Obliba podcastů roste, a to i u zadavatelů
Lidé po celém světě začínají přicházet na chuť podcastům, rádi si poslechnou i ty firemní.
MasterCard, Microsoft, GE nebo Red Bull, to jsou jen některé firmy, které se rozhodly zkusit své štěstí s podcasty. Formát pravidelných audio pořadů, které lze poslouchat kdykoliv přes mobilní telefon, totiž získává po celém světě na popularitě.
Poslechovost podcastů roste
Podle studie Digital News Report, kterou realizoval Reuters Institute s Oxford University ve 22 zemích světa, poslouchá podcasty 34 % dotázaných. Největší oblibě se tento audio formát těší v asijských zemích – v Jižní Koreji (58 %), v Hong-Kongu (55 %) a na Tchajwanu (47 %) –, kde je vysoká penetrace chytrých telefonů a jejich uživatelé jsou zvyklí svůj oblíbený obsah sdílet. V Evropě stojí v čele Španělsko (40 %), Irsko (38 %) a Švédsko (36 %). Bohužel, Česká republika do průzkumu zařazena nebyla, nicméně pro srovnání lze uvést sousední Rakousko (27 %) a Německo (22 %).
Jak vyplývá z jiného výzkumu – Edison Research, zkoumající pouze americký trh – poslechovost i povědomí o podcastech se za posledních 12 let výrazně zvýšily. Zatímco v roce 2006 znalo podcasty jen 22 % a poslouchalo je jen 11 % populace, loni to už bylo 64 %, respektive 44 %.
A do budoucna by navíc měl rostoucí trend pokračovat. Jen v USA by měl do roku 2022 počet posluchačů vzrůst o 10,8 milionů, předpovídá eMarketer.
Podcasty jsou obecně oblíbenější u mladší generace. Podle údajů již zmíněného Digital News report je alespoň jednou za měsíc poslouchá 48 % populace ve věku od 18 do 34 let, ve skupině 55+ je to ale jen 22 %. A lidé zdaleka neposlouchají jen zpravodajství. Svou pozornost věnují i pořadům o vědě, technologii, byznysu, médiích nebo zdraví a také lifestylovým tématům, jako je móda, umění nebo jídlo.
Silnější podcasty přitahují zadavatele
Rostoucí počet posluchačů láká i více zadavatelů. Americké firmy loni zainvestovaly do reklamního prostoru v podcastech 326 milionů USD, což je v meziročním srovnání o 106 milionů více. A podle eMarketer se mají investice v příštích letech stále zvyšovat.
Díky analytikám, které Apple uvolnil v prosinci roku 2017, mají navíc tvůrci v rukou důležitý argument – většina posluchačů podcast doposlouchá. Jak uvádí na svém blogu Dan Tržil, tvůrce českého podcastu Proti Proudu, každý jeho rozhovor je poslechnut v průměru na 90 %. „V přepočtu na mých 10 tisíc poslechů měsíčně z toho vyplývá reálně poslechnutých 9 000 hodin měsíčně, tedy číslo, za které by se nemusel stydět youtuber s mnohem větším počtem odběratelů.“ Podobnou míru doposlouchanosti svých podcastů potvrzují i zahraniční produkční společnosti – například Panoply, Headgum či Midroll.
Vedle toho vykazuje reklama v podcastech podle průzkumu Mobile Lifestyle Study vysoké výkonnosti. Až 41 % posluchačů si po vyslechnutí reklamního sdělení vyhledalo propagovaný produkt nebo službu, a 28 % dokonce přistoupilo ke koupi.
Vedle reklamních formátů volí některé firmy i cestu vlastního obsahu. Společnost MasterCard tak ve spolupráci s agenturou Gimlet Creative vytvořila podcast o finanční budoucnosti Fortune Favors the Bold. Microsoft se ve svém .future soustředí na nové technologie a jejich vliv na přicházející generace. Seznamovací aplikace Tinder hovoří v rámci pořadu DTR o vztazích v digitálním věku. Zásilková služba na různorodé ingredience pro vaření Blue Apron se se svým pořadem Why We Eat What We Eat zaměřuje na různé gastronomické trendy. GE ve spojení s Panoply produkuje sci-fi seriál The Message. A na českém trhu si vlastní podcast tvoří například Red Bull.
Poslechovost podcastů roste a spolu s tím i reklamní investice. Ve srovnání s jinými mediatypy se sice i nadále řadí mezi malé mediální kanály, ale v souvislosti s rozvojem mobilních technologií a chytrých reproduktorů lze očekávat, že jejich role bude v mediamixu stále důležitější.
-stk-