Budoucí podoba retailu: laboratoř i společenský klub

pondělí, 20. ledna 2020, 16:30 Retail MediaGuru

Příští dekáda retailu s sebou přenese větší důraz na udržitelnost, zážitky, ale i nabídku přesné diagnózy potřeb, třeba pomocí analýzy DNA.

Zdroj: Unibail-Rodamco-Westfield

Zdroj: Unibail-Rodamco-Westfield

Retail v současné chvíli prožívá velké změny. Nejinak tomu bude i v příštím desetiletí. Stojí před ním mnoho výzev, ale i možností. Představit si lze například prodejnu potravin, která se bude chovat jako výživový terapeut a na základě analýzy DNA připraví zákazníkům personalizovaný jídelníček na míru. Obchod s módou zase na místě vyrobí zákazníkovi dokonale padnoucí oblečení a  výrobci výživových doplňků vytvoří unikátní produkty podle hormonálního profilu. Daleko od skutečnosti už nejsou ani plantáže na střeše supermarketu či skleníky přímo na prodejní ploše. Co vše čeká retail v následujících letech, ukazuje průzkum společnosti Unibail-Rodamco-Westfield, stojící v České republice za obchodním centrem Westfield Chodov či Černý Most.

Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo přes 15 tisíc respondentů z 10 evropských zemí, včetně České republiky, se retail musí připravit na pět trendů: 

(1) Svoboda nakupování 

Lidé v současnosti čím dál víc odmítají nakupovat na základě nepřesných dat. Cítí se frustrováni z omezení volby na základě algoritmu. Více než polovina respondentů (56 %) pociťuje nelibost z nepřesných doporučení a 59 % (v Česku dokonce 65 %) chce mít možnost prohlížet si kompletní sortiment. 

Spotřebitelé rádi jen tak brouzdají po obchodech. Zatímco na internetu se této kratochvíli pro zábavu věnuje 41 % z nich, v kamenných prodejnách se tomu oddává až 59 %. Tři čtvrtě dotázaných (74 %) přiznalo, že si přímo v místě prodeje impulzivně vyzkouší novou značku. Od prodejen očekávají lidé především inspiraci. Proto se do budoucna bude dařit obchodům, které obměňují své zboží a značkové kolekce, či pop-up projektům. 

Mnozí dotázaní si také přejí, aby současné čistě digitální značky vstoupily do offline prostoru. Fyzickou prezentaci by uvítali od Netflixu, Spotify nebo e-shopu Zalando. Češi si nejvíce přejí kamenné prodejny od značek Very, YouTube, Alza, CZC, Wish, Bol, Steam, Tinder, Otto a Bonprix.

(2) Retail vzhůru nohama

Podle předpovědi Unibail-Rodamco-Westfield by se měl model maloobchodu převrátit vzhůru nohama. Bod zlomu by měl nastat roku 2025, kdy více než polovina prodejní plochy bude určena pro zážitky, nikoliv pro vystavení produktů. Do pěti let to očekává 59 % respondentů, do sedmi let dokonce 75 %.

Nejžádanější zážitky podle měst, zdroj: Unibail-Rodamco-Westfield

Nejžádanější zážitky podle měst, zdroj: Unibail-Rodamco-Westfield

Už nyní obchodníci zjišťují, že in-store eventy jim fungují. Do budoucna by měli svým zákazníkům nabídnout inspirativní zážitky, únik od reality, ale i možnost zlepšovat své dovednosti. Jedna třetina dotázaných uvedla, že by měla zájem zahrát si na prodejní ploše třeba i únikovou hru, jiní by si chtěli vyzkoušet virtuální realitu nebo si vytvořit vlastní podcast. Prodejní plocha však v budoucnu může sloužit i kulturním akcím, setkávání nebo co-workingu.

Zajímavé je, že až 81 % dotázaných je ochotna si za zážitky připlatit. Ne každý zážitek tak musí být nabízen zdarma, naopak jejich zpoplatnění představuje pro retailery nový zdroj příjmu. 

Bod zlomu by měl nastat roku 2025, kdy více než polovina prodejní plochy bude určena pro zážitky, nikoliv pro vystavení produktů.

(3) Udržitelnost

Až 76 % spotřebitelů požaduje, aby retaileři dělali více pro udržitelnost, a 86 % chce, aby toto téma zařadili mezi své priority. Maloobchodníci tak musí přehodnotit vše počínaje dodavatelským řetězcem a konče oborem, ve kterém podnikají.

Rozměr udržitelnosti vidí spotřebitelé nejen v soběstačnosti obchodů, ale i v jejich schopnosti vyrábět zboží přímo v místě prodeje, ať už na počkání, nebo předem. Vizí do budoucna jsou i zelené střechy a skleníky na prodejně, kde se mohou určité potraviny pěstovat před očima zákazníků.

Dalším požadavkem spotřebitelů je snížení jednorázových plastů (52 %) a celkové snížení odpadů. Lidé také chtějí kupovat zboží, které vydrží déle – až 66 % z nich je ochotno si navíc připlatit za udržitelné zboží.

Obchody se rovněž nemusí omezovat jen na prodej zboží, v určitých kategoriích mohou více pracovat s možnostmi pronájmu, například v dopravě, vybavení domácnosti nebo módě.

Nejčastější kategorie, které si chtějí nakupující průběžně pronajímat. Česká republika je označena červeným rámečkem, zdroj: Unibail-Rodamco-Westfield.

Nejčastější kategorie, které si chtějí nakupující průběžně pronajímat. Česká republika je označena červeným rámečkem, zdroj: Unibail-Rodamco-Westfield.

(4) Retailová laboratoř

Do budoucna bude také nutné pro retailery umět plnit potřeby zákazníků na základě faktů, nikoliv domněnek. Právě přesná diagnóza jejich potřeb bude klíčem k úspěchu. Až 51 % nakupujících a 56 % mladých ve věku 16 až 34 let chce, aby jim obchody nabízely osobní konzultace, které jim pomohou najít ideální výrobek. 

Obchody s potravinami se mohou změnit v místo suplující odbornou laboratoř nebo dnešního praktického lékaře. Více než třetina spotřebitelů (39 %) má totiž do budoucna ve svém obchodě zájem o analýzu DNA, která jim pomůže sestavit například personalizovaný jídelníček. Na základě hormonálního profilu mohou na míru připravovat produkty zase výrobci výživových doplňků. A vývoj hlasových technologií umožní v blízké budoucnosti maloobchodníkům diagnostikovat taková onemocnění, jako je například Alzheimerova choroba.

Obchody s potravinami se mohou změnit v místo suplující odbornou laboratoř nebo dnešního praktického lékaře.

(5) Lokálnost 

Vedle tlaku na přesnost poroste poptávka po lokálnosti. Až 70 % respondentů si přeje, aby nákupní prostory odrážely místní kolorit, a to nejen svou podobou, ale i nabídkou produktů, služeb a aktivit. Více než polovina nakupujících (51 %) dává přednost místním značkám, proto by měly být začleněny do sortimentu. 

Zároveň si až 47 % respondentů přeje zapojovat se více do místní komunity a očekávají v tomto směru proaktivní přístup od svých nákupních destinací, které by měly nabízet i takové záležitosti jako společenský klub, tematické kavárny s deskovými hry nebo domácími mazlíčky, hostit festivaly či divadelní představení. 

V neposlední řadě až 42 % dotázaných touží po zážitcích s nostalgickým nádechem, čemuž by měli retaileři vyjít vstříc. 

Zmíněných pět retailových trendů naznačuje, že maloobchod čeká v následujícím desetiletí několik zásadních posunů, přičemž každý z trendů je sám o sobě důležitý. V době transformace nelze zůstat stát na místě. Je důležité neustále se dívat dopředu a naslouchat tomu, co zákazníci budou chtít zítra, nejen tomu, co chtějí dnes.

-stk-