AKA: Čisté investice do komunikace loni v Česku rostly o 5 %

úterý, 28. ledna 2020, 10:40 Reklama, Výzkum MediaGuru

Podle pravidelné zprávy Asociace komunikačních agentur představovaly v roce 2019 čisté investice do komunikace na českém trhu 119 mld. Kč.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Úroveň loňských čistých investic do komunikace v roce 2019 dosáhla podle expertního odhadu profesní Asociace komunikačních agentur (AKA) na 119 mld. Kč. Údaj obsahuje odhad čistých mediálních i nemediálních výdajů. Ve srovnání s rokem 2018 se investice měly navýšit o více než pět procent.

„Reklamnímu průmyslu se daří, zaznamenáváme růst čtvrtý rok po sobě,“ řekl na úterním představení odhadů ředitel AKA Marek Hlavica. Dodal, že značky investují do své hodnoty, aby si zajistily pozici pro horší období. „Právě hodnota značky poskytuje výrobcům větší manévrovací prostor v době, kdy objemy prodejů a klesají a konkurenční boj se vyostří," vysvětlil Hlavica.

AKA ve svém odhadu vychází z hodnoty reklamního prostoru v ceníkových cenách, dále pracuje s průzkumem inzertních výdajů SPIR pro rok 2019 a s výzkumem nemediálních investic Nielsen Admosphere z března 2019.

Odhadované čisté investice do komunikace (mld. Kč)

Zdroj: AKA, hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

Zadavatelé z oblasti veřejné správy, kteří investují do informačních kampaní, za loňský rok vypsali výběrová řízení v hodnotě 2 miliard korun. To je téměř dvojnásobek loňského roku. „Jakkoliv ještě v ČR nedosahujeme podílu veřejných zakázek v komunikaci na celkovém trhu jako ve vyspělé Evropě (15 – 20%), jde o znatelný posun. AKA podporuje profesionální zadávání školící a poradenskou činností," přiblížil dále Hlavica.

Z hlediska mediálních kanálů zůstává nejsilnější televize. I přes rostoucí investice do online prozatím na tuzemském trhu podle AKA nehrozí, že by internet tradiční kanály v brzké době překonal.

Očekávání vývoje v letošním roce jsou podle představitelů AKA optimistická. „Vidíme růstové plány na tento rok u většiny klientů. Nemáme důvod předpokládat zpomalení. Jsme optimističtí s vědomím toho, že doba je turbulentní," uvedl prezident AKA Jan Binar. „Nevidím negativa, která by mohla letošní vývoj ovlivnit, brexit je spíš regionální věc," dodal předseda Sekce mediálních agentur AKA Petr Chajda. Růst by měl v letošním roce pokračovat i v nemediálních výdajích (sociální média, eventy, dárky, direct marketing aj.). „Očekáváme růst na úrovni 5-7 %," uvedl předseda Sekce aktivačních agentur AKA David Čermák.

Mezi významné události uplynulého roku, které se promítnou i do letoška, lze zařadit diskusi o regulaci reklamy na alkohol. AKA se záměrem ministerstva zdravotnictví nesouhlasí. AKA se také začala zasazovat o samoregulaci komerčního využívání influencerů. Zapojila se rovněž do celoevropské iniciativy, která má za cíl omezit dezinformačním webům příjmy z reklamy.  

-mav-