Značky Gen Z: Úspěch stojí na odvaze jít proti zavedeným pořádkům

pátek, 14. června 2019, 10:40 Marketing MediaGuru

Důvěra je zásadní podmínkou k úspěchu teenagerských značek. A pokud jsou i kreativní, rebelské a odvážné, jejich hodnota stoupá.

Zdroj: Lululemon

Zdroj: Lululemon

Podle aktuálního žebříčku BrandZTMTop 100 2019 se letos stal nejhodnotnější značkou světa Amazon, který tak přeskočil Apple a Google. Kromě nového prvenství je na letošním přehledu zajímavé, že největší podíl nejhodnotnějších značek (34 %) patří do generace Z, tedy k těm, co byly založeny po roce 1996. Na rozdíl od svých starších souputníků je tempo jejich růstu mnohem rychlejší  jejich hodnota se za každý rok existence zvýší čtyřikrát více, než je tomu u značek generace Y a X. Otázkou zůstává, jak to dělají?

Více o výsledcích žebříčku BrandZTMTop 100 2019 naleznete zde.

Sociální síť Instagram, založená v roce 2010, letos zdvojnásobila svou hodnotu. Meziročně vzrostla o 95 %, a stala se tak nejrychleji rostoucí značkou žebříčku. Lululemon, značka sportovního oblečení z roku 1998, je druhou nejrychleji rostoucí značkou s meziročním růstem o 77 %. A Netflix, jenž vznikl v roce 1997, svou hodnotu zvýšil o 65 %.

Zdroj: BrandZ Top 100 2019

Zdroj: BrandZ Top 100 2019

Značky generace Z se těší u spotřebitelů vysoké důvěře, která je v dnešním digitalizovaném světě naprosto zásadní. Zároveň je charakterizuje jistá kreativita, rebelství a odvaha, s níž se nebojí nabourávat nastavené status quo.

Originálním přístupem k zavedeným pořádkům se vyznačuje například již zmíněný Netflix. V době, kdy byli lidé zvyklí chodit si pro filmy do půjčoven, začal rozesílat DVD poštou v červených obálkách. O deset let později uvedl streamovací službu, kde si každý požadovaný film mohl zhlédnout doma přes internet. A následně začal investovat do vlastního obsahu. I díky svým úspěšným seriálům, jako je House of Cards, Narcos nebo Stranger Things, se posunul za poslední dva roky z 92. příčky na dnešní 32. Jeho aktuální hodnota je vyčíslena na 34,3 mld. USD. 

Zdroj: BrandZ Top 100 2019

Zdroj: BrandZ Top 100 2019

V českých končinách mnohem méně známou značkou je kanadská Lululemon, jež se zaměřuje na sportovní oblečení inspirované jógou. Značce se za dobu své 21leté existence podařilo kolem sebe vytvořit komunitu, s níž aktivně pracuje a jejíž nápady kupříkladu zapojuje do rozvoje svých prémiových produktů. Kromě oblečení pořádá i lekce jógy nebo jinak sportovně zaměřené eventy. Před dvěma lety spustila svou první globální kampaň „This is Yoga“, v níž zdůrazňovala, co vše pozitivního si člověk může z jógy odnést. A koncem loňského roku spustila svůj zákaznický klub, v němž si mohou zákazníci na rok zakoupit členství a s ním získat nejen oblečení s doručením až domů zdarma, ale i přístup na „lululemoní“akce. Prodeje sílí a hodnota značka meziročně vrostla o 3 miliardy dolarů.

Instagram, jehož hodnota letos překročila hranici 28 miliard dolarů, roste mimo jiné díky pozitivní uživatelské zkušenosti. Vizuální rozměr sociální sítě, formát Stories, který nabízí možnost sdílení obsahu jen po dobu 24 hodin, i stále rozšiřující se nákupní možnosti přitahují nejen uživatele, ale i reklamní zadavatele.

I značky lze dělit podle generací a jejich charakteristik, zdroj: Brand Z Top 100 2019

I značky lze dělit podle generací a jejich charakteristik, zdroj: Brand Z Top 100 2019

-stk-