Firmy by se měly připravit na nástup generace Z

čtvrtek, 2. listopadu 2017, 08:00 Marketing MediaGuru

Společnosti si musí hlídat svou image zaměstnavatele, až 83 % lidí si je „proklepne“ na internetu.

Generace Z, lidé narození v letech 1995 až 2014, vzbuzuje mnoho otázek u firem, které se musí naučit je oslovovat nejen jako spotřebitele, ale i potenciální zaměstnance. „Generace Z vyrůstala již ve světě po 11. září, který kromě bezpečnostních otázek provází i nejistota spojená se světovou ekonomickou krizí,“ popsala na konferenci Franchise Day Pro Futuro Eva Veisová z výzkumné agentury Ipsos. I proto je generace Z o poznání opatrnější než její předchůdci z generace Y, kterou formoval ještě všeobecný optimismus.

Z pohledu konzumace médií je nejvýraznější charakteristikou generace Z její přístup k internetu. „Internet berou za samozřejmost,“ říká Eva Veisová. Základním médiem je jejich chytrý telefon, na kterým stráví průměrně 15,4 hodin týdně. Televize je pro generaci Z stále důležitá, ale během jejího sledování se věnují i jiným činnostem, například svému telefonu či laptopu. Před televizní obrazovkou stráví 13,2 hodin týdně, zatímco zástupci generace Y o 1,6 hodiny déle.

Generace Z se také narodila do světa sociálních sítí a neustále zkouší nové. Různé sítě používají pro různé účely. Na rozdíl od starších lidí si dokážou mnohem lépe chránit své soukromí. Na Facebook už zdaleka nedávají cokoliv, ale spíše sledují, co se děje kolem. „YouTube se pro ně stává sociální sítí, nejenže na něm konzumují videa, ale i komunikují s dalšími sledujícími a natáčí svá vlastní videa,“ dodala Eva Veisová. 

Generace Z jde do práce

Dříve narození příslušníci generace Z již také nastupují do pracovního procesu. Práce pro ně však není již jen prostředkem na vydělávání peněz, ale musí je bavit a dávat jim smysl. Práci a osobní život je podle nich potřeba kombinovat. Oproti generaci Y jsou lidé z generace Z mnohem podnikavější, týmovější a propojenější. Podle výzkumu Ipsosu 72 % dotázaných z generace Z deklaruje, že chce mít svůj vlastní byznys.

„Pro zaměstnavatele je zásadní budovat svou HR značku také na sociálních sítích. Až 83 % lidí si firmy googluje, důležité jsou pro ně i zprávy na sociálních sítích,“ uvedl Adam Musil ze společnosti ManpowerGroup. Zaměstnavatel se také musí přizpůsobit časovým požadavkům mladých zaměstnanců, 79 % z nich to vyžaduje. „Také je potřeba se jich ptát, co chtějí umět, umožnit jim zlepšovat své dovednosti a zvyšovat kvalifikaci,“ doplnil Adam Musil. Téměř tři čtvrtiny (71 %) mladých lidí se chce dále vzdělávat.

-stk-