ČSÚ: Placená online videa typu Netflixu využívá 4 % Čechů
ČSÚ vydal novou publikaci, ve které mapuje využívání komunikačních technologií v českých domácnostech.
Každý druhý Čech na internetu sleduje videa, nejvíce k tomu používá stránky typu YouTube (44 %). Oblíbené jsou také internetové televize (26 %) a stránky TV stanic (24 %). Naopak placené video typu Netflixu nebo HBO využívá jen 4 % Čechů. Vyplývá to z nové publikace ČSÚ Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci – 2018.
Ze studie vyplývá, že za videa na internetu nejvíce platí mladí lidé do 34 let a lidé s vysokoškolským vzděláním. Ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie představuje 4% podíl jednotlivců sledujících placené pořady online vůbec nejnižší hodnotu. Průměr EU činí 17 %. Nejaktivnější jsou v této činnosti Dánové, mezi kterými za tuto službu zaplatilo 48 % osob (údaje za rok 2016).
Počet Čechů, kteří používají sociální sítě, letos překročil 50% hranici. V absolutních počtech to je 4,5 milionu osob starších 16 let. Sociální sítě však neoslovují Čechy v předdůchodovém a důchodovém věku. V rámci evropské osmadvacítky používají Češi této věkové kategorie sociální sítě nejméně.
K internetu jsou připojeny již čtyři pětiny českých domácností (81%) a podobný podíl jich má i počítač (78 %). Přibývá rovněž uživatelů, kteří k internetu přistupují prostřednictvím mobilního telefonu. Zatímco v roce 2010 se z mobilního telefonu připojovala na internet 4 % osob, v roce 2018 je to již 58 %. Přitom čtyři z pěti takových osob si platí mobilní data.
V internetových obchodech nakupuje už 54 % osob starších 16 let, nejvíce oblečení a obuv. Pětina osob si na internetu rezervuje ubytování. I přes rostoucí popularitu ubytování v soukromí Češi stále bookují především hotely, penziony a další komerční zařízení. Ubytování v soukromí si v roce 2018 zajistilo 5 % Čechů, výrazně méně ve srovnání s ostatními zeměmi EU.
Podrobnou zprávu ČSÚ může číst zde. Prezentaci základních výsledků si můžete přečíst v dokumentu níže.
-mav-