V Česku roste zájem o autentická vína

čtvrtek, 16. ledna 2020, 10:25 Marketing MediaGuru

Ruku v ruce se zvyšujícím se zájmem o bio potraviny roste i poptávka po autentických vínech. Jejich hlavní propagátoři otevřeli v Praze nedávno svůj druhý vinný bar.

Bogdan Trojak, spoluzakladatel sdružení Autentisté, zdroj: Autentisté

Bogdan Trojak, spoluzakladatel sdružení Autentisté, zdroj: Autentisté

Autentická neboli též naturální vína se vyrábějí z hroznů vypěstovaných ekologicky, bez tvrdé chemie a umělých hnojiv. Zájem o ně v Česku v poslední době roste, což je dáno mimo jiné zvyšující se poptávkou po bio potravinách obecně. Nemálo k tomu ale přispívají i marketingové aktivity jejich propagátorů – Bogdana Trojaka a Antonína Suchánka.

Oba dva se autentickým vínům věnují už řadu let. Na počátku – v roce 2008 – stálo založení sdružení Autentisté, které ctí na vinicích i ve sklepě ekologické a etické zásady, tedy žádné systémové pesticidy a herbicidy či nežádoucí aditiva při výrobě. Před sedmi lety následovalo otevření vinného baru Veltlin, který nabízí vinařské bohatství bývalé Habsburské monarchie. Poté přišla distribuce naturálních vín z Champagne společností Champagnier. Již několik let také vždy v květnu organizují festival Praha pije víno, kterého se jen loni účastnilo téměř 90 vinařů. A na podzim loňského roku otevřeli v prostorách bývalé Literární kavárny v Řetězové ulici další vinný bar s názvem Autentista, kde jsou k dostání vína nejen z Rakouska-Uherska, ale i například z Itálie či Francie. V nabídce jsou kromě tichých i vína šumivá, a také káva či ferment bowls ze zeleniny, bezlepkových obilovin, doplněných sýry, masem a luštěninami.

Interiér baru Autentista vytvořilo architektonické studio FormaFatal, zdroj: Autentista.

Interiér baru Autentista vytvořilo architektonické studio FormaFatal, zdroj: Autentista.

Dominantou prostoru jsou dva lustry Meshmatic a bar z válcovaného plechu s potiskem znázorňujícím mapu hvězdné oblohy, zdroj: Autentista.

Dominantou prostoru jsou dva lustry Meshmatic a bar z válcovaného plechu s potiskem znázorňujícím mapu hvězdné oblohy, zdroj: Autentista.

Autentická vína si cestu nacházejí i do dalších restaurací a kaváren. K dostání jsou například v podnicích skupiny Ambiente. „Rádi bychom zaměřili pozornost na hosty kaváren, kteří vyhledávají výběrovou kávu s jasným původem, ale dávají si rádi i víno,“ prozrazuje Bogdan Trojak. Více se o naturálních vínech můžete dočíst v našem rozhovoru.

Lidé se jednoduše pořád víc zajímají o to, odkud a jak byly dané potraviny získány. A víno je taky vlastně potravina sui generis.

Bogdan Trojak

Jak se daří autentickým vínům v České republice? 

Zájem o autentická vína stále roste. Je to dáno zvyšujícím se zájmem o poctivé, nemanipulované potraviny obecně. Roli v tom hraje i klimatická změna a vůbec vnímání proměny české krajiny, kterou často neblaze ovlivňuje konvenční zemědělství. Lidé se jednoduše pořád víc zajímají o to, odkud a jak byly dané potraviny získány. A víno je taky vlastně potravina sui generis.

Kdo autentická vína primárně vyhledává?

Jsou to většinou vzdělanější, zvídavější lidé. Často z větších měst. Největší trh s autentickými víny je samozřejmě Praha.

Jakým způsobem cílovou skupinu oslovujete? Jaké k tomu využíváte marketingové aktivity? 

Naší výhodou je, že jsme tady trh s autentickými víny vlastně založili. Předtím neexistoval. Naše značka Veltlin (vinný bar a distribuce) a značka Autentisté jsou s přírodními víny spojované už deset let. Důležitým marketingovým „nástrojem“ je pro nás festival Praha pije víno/ Prague Drinks Wine, kterého se loni zúčastnilo skoro devadesát autentických vinařů především z bývalé Habsburské monarchie a přišlo tisíc čtyři sta návštěvníků. V propagaci nám pomáhají samozřejmě také naše dva vinné bary - zavedený Veltlin a nově otevřený Autentista na Starém Městě. Uplatňujeme tedy hodně cross promo marketing, využíváme i sociální sítě a PR.  

Trh s autentickými víny bude asi vždy tvořit jen zlomek celkového obchodu s vínem v ČR, jelikož jde vesměs o rukodělnou práci a žádné veliké firmy v tomto segmentu asi nikdy nevzniknou.

Plánujete cílovou skupinu sami rozšířit? Na koho chcete do budoucna více cílit? 

Nejsme příznivci nekonečného, překotného růstu. Trh s autentickými víny bude asi vždy tvořit jen zlomek celkového obchodu s vínem v ČR, jelikož jde vesměs o rukodělnou práci a žádné veliké firmy v tomto segmentu asi nikdy nevzniknou. V poslední době ale sledujeme zvýšený zájem kavárenského segmentu o naše vína. Rádi bychom tedy zaměřili pozornost na hosty kaváren, kteří vyhledávají výběrovou kávu s jasným původem, ale dávají si rádi i víno. Myslíme si, že by mohli dobře pochopit, o co nám jde.  

Oba dva vinné bary provozujete v Praze. Neuvažujete o expanzi mimo hlavní město? 

Neuvažujeme o tom. Autentistu jsme otevírali v půlce října, máme tam ještě hodně práce.

Kde jsou autentická vína k dostání mimo vaše bary? Dodáváte je například i do retailu? Případně kam? 

Spolupracujeme hlavně s restauracemi a kavárnami. Do klasických obchodů nedodáváme. V Praze narazíte na naše vína na desítkách míst. Zmíním třeba restaurace ze skupiny Ambiente.

O jaký typ autentického vína je největší zájem? Podle čeho si autentické víno zákazníci vybírají – podle odrůdy, ceny, nebo vinaře?  

To je těžká otázka. Víno se ale obecně vybírá především podle ročního období. Jakmile se oteplí, lidé kupují lehčí bílá vína. V zimě dávají přednost plnějším červeným. Od jara do podzimu se pijí „bubliny“, ty jsou velmi žádaná, především v podobě tzv. pétnatů, což jsou šumivá vína, u kterých dobíhá primární fermentace v lahvi. 

Je fascinující sledovat, jak výrazně se za posledních deset let změnila tuzemská vinařská scéna, na níž jsou autentická vína nepřehlédnutelná.

Jak se k autentickým vínům staví sami vinaři? Pozorujete, že někteří opouští klasickou výrobu a přecházejí k autentické? 

Ano, stále víc, především mladých vinařů zkouší připravovat autentická vína. Na Moravě probíhá v této oblasti skutečný bouřlivý kvas. Je fascinující sledovat, jak výrazně se za posledních deset let změnila tuzemská vinařská scéna, na níž jsou autentická vína nepřehlédnutelná. A co víc: na rozdíl od drtivé většiny našich vinařů, Autentisté velkou část produkce vyvážejí a s jejich víny se setkáte v nejlepších wine barech a restauracích po celém světě.  

Bogdan Trojak, spoluzakladatel sdružení Autentisté, básník, překladatel a vinař

 Je jedním ze zakladatelů sdružení Autentisté. Společně s Antonínem Suchánkem a jeho distribuční společností Champagnier organizuje festival Praha pije víno. Stojí za bary Veltlin a Autentista. Pěstuje vlastní víno na vinohradu ve Velkých Žernosekách.

Zároveň je překladatelem, publicistou a básníkem, jenž za svou sbírku Strýc Kaich se žení získal v roce 2005 Magnesii Literu za poezii.