PEM-D: Do měření by se mohly zapojit Óčko a Seznam.cz TV

pondělí, 25. června 2018, 00:25 TV, Výzkum MediaGuru

Měření digitálního obsahu PEM-D ukazuje, že digitální video se sleduje hlavně přes PC a notebooky.

Přestože televizní sledovanosti dominuje stále klasická televizní obrazovka, data signalizují i rostoucí trend sledovanosti televizního obsahu přes internet. Podle Kontinuálního výzkumu za období 1. čtvrtletí 2018 představovala tzv. živá a odložená sledovanost televizního obsahu na internetu 45 minut týdně, což je ve srovnání s průměrem za loňský rok nárůst o téměř dvacet procent. Živé internetové sledovanosti dominují hlavně notebooky a počítače, odložená sledovanost je nejčastěji sledována přes televizory připojené k internetu.

Konzumaci digitálního televizního i netelevizního obsahu sleduje rovněž od začátku letošního roku projekt PEM-D, který rozšířil měření televizní sledovanosti, jehož zadavatelem je profesní organizace ATO. Rozšíření projektu o PEM-D je odrazem technologických proměn a možností mediální konzumace. Také průběžná data z projektu PEM-D ukazují, že dominantním zařízením pro sledovanost video obsahu na internetu, který vytvářejí televizní provozovatelé, jsou počítače a notebooky. A ukazují také to, že internetová sledovanost živá i odložená může společně s odloženou televizní sledovaností přispět k celkovému navýšení sledovanosti televizních pořadů. Například u některých prime-timových pořadů České televize se navýšení pohybuje od deseti do třiceti procent celkové sledovanosti (viz graf níže).

Podíl zařízení na sledovanosti digitálního video obsahu

Zdroj: PEM-D, leden-květen 2018, ATO-Nielsen Admosphere

Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, leden 2018. Údaje se vztahují k prvním dílům vybraných seriálů.

Měření digitálního video obsahu se může dál rozvíjet

Podle dostupných údajů se Česká republika v měření digitálního televizního obsahu zařadila k progresivním trhům. „V mnoha ohledech patří český projekt k nejlepším na světě. Například poměr velikosti panelu k velikosti české televizní populace je nadstandardní, což umožňuje pracovat u mnoha analýz s významně menší statistickou chybou. Dále používáme technologie, které zajišťují měření v reálném čase a na úrovni sekund a uživatelé tak mají k dispozici velmi detailní časová data včetně tzv. real time dat o sledovanosti. Rovněž rozsah druhů dat z digitálního měření, včetně měření HbbTV, je nadstandardní. Jako jedni z prvních máme k dispozici i detailní možnost analyzovat celková harmonizovaná data díky způsobu propojení dat o klasické sledovanosti na televizorech (z peoplemetrového panelu) s výstupy z digitálního měření v jednom softwaru,“ popisuje jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

Nejen proto by bylo dobré s projektem dále pracovat a rozvíjet ho. Mediální agentury by například uvítaly možnost statistického výpočtu celkového zásahu reklamy, tj. video kampaní v televizi a online na stanicích, webech a aplikacích (mobilních a HbbTV) členů ATO. Rozšiřovat by se mohly i platformy zapojené do měření. V tuto chvíli jsou měřeny webové přehrávače, mobilní aplikace (pro operační systémy Android a iOS) a HbbTV přehrávače členů ATO – televizních vysílatelů, kteří se rozhodli do projektu PEM-D zapojit. „Některé subjekty ale některé platformy vůbec neprovozují nebo se rozhodli je zatím do měření nezapojit. V tuto chvíli jsou měřeny všechny platformy České televize, včetně netelevizních videí, dále jsou měřeny téměř všechny platformy Primy, webové přehrávače Novy a TV Barrandov. Současně probíhají implementační práce na zapojení Óčka a o zapojení do měření požádala také společnost Seznam.cz TV,“ přiblížila Vlasta Roškotová.

V polovině května potvrdili členové ATO zájem o modul statistického odhadu demografického profilu internetové sledovanosti TV pořadů (a odvozeně i reklam). Toto řešení bude k dispozici od ledna 2019. ‚ATO postupuje po dílčích krocích, reflektuje i vývoj v měření v rámci Evropy a samozřejmě nadále počítá s dalším rozšiřováním Projektu crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu,“ dodává Roškotová.

O projektu PEM-D

Na českém trhu spuštěn od ledna 2018, popisuje sledovanost televizního a netelevizního video obsahu na internetu, jehož sledování se uskutečňuje pomocí různých elektronických zařízení (počítače, chytré telefony, notebooky). Měří se živá a odložená sledovanost TV pořadů na internetu, také statický obsah v hybridním vysílání (HbbTV) a rovněž i veškerý videoobsah konzumovaný přes tyto platformy, který se televizní subjekty rozhodnou označit. Jde primárně o veškeré TV pořady dostupné v archivu a o živé internetové TV streamy. Dále jsou měřeny reklamní video spoty a jiná komerční sdělení (pre-roll, mid-roll, post-roll) v těchto platformách. Měří se metodou „site centric“, která spočívá v instalaci měřících skriptů do webových přehrávačů a mobilních aplikací zapojených vysílatelů. Jde o tzv. „census“ data o konzumaci obsahu – měřena je celá populace, bez nutnosti pracovat jen se vzorkem.

-mav-