Podepsáno: Mafra kupuje časopisy Bauer Media

úterý, 9. října 2018, 14:23 Tisk MediaGuru

Mediální akvizice, o které se roky spekulovalo, byla uzavřena. Mafra rozšiřuje své portfolio o tituly Bauer Media.

Foto: MediaGuru.cz

Z tuzemského trhu tištěných titulů odchází další zahraniční vlastník. Německá vydavatelská skupina Bauer, které v Česku patří vydavatelské společnosti Bauer Media a Bauer Media Praha, se dohodla na prodeji svých aktivit v České republice a na Slovensku. Kupujícím je mediální skupina Mafra. Obchod, o kterém se na českém trhu spekuluje poslední dva až tři roky, tak byl uzavřen. Transakce ale ještě podléhá schválení Úřadem na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Cena transakce zveřejněna nebyla.

Bauer Media a Bauer Media Praha se zaměřují především na vydávání magazínů, a to v segmentech časopisů pro ženy, společenských, příběhových, programových, lifestylových, zájmových, motoristických i dětských. Jde o druhé nejsilnější vydavatelství na českém časopiseckém trhu z pohledu počtu čtenářů, které svými tituly osloví.   

Akvizicí magazínů Bauer Media rozšiřuje Mafra podstatně svůj záběr na čtenářském trhu s časopisy. Podíl vydavatelství Bauer Media představuje společně s tituly Bauer Media Praha necelých 19 %. Mafra, která mezi časopisy vydává časopis Téma a zdarma distribuovaný týdeník 5plus2, dosahuje na magazínovém trhu podílu necelých 9 %. Koupí časopisů Bauer Media se tak kumulovaný podíl skupiny Mafra na magazínovém trhu zvyšuje a bude atakovat nebo dokonce i převyšovat stávající jedničku Czech News Center (podíl 22 %). Přesný podíl Mafry na magazínovém trhu ale v tuto chvíli nelze uvést, protože je potřeba počítat s překryvy mezi čtenáři dotčených tištěných titulů. Obdobné platí i pro tiskový trh celkem. Také zde se podíl Mafry výrazně zvýší a svede s Czech News Center souboj o pozici jedničky. 

Zdroj: Media projekt, 1+2Q/2018, Unie vydavatelů, ASMEA, Median, Stem/Mark

Zdroj: Media projekt, 1+2Q/2018, Unie vydavatelů, ASMEA, Median, Stem/Mark

Vydavatelská skupina Bauer vstoupila na český trh v roce 1991, kdy uvedla lokální edici magazínu pro teenagery Bravo. Poté své portfolio postupně rozšiřovala (dříve operovala pod názvem Europress), zaměřovala se především na tituly pro ženy a společenské magazíny. V roce 2012 koupila tituly vydavatelství Stratosféra a Hearst Stratosféra, díky kterým se do portfolia vydavatelství dostaly i lifestylové magazíny. Tyto zakoupené časopisy byly začleněny pod společnost Bauer Media Praha

Bauer Media patří na českém trhu k mediálním firmám s nejvyšším ziskem. V loňském roce představoval 152 mil. Kč, další 1,6 mil. Kč přidala Bauer Media Praha. Souhrnné tržby obou subjektů se vloni vyšplhaly na 800 mil. korun. Bauer Media dosahovala ziskových výsledků i v čase hospodářské recese a v době, kdy vydavatelé tištěných titulů začali ztrácet. Dlouholetým generálním ředitelem vydavatelství v novém tisíciletí byl Jaromír Skopalík, kterého po dvanácti letech vystřídala Alena Černá. V současnosti stojí za dobrými výsledky vydavatelství management ve složení generální ředitelka Karin Vedrová a finanční ředitel Libor Koudelka.

Hospodářský výsledek Bauer Media 2007-2017 (mil. Kč)

výroční zprávy Bauer Media, najetím na sloupec se zobrazí hodnota

Tituly Bauer Media

společenské

  • Rytmus života
  • Pestrý svět
  • Retro
  • Čas pro hvězdy
  • Nostalgie

pro ženy

  • Chvilka pro tebe
  • Můj svět
  • Claudia
  • Tina

lifestylové

  • Žena a život

programové

  • TV Max
  • Týdeník Televize
  • TV Revue
  • TV Plus 14

příběhové

  • Čas na lásku
  • Napsáno životem
  • Pravdivé příběhy
  • Pestré osudy
  • Krimi příběhy
  • Příběhy plné života
  • Tajemné příběhy

dětské

  • Luštění pro děti
  • Omalovánky moudré sovy

zájmové

  • Chvilka v kuchyni
  • Tina Bydlíme
  • Chvilka pro luštění
  • Vaříme krok za krokem
  • Vychytávky Ládi Hrušky
  • Chvilka pro relax
  • Ano, šéfe

Tituly Bauer Media Praha

lifestylové

  • Cosmopolitan
  • Harper's Bazaar
  • Esquire
  • Dolce Vita

motoristické

  • Top Gear
  • Speed
  • Motor

Mafra přidává časopisy ke svým deníkovým titulům (MF Dnes, Lidové noviny, Metro), internetovým aktivitám (zejména iDnes.cz), rádiím (Impuls, RockZone) a k televizi Óčko. „Jsme potěšení, že můžeme připojit tituly vydávané společností Bauer do našeho portfolia a rovněž i přivítat v našem týmu novináře, díky kterým tyto tituly vznikají. Nadcházející vlastnická změna by neměla mít dopad na běžné provozní fungování jednotlivých titulů a práci lidí, kteří je tvoří," uvedl předseda představenstva Mafry Štěpán Košík.

Součástí obchodu nejsou rádiové projekty Bauer Media na Slovensku, tedy Rádio Expres, a NetBrokers Holding v obou zemích. Naopak Mafra získává podíly od Bauera v distribučních firmách PNS (11,24 %) a Mediaprint & Kapa (17,7 %).

Mafra je podle člena představenstva Bauer Media Group Jörga Hausendorfa ideálním vlastníkem titulů skupiny. Za rozhodnutím o prodeji Bauer Media je záměr skupiny zaměřit se na trhy, kde patří mezi vedoucí hráče. „Na trzích anebo v rámci tržních segmentů, na kterých nepatří Bauer Media Group mezi tržní lídry, skupina zvažuje své strategické možnosti, což může rovněž zahrnovat divestice, které ovšem skupina plánuje provést pouze v případě výhodných finančních podmínek. V kontextu výše uvedeného další změny týkající se portfolia Bauer Media Group proběhnou v následujících letech," dodaly společnosti v tiskové zprávě.

Celé znění oficiálního oznámení můžete číst níže.

-mav-