Hračkářství mají v YouTube silného konkurenta

pondělí, 24. září 2018, 11:30 Retail, Marketing MediaGuru

Hračky dnes oslovují děti do 8 let, potom nastupuje YouTube, říká Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Hračkářství a hračkářské firmy musí dnes čelit nové výzvě. Věk jejich klíčové cílové skupiny se totiž snižuje. Zatímco dříve byly v hledáčku děti do věku 10 až 12 let, nyní se věková hranice posouvá směrem k mladším dětem. „Gró naší cílové skupiny dnes tvoří děti do 8 let, starší děti si už hrají jinde. Hlavní roli pro ně hraje YouTube,“ vysvětluje Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group, jež zastřešuje maloobchodní řetězce hraček Bambule, Sparkys a HM Studio nebo velkoobchod EP Line.

Wormelen Group reaguje na změnu několika kroky. Od letošního roku kupříkladu zavádí do svých hračkářství Bambule koncept shop in shopu Bambule Baby, která má oslovit maminky nabídkou produktů pro nejmenší. „Nyní jsme schopni zachytit zákazníka už od miminka a následně ho přesunout k sortimentu hraček pro děti ve věku od dvou let, čímž se odlišíme od standardních baby shopů,“ říká Jana Krčková. Bambule Baby je dnes již ve třech prodejnách v Praze, a to v Centru Chodov, Černý Most a Galerie Butovice. Po vyhodnocení pilotního projektu je firma připravena jej zavést i do ostatních svých prodejen.

Bambule Baby, foto: Wormelen Group

Bambule Baby, foto: Wormelen Group

O rozšíření nabídky spíše k starší skupině dětí, například o oblíbenou kategorii gamingu, sice skupina přemýšlí, ale prozatím neplánuje. Starší děti ještě stále slyší například na stavebnici LEGO nebo například pistole Nerf od Hasbra.

Obecným trendem v hračkářství, který se týká mladších dětí, je především interaktivita a větší zapojení elektroniky. V tomto směru vyvíjí své hračky i EP Line, která dnes tvoří 30 % nabídky v hračkářstvích Bambule či Sparkys (nicméně do budoucna by chtěla Wormelen Group navýšit zastoupení svých vlastních produktů až na 40 %). Do nabídky na letošní Vánoce tak například připravila robota ROB-B2, jenž reaguje až na 15 hlasových povelů v češtině, Hafíky, kteří dokáží panáčkovat, chodit nebo dát pac, či jednorožce Lunu, vyprávějícího pohádky.

Velký zájem je také o licenční hračky. Například letošní uvedení filmu Jurský park: Zánik říše pomohl prodejům tematické stavebnice LEGO. Mezi bestseller patří už několik let autíčka Hot Wheels. 

Pro komunikaci je stěžejní televize a YouTube

Wormelen Group se marketingově snaží oslovit nejen rodiče, ale i děti. Před vánočními svátky, kdy se obvykle vytváří až polovina prodejů hračkářství, investuje do televize, internetu i rádia. „Od začátku října nasadíme do televize až 20 reklamních spotů, které budou propagovat naši předvánoční nabídku. Komunikovat budeme až do poloviny prosince,“ popisuje Jana Krčková s tím, že letos by mohla útrata Čechů za hračky k Vánocům letos překročit hranici 3,1 miliardy korun, a zvýšit se tak meziročně zhruba o sto milionů. Tržby hračkářství skupiny Wormelen by z toho mohly tvořit třetinu. 

Na internetu je stěžejním kanálem YouTube, kde se snaží hračkářství zachytávat hlavně děti. Vysílá zde nejen reklamní spoty, ale i unboxing videa. Spolupracuje také s youtubery, jako jsou Happy Kids Play. „YouTube je u naší cílové skupiny velmi silný komunikační kanál. Například během léta na něm běžela globální kampaň panenek L.O.L. a stal se z toho u nás letošní hit,“ dodává Krčková. Přes další sociální sítě – Facebook nebo Instagram – oslovuje Wormelen Group spíše rodiče.

Součástí komunikace jsou rovněž různé druhy akcí, na které firma upozorňuje i prostřednictvím rádia. Akce se mohou konat na prodejnách, ale také mimo ně. Příkladem je partnerství prosincové tour dětské skupiny Lollipopz.

Wormelen Group provozuje na českém trhu v současnosti 32 prodejen pod značkou Bambule a 30 hračkářství Sparkys. Pod tuto značku by měly být do konce příštího roku převedeny také obchody HM studio. Kromě toho prodává skupina také přes e-shop. „Kamenné prodejny sice pořád tvoří největší část obratu, každoročně se ale zvyšuje roční podíl tržeb z online nákupů, který podle našeho optimistického odhadu bude před Vánocemi tvořit 10 %. Už nyní zaznamenáváme v kamenných prodejnách nárůst tržeb o zhruba 10 %, zatímco v e-shopech už 30 %. Očekáváme, že tento trend se udrží i v předvánočním období,“ doplňuje Krčková.

-stk-