OMG Research: U teenagerů vede značka Nike

úterý, 26. září 2017, 15:30 Marketing, Výzkum MediaGuru

Boty jsou pro teenagery známkou společenského statusu, oblíbené jsou Nike, adidas a Puma.

Teenageři, tedy mladí lidé ve věku 15 až 19 let, dnes tvoří 7 % populace České republiky. Stejně jako předchozí generace si chtějí své mládí užívat, zároveň už nyní mají obavy o svou budoucnost. Pochybují, zda profesně uspějí a něco ve svém životě dokáží. Na prvním místě jsou u nich hodnoty jako rodina, zdraví, láska a přátelé, s nimiž jsou v neustálém kontaktu. Do jejich životního stylu, sledování médií, používání technologií i nákupního chování nahlédl dokumentární film Generace (C)Z, jejž natočila výzkumná divize OMG Research. Film vychází z výzkumu, který vznikl ve spolupráci se společnostmi Prima, KFC a PepsiCo. Výzkum stavěl na etnografickém pozorování 11 vybraných teenagerů, jež bylo doplněno o online výzkum na vzorku 507 respondentů.

Teenageři zastávají v rodině důležitou roli v rámci nákupního rozhodování. Doma až 97 % z nich radí s výběrem dražšího zboží a služeb, zvláště s dovolenou a s nákupem elektroniky. „Počítač, telefon, elektronika, to dají rodiče na mé rady,“ říká jeden z respondentů, devatenáctiletý Roman. Rodiče jsou přitom pro teenagery především parťáci, nevnímají je jako dohlížející autority.

Naprostá většina z nich má hlavní slovo v nákupu svého oblečení. Boty jsou pro ně známkou společenského statusu, dále také řeší batohy a mobilní telefony. Mezi nejoblíbenější značky patří Nike, adidas, Puma a také H&M. Výše kapesného je průměrně 700 korun, ale 20 % respondentů žádné kapesné nedostává.

Počítač, telefon, elektronika, to dají rodiče na mé rady.

Roman, 19 let

S kamarády musí být mladí v neustálém kontaktu

Technologie jsou pro teenagery především prostředkem, který jim pomáhá potkávat se v reálném životě. Chytrý telefon vlastní 90 % z nich a používají ho neustále. Téměř všichni jsou v nepřetržitém kontaktu se svými kamarády pomocí Messengeru. „Prostě mám mobil v ruce, jedu na kole a přitom si píšu s kamarády,“ popisuje sedmnáctiletý Patrik a vystihuje tak chování mnohých svých vrstevníků, kteří jsou kvůli notifikacím z různých platforem neustále ve střehu. Když totiž ihned nepřijde reakce, myslí si, že se kamarádům na druhé straně komunikace něco stalo.

Videoobsah sledují teenageři častěji na internetu než v televizi. Dvě třetiny respondentů se dívají na videa na svém mobilu, přičemž neřeší kvalitu obrazu. Stěžejní je pro ně možnost sledovat seriály, filmy i další videa kdekoliv. Mnozí používají YouTube k inspiraci, ale k fenoménu youtuberů jsou teenageři značně kritičtí. Vadí jim jejich pitvoření i častá reklama.

Štve mě, že ze sebe youtubeři dělají debily, taky jdou čím dál víc proti sobě, člověk prokoukne ty manipulativní techniky, je to spíš pro mou osmiletou ségru.

Matěj, 16 let

Ze sociálních sítí využívají nejčastěji již zmíněnou chatovací aplikaci Messenger, kterou má 77 % respondentů. Facebook, na kterém je zaregistrováno sice 85 % z nich, je začíná nudit, nesdílí tam veřejně o sobě tolik informací a fotografií jako dřív. Upřednostňují sdílení v menších skupinkách. Dále jsou aktivní také na Instagramu a Snapchatu, který je však podle nich přeceňovaný.

Na televizi se dívá alespoň jednou týdně 75 % respondentů, velmi často s rodiči. Denní tisk ani časopisy nečtou dvě třetiny dotázaných.

Dokumentární film Generace (C)Z byl představen uzavřené společnosti v premiéře 21. září 2017. OMG Research připravuje reprízu a v případě zájmu o jeho zhlédnutí, je možné obrátit se na e-mail: rezervace@omnicommediagroup.com.

-stk- 

Pozn.: Provozovatelem serveru MediaGuru.cz je mediální agentura PHD, součást skupiny OMG.