Trh českého esportu roste, může mít 50 mil. Kč

pondělí, 18. listopadu 2019, 07:35 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

O stávajícím postavení esportu a o možnostech jeho rozvoje se mluvilo na brněnské konferenci.

Lukáš Pleskot, foto: Media Club

Lukáš Pleskot, foto: Media Club

Velikost trhu českého esportu může letos představovat 50 mil. Kč ročně, naznačuje hrubý odhad subjektů, které se na trhu esportu pohybují. Investice v tomto odvětví přibývají, a to i díky novým partnerům, kteří se s elektronickým sportem spojují, zaznělo na brněnské konferenci věnované esportu.

Podle Lukáše Pleskota (rozhovor s ním najdete níže), zakladatele a výkonného ředitele agentury Playzone, má povědomí o esportu v Česku a na Slovensku 1,35 mil. lidí a 350 tisíc z nich esport pravidelně hraje a sleduje. Převažující publikum tvoří lidé ve věku 18–33 let, kteří jsou aktivní především na internetu a jsou také hůř oslovitelní prostřednictvím klasických médií. Zároveň ale jde o uživatele, kteří jsou technologicky erudovaní a také zvyklí pravidelně platit za online služby. Z větší části (89 %) jde o muže, ženy tvoří zbývajících 11 %. Esport jeho fanoušci sledují přibližně 2,5 hodiny denně. Průměrná doba, kterou hráči esportu této aktivitě věnují, je pak asi tři hodiny denně. Všechna uvedená data vycházejí z interních dat Playzone a České asociace esportu.

Esport se v zahraničí stává stále větším fenoménem, podle dostupných odhadů by měly výnosy odvětví letos vystoupat na 1 mld. USD. Podle odhadů Statista.com se oproti roku 2018 výnosy letos zvýší o necelých 30 %. Ještě rychlejší tempo růstu se přitom předpovídá do dalších let – konkrétně v roce 2022 by už měl trh esportu dosahovat globálně velikosti 1,8 mld. USD, což ve srovnání s letošním rokem znamená vyšší než 60% nárůst. A nejde jen o výnosy, zájem je i ze strany diváků. Světové finále League of Legends mělo letos sledovat více než 100 mil. diváků. To je stejný počet jako počet diváků sledujících v televizi finále amerického fotbalu Super Bowl.

O zvyšujícím se postavení esportu na českém trhu svědčí i to, že se o něj zajímají velké mediální společnosti. Televizní skupina Prima vstoupila letos v létě do agentury Playzone, kde získala 50% podíl, a mediální skupina Daniela Křetínského a Patrika Tkáče Czech News Center (CNC) učinila obdobný krok, když si poloviční podíl pořídila v herní agentuře Grunex. CNC se navíc prostřednictvím deníku Sport stala pořadatelem iSport Ligy, která je určena pro hráče elektronické fotbalové hry FIFA.

Díky spojení agentury Playzone a televizní skupiny Prima lze očekávat rozšiřování obsahu esportu v nabídce této televizní skupiny. Na stanici Prima Cool se už teď vysílá týdenní pořad Cool Esport a také krátké sestřihy Coolfeed. V současnosti jsou ale klíčovým médiem pro sledování esportu především herní platforma Twitch, dále YouTube nebo Mixer (platforma Microsoftu).

S esportem se už na českém trhu spojily firmy Intel, Alza.cz, Samsung, Dell, CZC.cz, Microsoft, Vodafone, Komerční banka, Fortuna, KFC nebo Tipsport. Mohou se spojovat s kluby, s eventy, využívat influencery nebo i formáty typu product placementu.

A dobrou zprávou pro český esport také je, že přibývají influenceři, kteří chtějí aktivity podporovat. Nejnověji se k esportu přihlásil jeden z nejznámějších tuzemských youtuberů Jiří Král, který společně s partnery zahajuje šampionát Xbox Masters s odměnami v hodnotě 230 tisíc korun. Jako partneři se zapojují CZC.cz, Xbox, Microsoft, Avast či Republic of Gamers. Jde o první z řady událostí, kterými se má Jirka Král podílet na rozvoji esportu.

Lukáš Pleskot, foto: Media Club

Lukáš Pleskot, foto: Media Club

Pleskot: Esport by se měl prosadit v hlavních médiích

Zakladatel a výkonný ředitel agentury Playzone Lukáš Pleskot mluví o vyhlídkách elektronického sportu v Česku.

Jak se na aktivitách Playzone projevilo to, že se jeho novým spolumajitelem stala Prima?

Prima nám pomáhá budovat projekty, se kterými přicházíme na trh. Společně připravujeme větší tvorbu video obsahu, kterou budeme distribuovat do více kanálů. To nejlepší se dostane do televize – na Prima Cool, následně do HbbTV a také na naše online kanály. To jsou asi nejvýraznější změny. Samozřejmě, že se i my snažíme esport popularizovat a více ho prosazovat do mainstreamových médií.

Pomáhá Vám Prima s prodejem reklamy?

Spíš je to tak, že společně komunikujeme partnery, a díky tomu může Prima rozšířit svou cílovou skupinu. My pracujeme s uživateli, kteří tolik nesledují tradiční média, ale společně bychom chtěli, aby tato cílová skupina mainstreamová média sledovala.

Jak rychle se zájem o esport v Česku zvyšuje? Uvedl jste, že lidí, kteří esport hrají a sledují, je asi 350 tisíc.

Každoročně se publikum rozšiřuje, růst odhaduji tak na 20 % ročně. Je to markantní hlavně od roku 2014/2015, kdy se rozvinula platforma Twitch. Twitch velmi pomohl rozvoji esportu, bez něho by tak rychlý růst nebyl možný. K hlavním kanálům, kde se esport sleduje, patří také YouTube a platforma Microsoftu Mixer. Ve světě probíhá válka mezi kanály, které se snaží získat influencery, aby pro ně exkluzivně vytvářeli obsah. Mixer například uzavřel roční partnerství s největším influencerem esportu, Ninjem.

Jaké hry jsou nejsledovanější?

Divácky nejatraktivnější jsou akční hry a také strategické hry. Mezi sportovními hrami je nejoblíbenější FIFA, která sice není tak divácky atraktivní jako výše uvedené hry, ale zase má šanci být jako první zástupce esportu na olympiádě.

Co je potřeba, aby odvětví esportu bylo bráno v českém prostředí vážněji?

Organizační část celého prostředí esportu je na rozvinuté úrovni, jsme schopni udělat atraktivní akci pro diváky, partnery a hráče. Co ale poněkud pokulhává, je existence profesionálních týmů. Vztahy mezi týmy a hráči nemají jasné kontury a na tom je potřeba pracovat. Potřebujeme, aby se jako v reálném sportu potkávaly týmy, mezi kterými vládne rivalita. Tomu pomůžeme tím, že týmům dáme víc peněz.

Kolik peněz se může v českém esportu letos protočit?

Současný odhad je kolem 50 mil. Kč ročně, které plynou čistě do esportu. V širším pohledu to ale bude i větší objem, protože připravujeme jak obsah, tak i eventy.

Budeme následovat trend v zahraničí a zvyšovat odměny pro hráče a týmy?

Myslím, že budeme kopírovat reálné sporty. Pokud je tady nějaký rozdíl v tom, jak funguje fotbal na Západě a jak u nás, tak se projeví i u esportu. Souvisí to s velikostí trhu. Potřebujeme, aby u nás začaly vznikat profesionální týmy, ve kterých se hráči mohou esportu věnovat na vysoké úrovni.