Ke každé cílovce je nutné mluvit jejich řečí, i při náboru

úterý, 20. listopadu 2018, 11:10 Marketing MediaGuru

Málokterá firma používá při náboru vlastní tonalitu, i proto je většina inzerátů stejná, upozorňuje Anna Knotková ze společnosti LMC.

Anna Knotková, zdroj: LMC

Anna Knotková, zdroj: LMC

Náborové kampaně, HR marketing, employer branding, to jsou výrazy, které se dnes ozývají na trhu práce čím dál častěji. Příčinu je třeba hledat v rekordně nízké nezaměstnanosti a převisu volných pozic.  Vystačí si firmy s pracovním inzerátem, poptávajícím flexibilitu nebo komunikativní angličtinu? Na to jsme se zeptali Anny Knotkové, šéfky oddělení HR architects společnosti LMC, jež na trhu provozuje mimo jiné pracovní portály Jobs.cz a Práce.cz. 

Ne, každá firma není nejlepší

„Firmy dnes často komunikují, že jsou nejlepší. Ale to je přesně ta nehmatatelná informace, které uchazeči nevěří. Místo toho chtějí lidé vědět, v čem je daná firma unikátní. Bohužel to však většina firem ani neví,“ uvádí Anna Knotková. I proto by si firmy měly ještě před spuštěním náborové kampaně ujasnit, jaké je jejich DNA zaměstnavatele. „Už nestačí jen mluvit o obchodních výsledcích nebo historii. Nutné je umět prodat svou jedinečnost,“ myslí si Knotková.

Firma by si také měla definovat, koho chce vlastně nabírat. „Nejde cílit na všechny. Firma vhodná pro všechny není vhodná pro nikoho. Je potřeba si říct, kdo tvoří většinu zaměstnanců, koho do týmu hledáte, jaké jsou cílové skupiny a na základě toho si vytvořit marketingové persony,“ vysvětluje Knotková.

Každá cílovka si žádá jinou tonalitu

Jen díky této přípravě mohou firmy najít i jasnou tonalitu, kterou se odliší od své konkurence, a také se jazykově naladit na vybranou cílovou skupinu. „Každá cílovka potřebuje, abychom mluvili její řečí, a to i v náborových inzerátech. Většina inzerátů je ale stejná. Když zakryjete název pozice, netušíte, o jakou pozici se na základě popisu jedná,“ upozorňuje Anna Knotková. Hledá-li tedy firma dělnické profese, měla by se vyvarovat anglicismů, naopak chce-li najít top manažery, může si dovolit rovnou popsat míru autonomie, zodpovědnosti a také třeba to, zda jsou součástí pozice i cesty do zahraničí.

S ohledem na SEO optimalizaci by firmy měly promýšlet i názvy poptávaných pozic. „Hledá-li práci uklízečka, asi těžko do vyhledávače zadá ,manažerka podlahových krytin‘. To je míněno samozřejmě s určitou mírou nadsázky, ale bohužel jsme se konkrétně s tímto případem setkali. „Důležité je si také uvědomit, že lidé s vyšším vzděláním vyhledávají podle oboru, zatímco ti s nižší kvalifikací podle lokality,“ prozrazuje Knotková.

Popis požadovaných kompetencí by měl být rovněž nastylizován a pokud možno co nejkonkrétnější. Podle Knotkové se tak například lze zcela obejít bez zažitého „SŠ/VŠ“, protože buď chce společnost středoškolsky vzdělaného zaměstnance, vysokoškoláka, nebo od střední školy výš. Psychologicky tedy mnohem lépe funguje „minimálně středoškolské vzdělání“. Stejně tak velmi neurčitě působí požadavek flexibility, dobrá znalost MS Excel nebo komunikativní angličtiny, pod nimiž si málokdo něco konkrétního představí. „Znamená komunikativní angličtina konverzační úroveň, s níž si vystačím při cestování, nebo v ní bude muset zaměstnanec prezentovat? A dobrá znalost MS Excel vyjadřuje schopnost vytvořit tabulku, kontingenční tabulku nebo makra? V inzerátu by to mělo být specifikováno,“ myslí si Knotková.

Firmy by neměly komunikovat pouze benefity, ale také výhody, které zaměstnancům nabízí. Výhodou může být například neformální firemní kultura, sezení v open spacech nebo naopak v kancelářích, možnost parkování před budovou zaměstanavatele, dobrá dostupnost MHD apod. I tyto informace mohou pomoci kandidátům v rozhodování a bývají často opomíjené.

Autenticita náborové komunikace by se však neměla promýšlet jen na jazykové rovině, stejně důležitý je i obrazový materiál, je-li součástí. „Přijde mi velmi nešťastné, když firmy využívají fotografie z fotobanky s multikulturním týmem před skleněnou tabulí. Mnohem uvěřitelnější je, pokud si vyfotí svůj stávající tým lidí, s nimiž se mohou kandidáti i potkat,“ doplňuje Anna Knotková s tím, že zásadní je autenticita a reálnost: „I v náborové komunikaci se vyplácí lidem říkat, jaká firma ve skutečnosti je. Nemusí být nejlepší na světě, protože každému vyhovuje něco jiného. Navíc lidé nebudou mít od firmy přehnaná očekávání a firmu tak neopustí už ve zkušební době, protože budou z reality zklamaní.“

Příklad zaměnitelného náborového inzerátu

Řidič osobního vozu

Zabýváme se přepravou hotelových hostů pro 5ti hvězdičkové hotely v Praze, VIP klientů a osobní přepravou všeobecně. Provozujeme podzemní garáže. Nutná zkušenost a praxe v řízení luxusních osobních vozidel. Znalost místopisu a anglického jazyka podmínkou pro přijetí. Vhodné i pro ženy řidičky. Bydliště v Praze podmínkou. CV s foto. Nástup možný ihned.

Co vás čeká

Práce v malém kolektivu. Budete řídit nové osobní vozy Škoda Superb, Mercedes E, V, S, GLS. Poznávání lidí z celého světa. Přeprava po Praze, ČR i Evropa. Věk 25+, praxe alespoň 5 let v řízení osobních vozidel.

Jaké znalosti a dovednosti byste měli mít

Vhodný kandidát by měl umět vystupovat, znalost anglického jazyka, čistý rejstřík řidiče, ŘP skupiny B, D vítán, flexibilní, pouze pro zájemce s trvalým pobytem v Praze, pouze česká národnost.

Výhodou bude, pokud budete umět

Další znalost cizího jazyka, ŘP skupiny D vítán, žlutá kartička taxikáře

Co vám můžeme nabídnout

Po zapracování 120,- Kč/hod (cca 23000,-Kč) + tipy od hostů, stravenky, provoz pro 5ti hvězd.hotely a domácí a zahraniční klientelu

Příklad náborového řidiče po úpravě

Řidič/ka pro hotelové klienty - Škoda Superb (Praha)

Zabýváme se přepravou hotelových hostů pro 5hvězdičkové hotely a VIP klientů po Praze, ČR i zahraničí. Pokud je pro vás také důležitý spokojený zákazník, máte vztah k luxusním autům a dlouholetou praxi v řízení osobních automobilů, rádi vás uvítáme v našem malém týmu, i když třeba zatím nejste přímo z oboru.

Co vás u nás čeká

  • Budete řídit osobní vozy Škoda Superb, Mercedes E, V, S, GLS.
  • Vaše směna začne kolem 7. – 8. hodiny ráno vyzvednutím auta z garáže na Žižkově (v našich garážích si zatím můžete zaparkovat to své).
  • Dvanáctihodinové směny s formátem dva volné dny po dvou pracovních (vše je na naší domluvě a směny si můžete přizpůsobit).
  • Zaškolení a vykazování evidence.

Bez čeho se neobejdete

  • Máte řidičský průkaz skupiny B a pětiletou praxi v řízení.
  • V Praze bydlíte a velmi dobře se v ní orientujete.
  • Ovládáte český a anglický jazyk tak, že budete rozumět klientovi a odpovíte mu.
  • Reprezentativní vystupování před zákazníky máte v krvi.

Výhodou pro váš výdělek bude, pokud máte i řidičský průkaz skupiny D a znalost dalšího jazyka.

Co vám nabízíme

  • Po zaškolení mzdu 120 Kč / hod., tj. cca 23 000 Kč měsíčně plus tips od vašich zákazníků
  • Stravenky v hodnotě 80 Kč za odpracovaný den
  • Zázemí s kuchyňkou
  • Smlouvu na dobu určitou (možnost i práce na IČO)
  • Možnost nastoupit ihned

Zašlete nám, prosím, svůj životopis s fotkou, budeme se těšit na setkání s vámi.

Prezentujte lidi na pozicích, na které nabíráte

Principy jasné firemní tonality, autentičnosti i reálnosti by se měly odrážet i na kariérním webu firmy. Ten by měl v prvé řadě sloužit k představení volných pozic, ale také k ilustraci firemní kultury. „K tomu může dobře posloužit i video, v němž by se spíš než generální ředitel měli prezentovat lidé přímo z týmu, do kterého se nabírá,“ radí Knotková. S lidmi na běžných pozicích se totiž kandidáti dokážou snadněji identifikovat než s představenstvem, kam se propracuje jen málokdo. Dobře tak s videem na trhu pracuje například Slevomat, Air Bank nebo Marks & Spencer.  

Případová studie Marks & Spencer

Marks & Spencer připravil svůj kariérní web ve spolupráci s HR architects, kteří dokáží propojit HR marketing s datovou analytikou. Prvním krokem byl workshop se zaměstnanci, kteří reprezentovali cílovou skupinu v náboru, tedy prodavačky. Ti odpovídali na otázky typu, čeho si cení ve firmě, jak si představují svého ideálního kolegu nebo jak by poradili HR, kdyby měli sami někoho nabrat. Následoval plošný interní průzkum na podobné otázky a také sběr názorů uchazečů o práci, kteří se buď přihlásili na daný inzerát, nebo se na něj podívali, ale nepřihlásili.

Na základě sebraných dat byla definována cílová skupina. „Zajímavé bylo, že nadpoloviční části kandidátů bylo do 30 let, přičemž původní hypotéza byla, že je potřeba se zaměřit na starší skupinu,“ přibližuje Anna Knotková. Poté byly vymodelovány persony, připraven mediaplán i kreativa. Kariérní web byl postaven na videoobsahu a také na neustálém připomínání sekce volných míst. Po této změně se nejen zvýšila návštěvnost webu, ale v desítkách procent vzrostl i počet zaslaných životopisů.

Nebojte se dat

Jak ukazuje příklad společnosti Marks & Spencer, při náborových kampaních by se nemělo zapomínat na data. „Personalisté často vnímají data jako strašáka. Spíše by k nim měli přistupovat jako ke studnici informací,“ upozorňuje Knotková. Na základě datových analýz totiž mohou porovnávat jednotlivé inzeráty nebo kampaně, vyhodnocovat jejich efektivitu a také reportovat managementu.

Důraz na jedinečnost, autentičnost a data jsou klíčem k úspěchu náborové kampaně a HR marketingu. Před samotnou komunikací si musí každá firma udělat „domácí úkol“, ujasnit si svou DNA, včetně toho, co vlastně na trhu práce dokáže svým zaměstnancům nabídnout, a určit si cílové skupiny. Až na těchto základech lze potom stavět kampaně. „Každopádně dělat dnes pracovní inzeráty stylem ,copy+paste‘ už nejde,“ uzavírá Knotková.

-stk-