Tumblr má oživit spolupráce s WordPressem

neděle, 18. srpna 2019, 08:20 Internet & Mobil MediaGuru

Mikroblogovací službu přebírá od Verizonu provozovatel redakčního systému WordPress. S uvadajícím Tumblr ale bude mít nejspíš dost práce.

Zdroj: Tumblr

Zdroj: Tumblr

Verizon našel kupce pro službu Tumblr, kterou získal v roce 2017 coby součást akvizice společnosti Yahoo. Provoz mikroblogovací služby převezme sanfranciská Automattic, která stojí za nejrozšířenějším světovým redakčním systémem WordPress. Hodnotu transakce strany nezveřejnily, podle portálu Axios jde nejspíš o méně než deset milionů dolarů. Yahoo! přitom za Tumblr zaplatila v roce 2013 1,1 miliardy dolarů. Služba však poměrně dlouhou dobu není v ideální kondici, už o tři roky později musela mateřská firma z hodnoty Tumblr odepsat více než polovinu.

Po jistou chvíli přitom růst její uživatelské základny Tumblr překonal i Instagram, v roce 2014 byla tato platforma vůbec nejrychleji rostoucí, jak jsme tehdy informovali. Z pohledu následného vývoje jde však o prehistorii, neboť později provozovatelé blogovací služby zažili prudký propad. V červnu 2017 dosahovala celková návštěvnost stránek hostovaných pod Tumblr přes 700 milionů přístupů měsíčně, o necelé dva roky později jde ale o zhruba 370 milionů návštěv, uvádí Statista.  

Přešlap Mayerové

To znamenalo problém už jen proto, že Tumblr představovala největší akvizici, do které se Yahoo! pod tehdejším vedením Marissy Mayerové pustila. Manažerka uživatelům slavně slíbila, že Yahoo! provoz a fungování Tumblr „nepodělá“ („not to screw it up“). Jakkoliv takový závazek může znít banálně, černý scénář se v očích mnohých analytiků i uživatelů naplnil.

Provozovatelům sítě fungující od roku 2007 se nepodařilo adekvátně reagovat mimo jiné i na masivní rozmach výhradně mobilních platforem typu Snapchat, ale i výše zmiňovaného Instagramu. S určitým náznakem nadsázky lze Tumblr připodobnit k těžkopádnějšímu a primárně na desktopové prohlížení zaměřenému Instagramu. Místo přes jednotlivé profily uživatelé zveřejňovali obsah prostřednictvím blogů. Dynamický rozvoj tohoto formátu ale v novém tisíciletí přehlušil právě rozmach sociálních sítí a jejich mobilních verzí. Ty z pohledu uživatelského komfortu představují ještě snadnější variantu sdílení obsahu než Tumblr, byť i tato služba nabízela v porovnání s konkurenčními blogy jednodušší ovládání. Byla navíc předurčena k užšímu tematickému zaměření: sdílení obrázků a fotografií. A to včetně těch erotických až pornografických.

Umírněný obsah netáhne

Právě tento typ obsahu postupně tvořil výraznou součást Tumblr. Jak ale píše portál Mashable, Yahoo! v roli vlastníka služby loni vyrazil do boje s tímto kontroverzním obsahem. „Službu pak opustily stovky milionů uživatelů,“ připomíná Mashable. Nejde ale o jedinou chybu, kterou se Yahoo! ve vztahu k Tumblr údajně dopustil: starší analýza Mashable zmiňuje i chaotickou personální politiku a neúspěšnou integraci obchodního týmu Yahoo! s Tumblr. V tomto směru tak změna majitele služby představuje pro nespokojené uživatele či zaměstnance naději, kterou ale částečně krotí oficiální vyjádření Automatticu, že na přístupu vůči kontroverznímu obsahu nehodlá nic měnit. Ve prospěch zachování takového postoje může hovořit loňské stažení aplikace Tumblr z App Store kvůli tomu, že platforma poskytla prostor mimo jiné i dětské pornografii.

Pokus o restart?

Jak má tedy vypadat budoucnost Tumblr pod novým majitelem? Server Wall Street Journal píše, že Automattic hledá synergie svých nových služeb. To by mělo pomoci nejen skomírající blogovací platformě, ale i dominantnímu WordPressu s tržním podílem 60 procent, který by mohl nejen zadavatelům reklamy nabízet nové funkce.

„Jak WordPress.com, tak Tumblr představují průkopníky v oblasti blogovacích platforem,“ uvedla prodávaná firma. „Automattic sdílí naši vizi budování zapálené komunity na základě společných zájmů, stejně jako zájem na demokratizaci vydávání obsahu. Každý tak může vyprávět svůj příběh, obzvláště pokud jeho hlas nebyl dosud pořádně vyslyšen,“ pokračuje prohlášení. V souvislosti se slovy o průkopnictví je třeba dodat, že v digitální branži kvůli tempu jejího rozvoje prvenství zdaleka nezaručuje dlouhotrvající úspěch – viz osud služby MySpace. O to pozoruhodnější by úspěšný „restart“ Tumblr byl.

-riv-