EBU: Český rozhlas potřebuje navýšit svůj příjem

úterý, 18. června 2019, 12:15 Rádio MediaGuru

Devalvace rozpočtu Českého rozhlasu v posledních letech je časovaná bomba, vyplývá z doporučení hodnoticí zprávy Evropské vysílací unie (EBU).

René Zavoral, foto: MediaGuru.cz

René Zavoral, foto: MediaGuru.cz

Český rozhlas by měl veřejně propagovat to, co jej odlišuje od ostatních mediálních organizací, a připravit tím půdu pro veřejnou debatu o navýšení koncesionářského poplatku. Je to jeden ze závěrů hodnotící zprávy Evropské vysílací unie (EBU), kterou z rozhodnutí generálního ředitele Reného Zavorala podstoupil Český rozhlas loni v září. Mezi hodnotiteli byli zástupci EBU i manažeři evropských veřejnoprávních rozhlasů.

Analýza, tzv. peer-to-peer review, celkově konstatuje, že Český rozhlas naplňuje dobře svou roli média veřejné služby. Je podle zprávy nezávislý, objektivní, dokáže být lídrem na poli inovací, kreativních řešení a nových formátů, stejně tak jako třeba techniky. Zprávu v úterý dopoledne představil generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Vedle hodnocení přináší zpráva i doporučení pro další kroky ČRo. Mezi nimi je právě i potřeba navýšit a zabezpečit příjem nutný k vysílání ČRo. „Navrhujeme, aby Český rozhlas prodiskutoval s vládou a parlamentem navýšení koncesionářského poplatku včetně indexování jeho výše v závislosti na míře inflace,“ stojí v analýze EBU.

Stávající výše koncesionářského poplatku (45 Kč měsíčně) je podle generálního ředitele Zavorala do budoucna neudržitelná. „Budu usilovat o indexaci poplatku, potěšilo by mě navýšení o pět korun,“ řekl v úterý Zavoral. To by podle jeho slov přineslo do rozpočtu ČRo navíc 250 mil. Kč ročně.

Na druhou stranu je otevřený diskutovat o tom, zda má mít Český rozhlas prostor pro reklamní vysílání. „Nepodporuji navyšování reklamního času a je legitimní debatovat o tom, zda reklamu na Českém rozhlase vysílat,“ nastínil Zavoral.

Čas vyhrazený reklamě ve vysílání ČRo nesmí v současnosti přesáhnout na celoplošném vysílacím okruhu 3 minuty denního vysílacího času a 5 minut denního vysílacího času na místním okruhu.

Přestože zpráva EBU také doporučuje prosadit online reklamu na všech platformách ČRo, generální ředitel je jiného názoru. „Obávám se, že bychom tím vstoupili do příliš komerčního prostředí. Chceme mít korektní vztahy se svou konkurencí a nebylo by to ani korektní vůči posluchačům, kteří si platí koncesionářský poplatek,“ myslí si Zavoral.

Český rozhlas by měl podle závěrů studie také srozumitelně a efektivně komunikovat s veřejností o svém poslání, vizi a hodnotách média veřejné služby. Dokázat posluchačům vysvětlit, v čem spočívá přínos těchto hodnot a jaké další služby může rozhlas jako instituce nabídnout. Český rozhlas by se měl také snažit rozšířit znalosti o stávajícím a potenciálním publiku, podporovat spolupráci, talenty a inovace a osvojit si silné řídicí schopností v rámci organizace.

Generální ředitel Českého rozhlasu by rád, aby rozhlas oslovil další posluchače. Stávající podíl Českého rozhlasu (23 %) je sice dobrým výsledkem, ale podle Reného Zavorala je zde stále prostor k oslovení 77 % populace. „Rád bych, aby Český rozhlas byl médiem pro všechny," nastínil.

V minulosti hodnotící analýzu EBU podstoupila například Česká televize, finský veřejnoprávní vysílatel YLE, belgické RTBF nebo irský RTÉ.

Celé znění peer-to-peer review je ke stažení zde.

-mav-