V Česku přibude ročně průměrně 20 franšíz

čtvrtek, 03. srpna 2017, 08:00 Aktuality, Marketing MediaGuru

Obliba franšízových sítí rok od roku stoupá. Zatímco v roce 2011 jich na českém trhu působilo 168, o čtyři roky později jejich počet překročil 250. Podle posledních statistik jich na našem území přibývá okolo 20 ročně. Pokud si současný růst udrží své tempo i v nejbližší budoucnosti, mohl by počet franšízových konceptů v tuzemsku přesáhnout koncem příštího roku hranici tří set.

Začínající franšízanty na provozu franšízy již stabilní značky láká především podpora silného partnera v čele s předáním know-how a dlouhá životnost konceptu, nevýhodou naopak může být neexistence absolutní volnosti v podnikání. Podle časopisu Franchise World Magazine totiž první dva roky svého fungování přežije 95 % franšízových poboček. Naproti tomu u samostatných firem se dá hovořit pouze o 60 %. V dlouhodobém pohledu po pěti letech funguje 92 % franšízových podniků, u samostatných firem je to pouhých 23 %. V horizontu deseti let je pak rozdíl ještě větší, což potvrzují i data České asociace franchisingu, podle nichž je franšízové podnikání z dlouhodobého hlediska až šestkrát úspěšnější než samostatný byznys.

Příčiny těchto výsledků lze hledat především v existenci silného partnera, který při nastartování franšízové pobočky jejímu provozovateli – tzv. franšízantovi – pomáhá, když mu předá své kompletní know-how. Hlavním pilířem této spolupráce je smlouva doplněná o podrobný manuál, který obsahuje veškeré instrukce pro vzhled pobočky, výběr a chování zaměstnanců či doporučení z hlediska obchodní politiky. V prvních letech franšízové pobočce rovněž pomáhá marketingová podpora. Jak ukazuje studie německé společnosti F&C, franšízové pobočky díky existenci již zavedené značky utržily více než dvaapůlkrát více než klasické nezávislé podniky, neboť na rozdíl od nich nemusely příliš investovat do marketingu.

Na českém franšízovém trhu podle posledních dat působí z 65 % české značky, například UGO, Fruitisimo, Bageterie Boulevard, Pizza Coloseum nebo sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek CBA CZ. 

-stk-