Fáborský: Snažíme se o velký Marketing Festival i v onlinu

pondělí, 4. května 2020, 10:50 Marketing Martina Vojtěchovská

Jakmile to bude možné, začnou produkční týmy v zahraničí natáčet filmová videa se spíkry a rovněž se budou připravovat další věci tak, aby Marketing Festival byl i online co nejpoutavější, vysvětluje pořadatel Jindřich Fáborský.

Jindřich Fáborský, foto: Marketing Festival

Jindřich Fáborský, foto: Marketing Festival

Původně se měla konference Marketing Festival konat na konci dubna. Příchod pandemie ale původní plány změnil a organizační tým Marketing Festivalu hledal formát, ve kterém celá akce může proběhnout. Teď se ukazuje, že sedmý ročník Marketing Festivalu by se mohl v onlinu uskutečnit na konci června. O detailech jsme mluvili s pořadatelem akce Jindřichem Fáborským.

Marketing Festival se měl původně uskutečnit v závěrečné třetině dubna. Měsíc a půl před jeho zahájením ale došlo kvůli koronavirové pandemii k vyhlášení mimořádných opatření, která klasickou podobu konání Marketing Festivalu znemožnila. Jak to celé vnímáte?

Je to nový problém a jsou to nové zkušenosti. Už před 10. březnem (vyhlášení prvního mimořádného opatření, pozn. red.) jsme měli nějaké náznaky, že by letošní ročník mohl být pandemií ovlivněn, ale do začátku března běžely přípravy jako obvykle. Pracovali jsme naplno a investovali do letošního ročníku mnoho peněz. Poté, co se ukázalo, že festival se v tradiční podobě nemůže odehrát, jsme chtěli jít cestou vyslání našich lidí za spíkry, aby s nimi natočili rozhovory a přednášky. To ale také posléze zkrachovalo, protože se nemohlo nikam vycestovat. Začali jsme tedy znovu připravovat novou formu konference a rozhodli jsme se pro to, že si v zahraničí najmeme produkční štáby, které obsah pro nás natočí, další studio ho sestříhá a celé se to připraví. Zatím se zdá, že bychom mohli na konci června nebo na začátku července Marketing Festival uskutečnit online. Plánujeme to tak, že by se festival uskutečnil ve dvou dnech na konci června, pravděpodobně 29.-30.6., když nám celosvětová situace půjde na ruku. Přesný termín ještě potvrdíme v průběhu nebo maximálně na konci května podle toho, jak budou přípravy postupovat.

V jaké fázi teď přípravy jsou?

Momentálně je stav takový, že celý proces natáčení se zahraničními týmy ladíme a věnujeme se přípravám. Modelově to bude vypadat tak, že pro nás budou pracovat desítky lidí v několika zemích, jde o produkční týmy ve Spojených státech a v Británii, animační studio, střihači a naše studio v Liberci. Všichni se snaží, aby se Marketing Festival letos uskutečnil a dostál svého jména. Chápeme to tak, že konference online nemusí být jen rozhovor přes Zoom nebo webinář, ale chceme přinést i emoce, zajímavé informace a usilujeme o to, aby to lidi bavilo. Je to pro nás velká výzva.

Videa se spíkry mají mít tedy jinou podobu než monology přes video?

Půjde o kombinaci připravených filmových ztvárnění přednášek, které budeme 2-3 týdny střihat a připravovat s možností živých vstupů, odpovídání na dotazy a ideálně nějaké interakce nad rámec, která umožní lidem, kteří budou festival sledovat, aby se propojili. Hledáme možnosti, jak tam i tuto interakci, která je na konferencích běžná, dostat. Navýšili jsme také objem příspěvků. Udělat dobrou online konferenci je složité. Děláme všechno pro to, aby se nám to povedlo.

Kolik vystupujících se v programu objeví?

Mělo by jít o všechny plánované spíkry, kteří měli letos v Praze vystoupit včetně Toma Goodwina nebo Lese Bineta a Petera Fielda. Plný seznam spíkrů je na našem webu. Plus jsme nově přidali kreativního ředitele Davea Trotta.

Kdo bude moct festival sledovat? Bude jen pro lidi, kteří si zakoupili vstupenky na dubnový Marketing Festival, nebo je možné publikum rozšířit o nové zájemce?

To je těžké, nechci, aby to znělo, že si vymýšlíme, ale lidi se nás ptají, jestli si bude možné lístky ještě koupit. My ale zase musíme být féroví k našim zákazníkům, kteří si lístky koupili rok nebo půl roku dopředu. Lístek na online Marketing Festival možné koupit bude, ale nebude stát jeden nebo dva tisíce, ale víc.

Udělat dobrou online konferenci je složité. Děláme všechno pro to, aby se nám to povedlo.

Kolik lístků jste do 1. března na letošní ročník prodali?

K vyprodání Kongresového centra chybělo asi 300 vstupenek, prodali jsme jich 1700. Věřím tomu, že bychom těch 300 v průběhu března doprodali.

Od začátku jste neuvažovali o tom, že byste letošní ročník Marketing Festivalu přesunuli na příští rok?

Neuvažovali, my to udělat nemůžeme. Musel bych si půjčit 3-4 mil. Kč a festival dotovat. Proto jsme řekli, že se festival uskuteční online a že všichni, kteří s koupili lístek, budou mít příští rok 50% slevu. Většina lidí to přijala, ale byli i tací, kterým se to nelíbilo. Postupně jsme ale našli smírné řešení. Věřím také, že až kolem poloviny května zveřejníme finální podobu programu a představíme nový web, že se lidi na akci začnou těšit. 

Když tedy sečteme náklady na letošní ročník, který byl téměř hotový a pár týdnů před uskutečním se musel změnit, k tomu přidáme další náklady na produkční a další štáby, které připravují videa, a ještě dáme do úvahy, že příští ročník bude mít drtivá většina účastníků za poloviční cenu, tak se nezdá, že by to vycházelo ekonomicky zrovna příznivě.

No, to máte pravdu, ale všichni si to asi nemyslí. Zvenku to podle některých pohledů může vypadat i tak, že na tom radikálně vyděláme, protože online forma nás nebude nic moc stát kvůli tomu, že odpadá nájem, catering a networking. Musím ale říct, že nákladová stránka je i pro online verzi, jak ji připravujeme, téměř srovnatelná s klasickým Marketing Festivalem. Ano, je pravda, že odpadá catering a že spíkrům budeme platit o něco méně, protože nepřiletí. Produkce videí, která se teď tvoří, je ale dost nákladná, je to velký řád. Nikdy by mě nenapadlo platit za nahrání videí takovou částku. Musíme ale zaplatit několik produkčních týmů po světě, střihače a postprodukci.

Podaří se vám pokrýt náklady za letošní ročník?

Letošní i příští ročník jsou propojené. Vycházíme z podoby plánované letošní online konference, pak z toho, že v příštím roce bude vstupné pro většinu s 50% slevou a navíc počítáme s tím, že příští rok bude méně lidí. Kalkulujeme, že by jich mohlo být tak 70 % z té standardní dvoutisícové kapacity. Pokud to všechno takto dopadne, tak to vychází na čtvrtinovou tržbu oproti normálu. Přesto ale chceme udělat velký festival. Když oba dva ročníky spojíme, tak to v zisku vychází na 75 % jednoho festivalu. Je to radikální pokles, ale může nám zajistit to, že festival bude fungovat. Je asi ale nutné smířit se s tím, že tučné roky skončily.

Jak to dopadne na celý konferenční byznys?

Zásadně. Od začátku jsem přesvědčen, že se celý byznys mění. Pro všechny je to nová zkušenost, ale některá rozhodnutí mi přijdou až zbrklá. Hodně akcí se začalo přesouvat na podzim. Nemyslím si, že je to dobré řešení. Zatím není vůbec jasné, jestli v září bude možné nějaké konference uskutečnit. Bude dvojnásobná konkurence, volné termíny de facto nejsou a obávám se, že ani lidi nebudou mít čas na ty konference přijít. Nám ze všech scénářů vyšlo, že životaschopnost festivalu snad zajistí to, když nebudeme festival přesouvat na podzim nebo na příští rok a uskutečníme ho v jiné podobě. Lidi nám vyjadřují podporu, zdá se, že to náš brand ustál.

Když letošní a příští ročník spojíme, tak to v zisku vychází na 75 % jednoho festivalu. Je to radikální pokles, ale může nám zajistit další fungování.

Co naopak z toho, co letošní ročník přinesl a o čem jste dosud neuvažovali, můžete využít pro budoucí ročníky?

Všichni se to učíme za pochodu. Určitě si ale chceme do budoucna odnést lepší práci s videem, nevyužívat je jen na rozhovory, ale přinášet i marketingově-dokumentární věci. Uvidíme, jak se to bude lidem líbit. Také bychom chtěli lépe propojovat spíkry s publikem. Rozhovory přes Zoom nebo online meetingy mohou probíhat i v průběhu roku. Ještě před několika týdny bych to, že se přes web odvysílá nějaké video, a tím to končí, nepovažoval za zastaralé. Dnes mi to tak přijde. A chceme také vyřešit networking, aby si i v onlinu mohli lidé vyměňovat zkušenosti.

A pokud jde o vaše další aktivity, jako Digisemestr. Jak ty jsou ovlivněny?

Eventy i vzdělávací akce jsou na tom podobně jako konference. Digisemestr v podstatě začal, když přišla nařízení, takže jsme ho také celý přesunuli do onlinu. Musím říct, že to probíhá docela hladce a zdá se, že to lidi baví. Uvažujeme o tom, že příští ročník bychom mohli dělat částečně napůl offline a napůl online. Na Zoom nahráváme videa, která mají posluchači k dispozici a můžeme je tak poskytnout i našim absolventům, což je pro ně dodatečný bonus.