Prodej deníků loni ovlivnil i problém s předplatným

úterý, 12. února 2019, 10:35 Tisk MediaGuru

Prodej tuzemských deníků v roce 2018 poklesl v meziročním srovnání o sedm procent.

Foto: MediaGuru.cz

Foto: MediaGuru.cz

Souhrnný průměrný denní prodej tuzemských deníků dosáhl v loňském roce 654 tisíc výtisků, což bylo o sedm procent méně než o rok dříve. Pokles v loňském roce byl tak o dva procentní body vyšší než snížení prodaného nákladu mezi roky 2016 a 2017. Na výsledku se více podepsal pokles předplacených titulů. Počet prodaných výtisků přes předplatné se loni meziročně snížil o 11 procent. Jak známo, na tomto se výsledku se odrazila krize na trhu s distribucí tisku, která doručování předplacených periodik provázela v prvním čtvrtletí 2018. Pokles titulů prodaných přes předplatné tak byl vyšší než v případě volného prodeje. 

Z jednotlivých titulů si loni nejlépe vedly Hospodářské noviny, kterým se v meziročním srovnání podařilo jako jediným vylepšit bilanci z roku 2017. HN pomohl i volný (pultový) prodej, ve kterém se počet prodaných titulů meziročně zvýšil o více než procento. Z pohledu celkového prodaného nákladu si loni nejvíce pohoršily zpravodajské deníky Deník a MF Dnes.

Přestože průměrné snížení ve volném prodeji představuje osm procent a v předplatném 11 %, auditovaný prodej v celku se snížil o uvedených sedm procent. Důvodem je nárůst vykazovaný v elektronických verzích (EV1) a ostatním prodeji (OP). 

Průměrný prodaný náklad deníků (ks), rok 2018

prodaný náklad rok 2018 změna vs. 2017 (%)
Blesk 204 903 -4,8
MF Dnes 120 130 -10,1
Deník 111 891 -10,5
Právo 71 319 -7,0
Aha! 44 593 -7,8
Lidové noviny 35 473 -3,8
Sport 33 119 -3,6
Hospodářské noviny 32 500 2,1
celkem 653 928 -6,9

Pultový prodej (ks), rok 2018

pultový prodej rok 2018 změna vs. 2017 (%)
Blesk 160 813 -8,4
Aha! 42 326 -8,1
Právo 39 859 -3,5
MF Dnes 38 568 -8,8
Deník 28 716 -9,5
Sport 23 066 -6,5
Lidové noviny 8 836 -11,8
Hospodářské noviny 2 921 1,2
celkem 345 106 -7,8

Předplatné deníků (ks), rok 2018

předplatné rok 2018 změna vs. VIII/2018 (%)
Deník 74 919 -11,7
MF Dnes 66 387 -12,2
Právo 27 605 -11,7
Hospodářské noviny 17 599 -7,2
Lidové noviny 16 243 -10,1
Blesk 9 045 -2,2
Sport 3 154 -4,5
Aha! 523 2,4
celkem 215 474 -10,9

Zdroj: ABC ČR, rok 2018 = průměr leden až prosinec 2018

Na celkovém prodaném nákladu deníků má nejvyšší podíl společnost Czech News Center (CNC) s více než 43 % (deníky Blesk, Aha! a Sport). Následují Mafra s podílem téměř 24 % (MFD, LN) a Vltava-Labe-Media s podílem 17 % (Deník).

Podíl vydavatelů na prodaném nákladu deníků (%), 2018

Zdroj: ABC ČR

-mav-