Facebook se zaměřil na lokální zprávy

pátek, 12. ledna 2018, 12:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť testuje speciální sekci specializovanou na lokální zpravodajství.

Facebook, největší sociální síť, zkouší podpořit další typ vydavatelské produkce. Uživatelům chce předkládat důvěryhodné informace o dění v jejich bydlišti – ať už jde o různé plánované události, oznámení, či zpravodajství lokálních vydavatelů. Testuje proto novou sekci ve své aplikaci, která nese pojmenování Today In. Představu o ní zatím mohou získat jen obyvatelé šesti amerických měst (New Orleans, Little Rock, Billings, Peoria, Olympia a Binghamton).

Výběr zpráv bude mít na starosti jak algoritmus, tak speciální tým Facebooku utvořený v rámci projektu na podporu rozvoje žurnalistiky.  Vydavatelé, jejichž obsah se do sekce dostane, nejprve procházejí schvalovacím procesem sociální sítě, na který dohlíží bývalá reportérka stanice NBC Campbell Brownová, jak Facebook popisuje pro portál recode.net.

Zda ale nakonec dojde k masivnějšímu přijetí funkce uživateli, zůstává otázkou. K tomu, aby se tak stalo, chce Facebook napomoci upozorňováním občanů výše uvedených měst na novou službu. Ani to nemusí stačit, postupně by se měly „lokální zprávy“ přesunout do jedné z mnoha záložek v menu aplikace, kam již Facebook „uklidil“ řadu ostatních funkcí. Časem by však měla sociální síť zahrnovat i další  města a mluvčí firmy dodává, že se uvažuje i o možnosti sledovat lokální dění nejen v místě pobytu, ale typicky třeba také v rodných městech těch kterých uživatelů.

I kdyby ale funkce selhala, z hlediska sociální sítě má i symbolický význam. Firma totiž iniciativu rámuje jako součást svého zmíněného žurnalistického projektu, kterým má mimo jiné čelit ostré kritice vydavatelských domů i dalších institucí. Výtky, jež se objevily zejména po loňském překvapivém vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách, nejčastěji zmiňují, že Facebook logikou svého fungování příliš usnadňuje šíření lživých zpráv. Tím má de facto podkopávat práci seriózních novinářů. Nehledě na to, že firma, jejíž úspěch stojí na sdílení obsahu, jež sama netvoří, odčerpává podstatnou část peněz směřujících do digitální reklamy. Samotní vydavatelé navíc s žádnými příjmy ze zařazení své produkce do speciální místní sekce Facebooku počítat nemohou.

Z hlediska sociálního média nicméně nepředstavuje „lokální“ tematiku sama o sobě novinku, jak připomíná Recode. Prvky a funkce, které by v různých formách spoléhaly na místní komunitu, se na ní porůznu objevovaly už v průběhu uplynulých 18 měsíců. Více prostoru měla dostávat interakce mezi voliči a americkými politiky zastupujícími konkrétní municipalitu, navíc Facebook rozšířil své tržiště Marketplace, čímž de facto supluje bazar. Právě taková funkce přitom závisí na ochotě a důvěryhodnosti komunity lidí, kteří spolu navzájem obchodují a v ideálním případě od sebe ani nebydlí příliš daleko.

V listopadu navíc firma upravila svou aplikaci zaměřenou výhradně na události a pojmenovala ji Facebook Local. Jak ale sociální síť upřesnila zmiňovanému portálu Recode, aktuální zpravodajství z jednotlivých municipalit se součástí této aplikace, kterou si stáhly stovky tisíc uživatelů, stát nemá. Do budoucna by nicméně případná integrace různých funkcí mohla být cestou, jak bojovat s jejich rozdrobením a pádem do zapomnění.

-jav-