Evropští vydavatelé požadují úpravy ePrivacy
Padesát evropských vydavatelských organizací upozorňuje na rizika spojená s přijetím stávajícího návrhu nařízení ePrivacy.
Evropské vydavatelské asociace vydavatelů časopisů EMMA a vydavatelů novin ENPA s řadou národních vydavatelských asociací včetně tuzemské Unie vydavatelů zveřejnily otevřený dopis evropským a národním politikům. Žádají, aby politici při projednávání návrhu nařízení ePrivacy vzali v úvahu všechny možné negativní důsledky, které by nařízení mohlo mít na evropský digitální trh a jeho další rozvoj, zejména pak na oblast digitálního publikování zpravodajského a dalšího tiskového obsahu.
V dopisu upozorňují na hlavní nebezpečí vyplývající z návrhu nařízení, které se týká nezávislého měření provozu webových stránek prostřednictvím cookies. Toto měření je předpokladem realizování cílené reklamy a příjmů vydavatelů z digitálního publikování obsahu prostřednictvím reklamy.
„Obáváme se, že současné návrhy by nenabízely účinnou ochranu spotřebitelům, ale posílily by již tak dominantní hráče v datové ekonomice; ohrozily by rozvoj evropských start-upů a inovativních společností, online reklamy, telekomunikačních operátorů a dalších odvětví; a podkopaly by zásadní úlohu tisku a médií v evropském demokratickém životě,“ stojí mimo jiné v dopise.
Rada Evropy a Evropský parlament v současné době projednávají návrh nařízení o ochraně soukromí na jednotném evropském digitálním trhu, které je také známo jako nařízení o ePrivacy. Nařízení má specifikovat a v řadě případů prohlubovat regulaci ochrany osobních dat, kterou se zabývá také všeobecné nařízení o ochraně osobních dat v EU známé jako GDPR, které vstoupí v účinnost 25. 5. 2018.
K dopisu se připojilo přibližně 50 různých organizací. Signatářem se spolu s většinou národních vydavatelských asociací evropských zemí stala také Unie vydavatelů.
Plné znění dopisu vydavatelů
Evropa si nemůže dovolit propást datovou revoluci
Datová ekonomika je pilířem budoucího růstu, vytváření pracovních míst a sociálního pokroku. Podle Evropské komise se hodnota evropské datové ekonomiky má zvýšit z 285 miliard eur v roce 2015 na 739 miliard eur v roce 2020. Spotřebitelé a občané budou získávat pozitivní zkušenosti s inovativními výrobky a službami a snad budou mít prospěch ze silných záruk jejich práv a soukromí. Big Data také poskytnou vládám a úřadům příležitost zlepšit podobu návrhů a efektivitu veřejných politik.
V roce 2016 Evropská komise vstoupila na tuto cestu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR), které má vstoupit v platnost dne 25. května 2018, a to jak s cílem zvýšit práva jednotlivců, tak zjednodušit regulační prostředí, aby se zlepšily podnikatelské příležitosti.
Zaručení soukromí je zásadní podmínkou pro zachování důvěry občanů v digitální technologie.
Podepsané společnosti a organizace se domnívají, že důvěrnost elektronických komunikací a ochrany osobních údajů je v podstatě nespornou věcí; chtějí, aby tyto základní zásady byly poskytnuty v rámci dynamického a inovačního ekosystému vyváženým rámcem prospěšným jak pro evropské občany, tak pro digitální hráče.
Přesto navrhované nařízení o ePrivacy, o kterém nedávno hlasoval Evropský parlament, a v současné době je projednávají členské státy, nedosáhne žádného z těchto cílů.
Obáváme se, že současné návrhy by nenabízely účinnou ochranu spotřebitelům, ale posílily by již tak dominantní hráče v datové ekonomice; ohrozily by rozvoj evropských start-upů a inovativních společností, online reklamy, telekomunikačních operátorů a dalších odvětví; a podkopaly by zásadní úlohu tisku a médií v evropském demokratickém životě.
Ve skutečnosti současný návrh nařízení o soukromí a elektronických komunikacích:
- poskytuje globálním hráčům preferenční zacházení pro shromažďování a zpracování dat, zejména lokalizačních dat. Údaje shromážděné prostřednictvím zařízení a operačních systémů by byly považovány za méně citlivé než údaje související s evropskými komunikačními sítěmi, a to bez jakéhokoli odůvodnění a bez ohledu na účinnou a konzistentní ochranu spotřebitele;
- odmítá příležitost, nyní garantovanou GDPR, zpracovávat data s odpovídajícími zárukami, jako je oprávněný zájem, další kompatibilní zpracování a statistické účely;
- nezohledňuje komplexní hodnotový řetězec digitální reklamy a její rychlý vývoj;
- oficiálně přenáší správu sledování cookies na rozhraní procházení, čímž znemožňuje uživatelům internetu s plným uvědoměním rozhodnout o vztahu, jaký chtějí udržovat s každou webovou stránkou. Toto opatření by vytvořilo velkou nevýhodu pro nově vznikající společnosti a snížilo by jejich schopnost shromažďovat příjmy z reklamy s cílenými a relevantními zprávami. Snížilo by to možné investice do kvalitního žurnalismu v celé Evropě, což by zabránilo tiskovým vydavatelům a médiím budovat důvěryhodný vztah se svými čtenáři a uvádět na trh svůj redakční obsah;
- blokuje evropské technologické podniky a začínající podniky na domácím trhu.
- zaměřuje se na specifické technologie, jako je stroj - stroj, aniž by prokázal takovou potřebu, zatímco regulace by měla být co nejvíce technologicky neutrální;
Vyzýváme evropské a vnitrostátní politiky, aby přezkoumaly návrh nařízení o ePrivacy. Evropský jednotný digitální trh si zaslouží něco lepšího než regulaci s masivními a nekontrolovanými vedlejšími účinky. Potřebuje pravidla, jasné a jednoduché definice, oddělující osobní a neosobní, s důsledným a horizontálním prováděním, aby byla zaručena ochrana jednotlivců a rozvoj evropského digitálního ekosystému.
Signatáři
- AIKAKAUSMEDIA (The Finnish Periodical Publishers’ Association, Finsko)
- ALEJ (Association Luxembourgeoise des Editeurs de Journaux, Lucembursko)
- ARI (Asociacion de Revistas de Information, Španělsko)
- Asociácia vydavatel’ov tlače (The Slovak Press Publishers’ Association, Slovensko)
- Associaçao Portuguesa de Imprensa (Portuguese Press Association, Portugalsko)
- Athens Daily Newspaper Publishers Association (Řecko)
- BDZV (Federal Association of German Newspaper Publishers, Německo)
- BFM TV (Francie)
- Bouygues Telecom (Francie)
- CEPI (European Coordination of Independent TV Producers, Belgie)
- Criteo (Francie)
- Danske Medier (The Association of Danish Media, Dánsko)
- Deutsche Startups (Německo)
- EMMA (European Magazine Media Association, Brusel)
- ENPA (European Newspaper Publishers’ Association, Brusel)
- EPC (European Publishers Council, Brusel)
- European Startup Network (Brusel)
- Fédération Française des Télécoms (Francie)
- FIEG (Federazione Italiana Editori Giornali, Itálie)
- FNPS (Fédération Nationale de la Presse d’Information Spécialisée, Francie)
- France Digitale (Francie)
- GESTE (Francie)
- Gravity (Francie)
- IAB Europe (Brusel)
- IAB France (Francie)
- Izba Wyadawcow Prasy (Polish Chamber of Press Publishers, Polsko)
- Internet Economy Foundation (Německo)
- be (Alliance des medias d’information, Belgie)
- Magazines Ireland (Ireland)
- MMA (Magazine Media Association, Nizozemí)
- Orange (Francie)
- PMP (Plataforma de Media Privados, Portugalsko)
- PPA (The Professional Publishers Association, Velká Británie)
- SEPM (Syndicat des Editeurs de Presse Magazine, Francie)
- SFR (Francie)
- SPECT (Syndicat des Producteurs et créateurs de programmes audiovisuels, Francie)
- SNPTV (Syndicat National de la Publicité Télévisée, Francie)
- SPQN (Syndicat de la Presse Quotidienne Nationale, Francie)
- SRI (Syndicat des Régies Internet, Francie)
- Startup Belgium (Belgie)
- Startup Cyprus (Kypr)
- Sveriges Tidskrifter (Swedish Magazine Publishers Association, Švédsko)
- Teads (Lucembursko)
- TF1 (Francie)
- The Ppress (The Belgium Periodical Press, Belgie)
- Unie vydavatelů (Czech Publishers’ Association, Česká republika)
- Union of Publishers in Bulgaria (Bulharsko)
- UPP (Union des éditeurs de la Presse Périodique, Belgie)
- UPREG (Union de la Presse en Région, Francie)
- VDZ (Association of German Magazine Publishers, Německo)
- Verband SCHWEIZER MEDIEN (Swiss Media, Švýcarsko)
- Webedia (Francie)
- Zalando (Německo)
-mav-