Forbes chce být byznysovou jedničkou i v digitálu

úterý, 27. března 2018, 12:15 Tisk Martina Vojtěchovská

K silné printové verzi zamýšlí byznysový titul Forbes postavit i stejně silný digitál.

Petr Šimůnek, foto: Forbes

Petr Šimůnek, foto: Forbes

Měsíčník Forbes se od konce loňského roku začal zaměřovat na výraznější rozvoj svých aktivit v online prostředí. V rámci rozšiřování kapacit přišli do vydavatelství noví redaktoři i obchodníci (např. Luboš Kreč, Lucie Hrdličková, Pavla Francová, Marcela Pecháčková či Aleš Miklík). Cílem vydavatelství je posunout postavení značky Forbes v digitálních médiích tak, aby se vyrovnalo postavení v tištěném segmentu. Celkově Forbes aspiruje na pozici nejsilnějšího média o byznysu na českém trhu. „Chceme být nejsilnějším vydavatelstvím v byznysovém segmentu,“ říká v rozhovoru šéfredaktor a spolumajitel českého Forbesu Petr Šimůnek.

Od loňského podzimu se mluví o tom, že Forbes celkem aktivně nabírá nové lidi. Jak to vypadá?

Na přelomu roku jsme udělali největší skok v historii našeho vydavatelství na českém trhu. Přijali jsme 10 až 12 nových lidí do obchodní i redakční části. Rozšířili jsme naši vnitřní agenturu BrandVoice Lab, která pracuje na obsahu pro klienty. Řídí ji Aleš Miklík, který deset let pracoval jako ředitel médií Internet Info. Nastoupili k nám i další lidi na eventy, posílili jsme obchod.

BrandVoice Lab, která připravuje obsahové inzertní formáty, má tedy v rámci Forbesu stále významnější postavení.

Ano. V printu nám loni vzrostly příjmy o 26 %, v digitálu o 53 %, přičemž velká část růstu je právě díky kreativní divizi BrandVoice Lab. Vytváří speciální inzertní projekty na webu a advertorialy a další formáty v tištěném vydání. Je to klientský obsah, nedělá ho redakce. Připravuje ho ale speciální tým lidí, kteří o novinařině něco vědí a jsou schopni pochopit klienta a i čtenáře. Vidíme v ní budoucnost, její příjmy rostou nejrychleji v digitálu i v printu.

A pokud jde o rozšiřování redakčního týmu?

Týmy v redakční části také rozšiřujeme, protože dnes vydáváme 19 časopisů ročně – 12 čísel měsíčníku Forbes, čtyři čísla Forbes Next a tři speciály. Abychom to zvládli, museli jsme vzít nové lidi. V digitální části máme čtyři nové lidi a novou kolegyni na sociální média. Do týmu pro print se připojila Pavla Francová, která pracovala dříve v Newsweeku, a Lucie Hrdličková z Economie. Obě jsou na půl úvazku. Od dubna nastoupí Luboš Kreč z Economie. Nově také zřizujeme post editorky, bude jí Marcela Pecháčková. Celkový počet lidí v našem vydavatelství se blíží ke čtyřicítce.

Takový nábor si vyžádá investice, jste schopni personální rozšíření zaplatit?

Neděláme nic, na co bychom neměli peníze. Pochopitelně, že v případě takto velké expanze nebude hned všechno v černých číslech, ale důležité je, aby perspektiva ziskovosti u nových projektů byla.

Co je cílem nové expanze?

Chceme zlepšovat kvalitu obsahu a k tomu je potřeba dalších lidí. Myslíme si ve vší pokoře, že jsme jedničkou mezi byznysovými časopisy a chtěli bychom hrát stejnou roli i v digitálu. Celkově chceme být nejsilnějším vydavatelstvím v byznysovém segmentu.

Která média do takového segmentu řadíte?

Počítáme do toho kohokoliv, kdo píše o byznyse – od iHned.cz přes Malého Podnikatele nebo Peníze.cz. Nemyslím tím ale zpravodajství. Nebudeme se zaměřovat na horké aktuality z byznysu. Snažíme se obsah šít na míru naším čtenářům tak, aby byl pro ně podnětný v jejich podnikání a kariéře.

Proč ne do zpravodajství?

Je to jiné pole. Nechceme honit denní zprávy nebo politiku. Zůstáváme věrní tomu, co je Forbes: úspěch, podnikání, inspirace, peníze. Nic víc, ani nic míň.

Dnes máme obrat 100 milionů korun. Naším cílem je být nejlepším byznysovým vydavatelstvím na českém trhu.

Petr Šimůnek

Vaším záměrem je tedy vytáhnout značku Forbes v byznysovém segmentu v digitálu stejně, jako se vám to podařilo v printu?

Ano, jdeme malými kroky. Během ledna jsme spustili mikroweb Jak být lepší, kterým chceme přitáhnout lidi se zájmem o zdokonalování a zlepšování. Další mikroweb máme připravený ke spuštění během dubna, určený je pro podnikání a šéfy firem. Každý web je zaměřený na přesně vymezenou skupinu čtenářů, což může být zajímavé i pro inzerenty.

Kolik takových projektů byste letos chtěli uvést?

V letošním roce jich plánujeme čtyři až pět. Pokud se ale ukáže, že některý z webů nefunguje, jsme připraveni ho zastavit.

Co znamená, že „nefunguje“?

Po třech měsících zjistíme, jestli o něj čtenáři mají zájem a jestli jsme ho schopní inzertně prodávat.

Celé to ale směřuje k tomu, abyste dosáhli ještě většího obratu.

Rozhodně chceme, aby nám to na konci přineslo větší obrat a větší zisk.

Je pravda, že se chcete poměřovat s Economií?

To je spíš motivační rétorické vymezení. Primárně chceme dělat obsah, který baví čtenáře, inzerenty a nás. To je jednoduchá formule. Jestli to jednou přinese takový obrat a zisk, že budeme větší než Economia, tak se tomu samozřejmě nebudeme bránit. Dnes máme obrat 100 milionů korun. Naším cílem je být nejlepším byznysovým vydavatelstvím na českém trhu.

Mluvíte hlavně o expanzi v digitálu. Vidíte ještě možnosti pro další rozšiřování značky Forbes v tištěném segmentu?

Máme dvojí zkušenost: negativní s Newsweekem, kde jsme udělali několik chyb, a pozitivní s Forbes Next. To je časopis, který si od prvního čísla vydělá sám na sebe. Dobře se prodává na pultech a každým číslem roste. Díváme se na relativně malé cílové skupiny, kterým šijeme obsah na míru. Nemusíme jim prodávat 20 tisíc výtisků, stačí 5-10 tisíc. Takhle budeme pokračovat. Když objevíme nějakou díru na trhu v printu, tak se ji budeme snažit zaplnit. Nejsem zde ale příliš optimistou. Spíš se snažíme odvíjet od printových věcí nové digitální projekty. Naším loňským nejúspěšnějším digitálním počinem je newsletter Forbes Espresso. Odebírá ho denně 35 tisíc předplatitelů, to je víc, než kolik mají Hospodářské noviny. Přidali jsme k němu týdenní newsletter Forbes Next, který je zaměřený jen na technologie.

Newslettery ale distribuujete zdarma.

Newslettery zasíláme zdarma, ale prodáváme do nich reklamu a musím říct, že úspěšně.

V relativních číslech chceme v digitálu dvojciferný růst každý rok a v absolutních číslech se chceme dostat řádově k obratům v desítkách milionů.

Petr Šimůnek

Přemýšlíte nad placeným webem?

Vůbec o tom neuvažujeme. Pro nás je teď zásadní zlepšit kvalitu digitálního obsahu. Tištěný časopis mají lidi rádi, asociují si s ním něco pozitivního a zajímavého. Stejnou lásku chceme u nich vybudit i k Forbes.cz.

Zvolili jste v digitálu trochu jinou strategii, když jste online začali uvádět až po třech letech po zavedení tištěné verze. Proč?

Lámali jsme si hlavu s tím, jak to udělat. Nechtěli jsme jako ostatní vydavatelství dávat na web zdarma všechno, co máme na papíře. Před třemi lety jsme nějakou cestu našli – obsah na webu a printu se u nás vůbec nepřekrývá – a teď se budeme snažit web pořádně nakopnout.

V souvislosti s rozvojem online aktivit se nabízí i otázka na internetovou televizi. Zvažujete něco jako Forbes TV?

Videa bychom mohli rozjet klidně zítra, ale nevidíme v nich zatím jednoznačný ekonomický smysl. Výroba videa v kvalitě, kterou si představujeme, je moc nákladná na to, abychom takovou investici dostali zpátky. Než najdeme správný obchodní model, tak video nebudeme dělat. Vím, že to všichni dělají, ale připomíná mi to situaci, když se celý obsah zadarmo přestěhoval na internet. Je to stejná logika. Videa frčí, tak je budeme dělat, nehledě na to, jestli vydělávají. My si to nemůžeme dovolit. Máme dokonce připravených čtyři až pět pořadů, které bychom rádi dělali. Zatím to ale nemá cenu. 

Váš kolega a vydavatel Forbesu Erik Conrad v nedávném rozhovoru pro MediaGuru.cz popisoval, že situace mezi měsíčníky, nejen mezi deníky a týdeníky, se na americkém trhu dost zhoršuje. Je to i důvod, proč se chcete zaměřit na rozvoj digitálních médií?

Vidíme, že digitální vydání  má v Americe rok co rok větší prostor a větší váhu v rámci celého vydavatelství a je to z hlediska příjmů nejdůležitější kanál. Myslím si, že u nás bude pořád print hrát primární a důležitou roli, ale chceme k němu přidat ještě silnou a kvalitní digitální nohu.

Jak významná by do budoucna mohla digitální část být v celkové strategii firmy?

Chcete procenta? To vám neřeknu. Ale v relativních číslech chceme dvojciferný růst každý rok a v absolutních číslech se chceme dostat řádově k obratům v desítkách milionů.

Forbesu se od startu na tiskovém trhu daří, čehož si museli všimnout i investoři. Dostali jste už nabídku na prodej?  

Nabídky už na stole byly, ale my chceme firmu rozvíjet a nechystáme se ji prodávat.

Průměrný prodaný náklad měsíčníku Forbes 2012-2017, zdroj: ABC ČR

Průměrný prodaný náklad měsíčníku Forbes 2012-2017, zdroj: ABC ČR

Petr Šimůnek

Šéfredaktorem české verze měsíčníku Forbes je od podzimu 2011. V médiích se pohybuje více než dvacet let, zabývá se především ekonomickou žurnalistikou. Šest let byl šéfredaktorem Hospodářských novin, před tím pracoval jako zástupce šéfredaktora MF Dnes. Zkušenosti má i z televize a rádia – je jedním z moderátorů pořadu ČRo Plus Den podle a také pořadu Ekofórum na téže stanici. V minulosti moderoval i Nedělní partii na TV Prima.