Jaké oborové knihy si přečíst v novém roce?

pondělí, 31. prosince 2018, 08:20 Marketing, Reklama MediaGuru

Přinášíme výběr letos vydaných knih, pojednávajících o médiích, reklamě, marketingu či PR.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Tento rok byl bohatý na knihy zabývající se mediální manipulací, dezinformacemi a fake news. Zakladatel a šéfredaktor publicistického webu Manipulátoři.cz Petr Nutil vydal v nakladatelství Grada knihu Média, lži a příliš rychlý mozek s podtitulem Průvodce postpravdivým světem. Zaměřuje se v ní mimo jiné na běžně užívané argumentační fauly i na odhalování manipulativních a propagandistických postupů v politice a médiích. Zároveň poodhaluje zákulisí mediálního průmyslu a výroby zpráv i techniky, jak média mohou svým publikem manipulovat, a v neposlední řadě ukazuje, jak falešné zprávy odhalovat.

Dalším titulem z podobné oblasti je Nejlepší kniha o Fake news, dezinformacích a manipulacích!!! od Miloše Gregora, Petry Vejvodové a týmu Zvol si info, na jehož kontě je například návod, „jak se ve světě médií nenechat vodit za nos a nevěřit koninám“. Titul z nakladatelství Cpress nabízí řadu příkladu i vodítek k přemýšlení nad každodenní záplavou informací.

Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!, zdroj: Cpress

Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!, zdroj: Cpress

Z trochu jiného pohledu se na přístup k faktům dívá Faktomluva: Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět – a proč jsou věci lepší, než vypadají od lékaře, statistika a populizátora vědy Hanse Roslinga. Kniha, kterou Bill Gates označil za „nepostradatelný návod, jak jasně přemýšlet o světě“, popisuje deset nevědomých, ale předvídatelných myšlenkových zkreslení, která ovlivňují názory lidí na okolní svět.

Ti, co by si rádi obohatili své teoretické znalosti z oblasti médií, ocení publikaci Jazyk nových médií. Jejím autorem je Lev Manovich, který se pokusil zasadit nová média do širšího kontextu dějin technologií a kulturních forem, analyzuje základní principy, operace i formy a také se zabývá polarizací digitálních a analogových médií.

O proměnách profesionální světa sportu a jejich dopadech na marketing se rozepsal ve své publikaci Sportovní marketing, CSR a sponzoring Vilém Kunz. Kromě teoretických východisek kniha přináší i praktická doporučení a celou řadu příkladů využití společenské odpovědnosti organizací v oblasti sportu, a to ze zahraničního i tuzemského prostředí.  

Jak na osobní branding, poradí kniha Vy jako značka od Cristiny Muntean. Kromě příkladů publikace obsahuje i mnohá cvičení a koučovací otázky, které krok za krokem naučí, jak dokázat na trhu práce své dovednosti. 

Milovníci reklamy by zajisté neměli opominout knihu Ogilvy o reklamě v digitálním věku, kterou vydalo nakladatelství Svojtka & Co. Autorem knihy je Miles Young, bývalý CEO stejnojmenné reklamní agentury, který tak navazuje na práci Davida Ogilvyho, jehož kniha O reklamě byla svého času návodem, jak tímto odvětvím proplout i jak v něm vyniknout. Young ve svém pohledu reflektuje nástup a rozvoj moderních technologií, především internetu a sociálních médií. Radí, jak v digitálním světě vybudovat silnou značku a klade přitom důraz na porozumění všem hráčům v digitálním ekosystému, psychologii nakupování a ponaučení se z velkých dat. Vysvětluje svůj pohled na roli PR agentur v politice. Vedle příkladů z praxe, praktických rad a případových studií nabízí i 13 předpovědí, jak se budou vyvíjet trendy do budoucna.

Ogilvy o reklamě v digitálním věku, zdroj: Svojtka & Co

Ogilvy o reklamě v digitálním věku, zdroj: Svojtka & Co

Copywriterům by se mohla hodit kniha Kreativní copywriting od Anny Sálové, jež se této disciplíně věnuje přes pět let, nejprve v online marketingové agentuře H1.cz, nyní ve své vlastní Content Wizards. Ve 33 kapitolách dává autorka tipy ze své praxe a k tomu vysvětlující grafy, praktické pomůcky či cvičení pro rozpohybování mysli. To vše doplněno ilustracemi Ticha762.

A těm, co za sebou nemají právě ten nejlepší rok svého života, může udělat radost Velká kniha fuckupů od zakladatele FuckUp Nights Prague Tomáše Studeníka a Ivana Breziny. Jedná se o výběr 42 životních příběhů známých českých osobností, jako je například Aňa Geislerová, Petr Šimůnek nebo Tomáš Sedláček, které se podělily o své přešlapy. „Kniha by měla rozšířit kuráž nebát se padat a zase zvedat do všech českých luhů a hájů, nejen do těch pražských. Mojí snahou je zbavit Čechy ,předposranosti‘ v byznyse, kariérách, vztazích a životě vůbec,“ dodává Tomáš Studeník s tím, že „jeden neúspěch nám dá někdy více než tisíc úspěchů.“

Velká kniha fuckupů, zdroj: Jan Melvil Publishing

Velká kniha fuckupů, zdroj: Jan Melvil Publishing

-stk-