Programatik má vyšší podíl než klasický online displej
Programatická displejová reklama zvyšuje svůj podíl na českém internetovém trhu, ukazují data AdMonitoringu.

Zdroj: Shutterstock
Zářijové výsledky projektu AdMonitoring ukazují, že se vrátil meziroční růst direct display reklamy, který byl v září 2019 o 6,4 % vyšší než rok předcházející a dosáhl objemu 576 milionu Kč v ceníkových cenách. Programatik pak dosahuje většího objemu než klasicky obchodovaná displejová reklama. V září měl programaticky obchodovaný displej hodnotu 620 milionu Kč v ceníkových cenách, což představovalo 52 % z celkového objemu displejové online reklamy zachycené v rámci AdMonitoringu.
V celkovém průměru se displejová internetová reklama za první devět měsíců letošního roku drží v ceníkových cenách nad úrovní loňského roku o cca 8 procent. Rychleji roste videoreklama, která letos zaznamenává v průměru 15% navýšení.

Rozložení přímého a programatického displeje, zdroj: AdMonitoring, SPIR/Nielsen Admosphere, I-IX/2019
Pořadí nejsilnějších provozovatelů podle objemu displejové reklamy se nemění: na čele je nadále Seznam.cz před Mafrou a společností Czech News Center. Pohled na graf níže ukazuje, že zejména u této trojice hraje programatický displej už důležitou roli. V případě Seznamu představoval v letošním září podíl programatické reklamy 45 % na celkových příjmech z displejové reklamy, u skupiny Mafra už to bylo 60 % a u Czech News Center dokonce 66 %.

Zdroj: AdMonitoring, SPIR/Nielsen Admosphere, září 2019
V grafu níže je dále zachycen vývoj internetové display reklamy (přímé i programatické) u největších tuzemských provozovatelů v delším časovém horizontu.

Výdaje do internetové displejové reklamy, zdroj: AdMonitoring, SPIR/Nielsen Admosphere
-mav-