnosti obecně stoupá, lidé už totiž měli možnost vyzkoušet si zahraniční produkty a zjistili, že se často dá kvalita vyrobit i u nás.
Prim nedávno představil i model Hiroshima, určený primárně pro japonský trh. Čím si značka japonské spotřebitele získala?
Japonci velmi oceňují manufakturní výrobu. Také se jim líbí historie značky i to, že nabízíme modely, které jsou relativně drobné a drží si charakteristicky nadčasový a čistý design.
Plánujete i další expanzi v zahraničí?
Zatím jsme se letos účastnili jen mezinárodního veletrhu v čínském Ninghbo, kde jsme měli na hodinky velmi pozitivní ohlasy. Ale s ohledem na stále probíhající soudní spory, se chceme primárně soustředit na stabilizaci českého trhu a plány o expanzi si zatím necháme pro sebe.
V současnosti máte tři kamenná zastoupení, rovněž ale nabízíte hodinky i prostřednictvím e-shopu. Jak funguje ve Vašem segmentu online nakupování?
Díky e-shopu a obecně online prezentaci dokážeme o hodinky vyvolat zájem a přivést zákazníky do prodejny. Z 99,9 % probíhá nákup mechanických hodinek v prodejně, což je dáno tím, že to jednak není levná záležitost, jednak se nejedná o impulzní rozhodnutí. Nákup je ve většině případů rozdělen na několik návštěv, během nichž si zákazník nejprve vybere konkrétní model a poté dojednává detaily individualizace.
Uvažujete i o využití virtuální reality?
Určitě, přemýšlíme nad třemi způsoby. Zaprvé se virtuální realita hodí k 3D prezentaci modelů, které by bylo možné prohlédnout si online. Zadruhé s ní můžeme vytvořit virtuální studio, s nímž budeme jezdit na konference, kde se budou moci zákazníci podívat nejen na naše modely, ale nahlédnout i do prodejny či výroby. A nakonec se nabízí využít v tiskových inzerátech, z nichž bude projít přes aplikaci do 3D prezentace.
Zdeněk Novák, marketingový ředitel ve společnosti Elton hodinářskáVe firmě Elton hodinářská působí od roku 2016. Dříve pracoval jako ředitel marketingu ve společnosti M2C. Vystudoval Český institut reklamní a marketingové komunikace. |