U lokální módy je nutné zákazníky primárně edukovat

sobota, 13. října 2018, 08:30 Aktuality, Retail MediaGuru

Češi jsou přísní konzumenti, dlouho hledají vztah a těžko odpouštějí nedostatky, říká kreativní ředitelka obchodu CLAF-LIFE Katarína Král.

Foto: CLAF-LIFE

Foto: CLAF-LIFE

Otevřít na Chodově na prodejní ploše o 500 m2 obchod s lokální módou a českým designem se mohlo před rokem zdát odvážné. Dnes je vidět, že Češi si k domácí produkci dokáží najít cestu a jsou ochotni za ní i zaplatit. „Rok ukázal, že obchod s lokální produkcí je udržitelný koncept. Díky poloze v nákupním centru se k nám dostanou zákazníci, kteří by tuzemské autorské výrobky primárně nevyhledávali. Dochází tak ke střetu mezi fast fashion a lokálním designem,“ vysvětluje kreativní ředitelka obchodu Czech Labels & Friends (CLAF-LIFE) Katarína Král.

Prodejna, jež je největším obchodem svého druhu ve střední Evropě, nabízí nejen lokální módu a doplňky, dětské a sportovní oblečení, ale i přírodní kosmetiku, dekorace do domácnosti či nábytek. Jeho součástí je také papírnictví a kavárna. „Je vidět, že čeští zákazníci jsou ochotni zkoušet domácí značky. Zároveň jsou ale přísní konzumenti, dlouho si hledají vztah a těžko odpouštějí nedostatky. Jen malá část z nich ráda experimentu,“ podotýká Katarína Král, jež v módě pracuje přes 10 let a dříve působila jako marketingová ředitelka pro střední a severní Evropu pro řetězec Marks & Spencer. 

Nejvíce se na půdě CLAF-LIFE daří módě, a to i díky prostoru, který je jí věnován. Mezi nejoblíbenější lokální značky patří oděvní značky Leeda, Odivi, Appart Label, ADVA, Marie Rejfová nebo Pavel Brejcha. Na oblibě ale získává i dětské oblečení, kosmetika či doplňky do domácnosti. „Nové zákazníky musíme primárně edukovat a dokázat jim, že lokální výrobky jsou stejně kvalitní jako zboží ze zahraničních továren a firem,“ říká Král.

CLAF-LIFE, který dříve šest let fungoval v centru města, využívá na svém „novém“ působišti komunikační kanály obchodního centra Chodov a také svůj Facebook, newsletter a věrnostní program. Ve své prezentaci se snaží prodejna ukázat společenský přesah módy a inspirovat vizuálně i příběhem k udržitelnějšímu způsobu života. „Myslím, že aktuálně naše zákazníky v centru Chodov přesvědčí vizuálně atraktivní koncept CLAF, originální produkty a servis, který tam dostanou. Lokální anebo ekologický rozměr je až v druhém plánu,“ popisuje Král.   

Foto: CLAF-LIFE

Foto: CLAF-LIFE

Foto: CLAF-LIFE

Foto: CLAF-LIFE

Rok obchodního provozu přinesl informace nejen pro lokální módní byznys z hlediska retailu, ale i pro samotné designéry a značky. Museli se naučit rychle reagovat na poptávku, mít hotovu výrobu a flexibilně přistupovat k trhu. „Většina obchodů s lokální módou funguje na komisní prodej, který zaručí minimální risk – když se produkt neprodá, vrací se zpět k designérovi. V CLAF–LIFE jsme hrdí, že po roce dokážeme nabídnout značkám, které si naši zákazníci oblíbili, přímý velkoobchodní nákup a platit jim za produkty v reálném čase. Věříme, že prostor naší velikosti dokáže trh s lokální módou hodně změnit a posunout k lepšímu.“ dodává Král.

Nyní hledá Katarína Král vhodné prostory pro další prodejnu, na čemž by chtěla spolupracovat s pražským magistrátem či jinými institucemi, které podporují rozvoj lokálního designu a tvorby. „Rádi bychom se vrátili do města v podobě a velikosti, která je atraktivní a která nám umožní reprezentovat českou a slovenskou módní produkci a lokální produkty, které vznikají udržitelným způsobem a jsou úplně cruelty-free,“ prozrazuje Katarína Král.

-stk-