Celebrity rozjíždějí vlastní značky a některým se daří

úterý, 5. února 2019, 13:50 Marketing MediaGuru

Když se zpěvačka pustí do vlastní módní značky a herec investuje do tequily, může to dopadnout všelijak, a také dobře.

Zdroj: Goop

Zdroj: Goop

Už je to vcelku tradice, že na reklamní festival Cannes Lions přijede i nějaká ta filmová či hudební celebrita, která se s publikem podělí o svůj pohled na showbusiness a reklamu. Před dvěma lety do jihofrancouzského letoviska zavítal i Will Smith, který měl po celou dobu na pódiu před sebou láhev vody s nápisem Just Water. To by samo o sobě nebylo zase až tak zajímavé, kdyby o té nezvykle zabalené vodě nezačal hollywoodský herec sám mluvit. Až posléze tak divákům v sále došlo, že celé jeho vystoupení vedlo k jedinému cíli – k propagaci značky, kterou založil se svým synem Jadenem. Just Water je projekt, kterým chtějí Smithovi přispět ke snížení plastového odpadu, jejich voda je balená do lahve z papírového základu s uzávěrem z cukrové třtiny. A kde lépe uvést svou značku než v sále plném kreativců?

Will Smith je navíc už zběhlý podnikatel. Kromě Just Water investoval někdejší hlavní hrdina sitcomu Fresh Prince do módního e-shopu Fancy. A zdaleka není jediný, kdo se rozhodl zkusit své štěstí mimo svou hlavní uměleckou dráhu. Většinou si stejně jako on vezmou celebrity část svého vydělaného kapitálu, investují ho do značky, které posléze samy dělají reklamu. Občas je z toho velmi příjemný další zdroj příjmu. A občas také ne.

Podnikatelé z řad celebrit přitom nejsou nic nového pod sluncem. Například herec Paul Newman si již v roce 1982 založil firmu Newman’s Own, kde vyráběl saláty, dresinky a omáčky a vše, co vydělal, posílal na charitu. Na jídlo vsadila také manželka Paul McCartney. Její společnost Linda McCartney Foods,kterou založila v roce 1991, se dodnes soustředí na vegetariánské a veganské pokrmy.

Spektrum podnikání je široké: od módy po tarotové karty

V současnosti se celebrity snaží často prorazit v módě. Se svou eponymní luxusní značkou slaví dlouhodobě úspěch někdejší Spice Girl a manželka David Beckhama Victoria BeckhamMadonna si se svou dcerou Lourdes založila v roce 2010 značku mladé módy, kterou pojmenovala po jednom ze svých hitů – Material Girl. Beyoncé před třemi lety vytvořila ve spolupráci s Topshopem značku Ivy Parkkterou si od oděvního řetězce loni odkoupila. A jak je vidět, zatím se jí investice do módy vyplácí, až 40 % jejích online zákazníků si k zakoupeným kouskům oblečení přidá i některé z jejích hudebních alb. S módou má ostatně zkušenosti i její životní partner, rapper Jay-Z, který již v roce 1999 spoluzaložil streetwearovou značku Rocawear. Následně ji v roce 2007 odprodal za 204 milionů dolarů společnosti Iconix, kvůli čemuž byl loni předvolán k soudu.

V kosmetice své štěstí zkouší kupříkladu zpěvačka Rihanna, jež v roce 2017 na trh uvedla značku Fenty Beautynabízející dekorativní kosmetiku pro všechny typy a barvy pleti. Časopis Time ji označil za jeden z nejlepších inovativních počinů roku. Herečka Drew Barrymore má úspěch se svou značkou Flower Beautykterou vytvořila ve spolupráci s Walmartem v roce 2013. A se svou kosmetikou si velmi dobře vede i Kylie Jenner, jež se ve svých 21 letech stala dokonce nejmladší self-made miliardářkou.

Trochu šířeji své podnikání pojala Gwyneth Paltrow, která se svou značkou Goop „radí“, jak na harmonický životní styl plný luxusních svetrů, tarotových karet, velbloudího mléka a lahví na vodu se zázračnými krystaly. Nutno dodat, že si známá herečka neváhá za některé nabízené položky účtovat astronomické částky, jako například v případě zlatých činek, které stály pěkných 125 tisíc dolarů. Nicméně i tak získal její „start-up“ loni investici v hodnotě 50 milionů dolarů a celý její online podnik byl následně podle informací serveru Pitchbook ohodnocen na 250 milionů dolarů. Nevadilo ani to, že Paltrow musela zaplatit 145 tisíc dolarů pokutu za tvrzení, že vaginální vajíčka z nefritu jsou léčivá.

Reese Witherspoon se svou značkou Draper James, pojmenovanou po hereččiných prarodičích, propaguje jižanský životní styl, v němž letí jednoduché šaty nad kolena nebo povlečení s květinovým potiskem. I ona získala minulý rok investici, a to v hodnotě 10 milionů dolarů.

Jessica Alba se zase pro změnu nechala inspirovat svou mateřskou zkušeností a v roce 2012 založila The Honest Company, jež nabízí ekologické produkty pro děti i domácnosti. V roce 2017 byl její podnik ohodnocen na miliardu dolarů.

Kromě módy, kosmetiky a doplňků do domácnosti je mezi celebritami oblíbeným polem k podnikání také alkoholGeorge Clooneydokázal na prodeji své tequily Casamigos, kterou založil s Randem Gerberem a Mikem Meldmanem v roce 2013, vydělat miliardu dolarů. Na skotskou whisky vsadil již výše zmíněný fotbalista David Beckham, který ve spolupráci s firmou Diageo uvedl značku Haig Club. A vlastní bourbon pod názvem Virginia Black uvedl rapper Drake. Hlavní představitel z filmu Deadpool, herec Ryan Reynolds, se nedávno stal „významným podílníkem“ ve společnosti Aviation Gin.

A některé z hvězd se nebojí ani investovat do sociálních médií. Snoop Dogg a Jared Leto tak mají kupříkladu nemalý podíl v sociální platformě Reddit.

A abychom nezůstávali jen v zahraničí, i u nás se někdy stane, že se nějaká celebrita pustí do vlastního podniku. Zmiňme například hokejového brankáře Dominika Haška, který nejprve neúspěšně podnikal se sportovním oblečením značky Dominator a nyní už několik let stále rozjíždí energetický nápoj Smarty. Snad mu v tom budou slogany „On baví“, „On vyplazuje jazyk“ či „On chrání“ nápomocny.  

-stk-