Nejvíce interakcí na Facebooku přitahují videa

sobota, 6. ledna 2018, 09:45 Internet & Mobil MediaGuru

Pořadí nejpopulárnějšího obsahu na Facebooku za rok 2017 ovládla videa. Kdo ale explicitně vyzývá ke sdílení a lajkování, narazí.

Zdroj: Facebook

Zdroj: Facebook

Největší sociální síť na světě dnes v mnoha ohledech symbolizuje globalizaci výstižněji než donedávna například řetězec McDonald's. Část obsahu, který si uživatelé Facebooku sdílejí, navíc jako by překračoval hranice a dosahoval popularity napříč státy. Analytická společnost Buzzsumo totiž částečně osvětlila, jaký typ obsahu má nejvyšší virální potenciál a přitahuje nejvíce pozornosti. Její analýza nejúspěšnějších příspěvků za uplynulý rok dává podle portálu SocialMediaToday několik charakteristik úspěšného obsahu na sítích.

Obecně platí, že většina lidí ochotně reaguje na materiál, který je zábavný, vřelý a inspirativní. Takové kategorie mohou znít vágně či banálně, na druhou stranu vystihují, čím se chtějí lidé na internetu bavit. Poněkud problematicky se ale v této souvislosti jeví zpravodajství, ačkoliv exkluzivní či "breaking" události rovněž mohou dosáhnout virálního statusu. Problémem však je podle SocialMediaToday silná konkurence, kdy mnoho vydavatelství pokrývá stejnou událost, byť v jednotlivostech typu titulek či celkovém vyznění zprávy odlišně.  Zábavná videa naopak často textovou informaci nenesou, nejsou tak závislá na znalosti konkrétního jazyka u svého publika. Obecně také fungují cestovatelská videa, naopak upadá zájem o kvízy. Vysvětlením může být mimo jiné skutečnost, že množství z nich odhalí uživatelům správné výsledky až po rozkliknutí odkazu na externí weby. Ty bývají mohutně vybavené reklamou, což vede u řady lidí k okamžitému opuštění stránky. Přitom právě takové odkazy se snaží Facebook "penalizovat" tím, že je zobrazí méně uživatelům.

Jako univerzálně úspěšný formát se v tomto kontextu jeví video – ostatně 17 z 20 příspěvků s nejvíce interakcemi za rok 2017 tvořil právě tento formát. Nejúspěšnější video (příspěvek) nasbíral v součtu svého výskytu téměř 16 milionů interakcí. Zaujalo ale také pěvecké vystoupení a samozřejmě také roztomilá zvířata.

Názvy ostatních úspěšných nahrávek zmiňují statistiky Buzzsumo.  Za pozornost ovšem stojí také skutečnost, že do výčtu úspěšného obsahu patří také video s "uměřeným" popiskem "SDÍLEJTE toto se svými přáteli protože tato holčička je prostě hvězda!".

Pokud by ale kdokoliv chtěl podle podobného vzoru nasbírat interakce pomocí popisků a výzev ve stylu "označ přátele, které daná situace vystihuje", jeho snaha může vyjít naprázdno. Facebook se totiž od Nového roku dál snaží eliminovat z newsfeedu ty příspěvky, které fungují na principu spamu a doslova žadoní o pozornost. Firma podobně označuje relativně dost možných formulací, konkrétně se hodlá zaměřit na ty posty, které mimo jiné využívají reakce jako hlasovací mechanismus, slibují odměnu za sdílení ("Sdílejte to s přáteli a vyhrajte") nebo vybízejí k sepsání potvrzujícího komentáře ("Napište 'ANO' pokud milujete rockovou hudbu stejně jako já!").

Některé z těchto taktik využívají i ty největší české stránky včetně zpravodajských médií. Facebook ale upozorňoval předem, že postupem času vůči nim bude zakročovat stále přísněji. Otázkou tak nakonec zůstává, zda se tím pak změní žebříček nejpopulárnějších příspěvků za rok 2018.

-jav-