Zhruba 40 % českých e-shopů má i kamenný obchod

středa, 28. srpna 2019, 15:30 Aktuality, Retail MediaGuru

Téměř polovina všech online hráčů na českém trhu provozuje i svou kamennou pobočku.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Zhruba 40 % e-shopů v Česku má i svoji kamennou pobočku. Každý pátý provozovatel online obchodu přitom očekává, že podpoří jeho online aktivity, které jsou hlavním cílem jeho byznysu. Vyplývá to z nových dat společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v Česku třetina veškerých e-shopů. Nedávná studie Global Payments Trends Reports americké banky JP Morgan také ukazuje, že česká e-commerce je nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Prvenství by si podle ní Česko mělo udržet ještě další dva roky.

„Velká většina e-shopů vzniká jako malý nezávislý projekt při zaměstnání. Jeden z důvodů, proč je v Česku tak vysoký počet online obchodů ve srovnání s jinými zeměmi, je nejen jednoduchost při založení obchodu, ale zejména vidina budoucího ekonomického osamostatnění se,“ řekl ČTK ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

51,5 % provozovatelů e-shopů podle něj připustilo, že je jejich podnikání vedlejší aktivitou, při které mají ještě jiné zaměstnání. Podle průzkumu Shoptetu je přitom pro třetinu provozovatelů jejich e-shop první podnikatelskou zkušeností vůbec. Podle Uďana proto není překvapující, že většina těchto lidí pracuje na svém online obchodě sama bez zaměstnanců. Jde o 37,4 % všech českých, tedy více než 41 tisíc e-shopů. S maximálně pěti zaměstnanci si pak vystačí 48,5 % obchodníků.

Data Shoptetu dále ukazují, že online obchod zakládají nejčastěji lidé ve věku 26 až 35 let, další nejpočetnější věkovou skupinou jsou lidé do 45 let. Nejvíce podnikatelsky aktivní v online světě jsou lidé v Praze, kde je 36,5 % všech obchodů. Nad 10 % e-shopů z celého trhu sídlí ještě v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Oslovení provozovatelé vidí největší slabiny svého byznysu v marketingu a české legislativě, potýkali se například se zaváděním elektronické evidence tržeb nebo s pravidly pro ochranu osobních údajů.

Tuzemská e-commerce vzrostla podle nových dat JP Morgan meziročně o 16 % a předstihla větší trhy, jako jsou Británie, Francie a Německa. Za Českem je na druhém místě s 14% růstem Itálie a na třetím s 13,5 % Španělsko. Prvenství si ČR drží i v nakupování přes mobil. Přesto čeští zákazníci v porovnání s jinými zeměmi nejčastěji využívají platby v hotovosti, zejména platby dobírkou nebo při převzetí zásilky.

Od loňska má například spojenou výdejnou s přímým prodejem Mall.cz. Tento týden otevřel první prodejnu v obchodním centru Černý Most i online obchod s módou Zoot.

-čtk-, -stk-