Teen Trends: České teenagery ovlivňuje Instagram
Sociální síť Instagram má největší odezvu u mladých lidí ve věku 12-19 let, ukazuje další vlna výzkumu Teen Trends.
Hlavní sociální sítí pro generaci českých teenagerů, mladých lidí ve věku 12-19 let, je Instagram. Facebook využívají hlavně pro komunikaci přes Messenger, ve srovnání s Instagramem je ale zájem o Facebook nižší. Vyplývá to z letní vlny pravidelného výzkumu Teen Trends, který realizuje výzkumné oddělení OMG Research skupiny Omnicom Media Group.
Výzkum, uskutečněný pomocí hloubkových rozhovorů, dále ukázal, že teenageři tráví online v průměru 2-4 hodiny denně. V době letních prázdnin čas na internetu zkracují a věnují se i jiným aktivitám. Internet využívají především pomocí chytrého telefonu. Na sociální síti Instagram oceňují vizuální přívětivost a možnosti práce s fotografií. K oblíbeným sociálním sítím patří také YouTube, a to především pokud jde o klipy, návody, recenze či vlogy. Z vyhledavačů je upřednostňován Google.
Youtubery sledují spíše mladší teenageři, pro celou skupinu teenagerů je ale za osobnost považován Kovy. Je chápán jak vzor nejen pro své názory a schopnost pobavit, ale i proto, že se nevyhýbá politickým otázkám, což může působit i výchovně. Videa na YouTube sledují teenageři hodně, stejně tak jako seriály.
Vedle internetu, který považují za médium poskytující spíš zábavu než informace, poslouchají teenageři rádi hudbu (výběr vlastní hudby či playlisty hudebních aplikací), návštěvu kin považují spíš za společenskou událost. Televizi samostatně příliš nesledují, případně se s rodiči dívají na zpravodajství. Rádia a noviny také nejsou v centru zájmu, u časopisů si ale vybírají tematické magazíny, které je zajímají.
K značkám se obecně staví pozitivně, na druhou stranu vyznávají hlavně stylovost a pohodlnost. Líbí se jim retro styl, specifický postoj mají ke značkám bot, kterým věnují pozornost (Yeezy, Nike, Jordan). Inspiraci nacházejí mezi sebou, v okolí případně na Instagramu. Ze značek bodují např. Nike, Adidas, Levis, Pull&Bear, Zara, Bershka, New Yorker, Forever 21, H&M, Supreme, Stradivarius, Puma, Calvin Klein či Tommy Hilfiger. Nejvyšší spontánní preferenci vykazují Nike a Adidas.
O studii Teen Trends
Studie s názvem Teen Trends přináší pohled na chování a názory generace Z v oblastech internetu a sociálních sítí, médií, zábavy, lifestylu, vztahů nebo nakupování. Studie vznikla formou dvanácti hloubkových rozhovorů s teenagery ve věku 12-19 let. Letní vlna se uskutečnila v červenci a v srpnu 2018. V případě zájmu je možné studii objednat – kontaktní email je zuzana.stanickova@omnicommediagroup.com.
-mav-