Socialbakers: Za pandemie značky více sází na organický obsah

úterý, 7. dubna 2020, 10:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Značky využívají na sociálních sítích v reakci na pandemii víc organických příspěvků. Ke zjišťování aktuálních informací lidé častěji volí Facebook.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Nárůstem organického obsahu na sociálních sítích na úkor placených příspěvků reagují značky na právě probíhající pandemii koronaviru a nejisté reklamní rozpočty. Vyplývá to z aktuální studie State of Social Media Report: The Impact of COVID-19, kterou vydala společnost Socialbakers. 

„Náš nový report odráží klíčové poznatky z této unikátní doby v naší historii. Kvůli nejistotě ekonomické situace a jejího vývoje a kvůli růstu zapojení uživatelů v digitálním prostředí, značky více využívají organický obsah a snižují výdaje na reklamu,” popisuje Yuval Ben-Itzhak, generální ředitel společnosti Socialbakers, a dodává: „Firmy by měly myslet na svoji budoucnost a zařadit digitální marketing do svých běžných marketingových aktivit. Pokud nám tato doba něco ukazuje, je to důležitost sociálních sítích, jelikož právě zde dochází k zapojení a oslovení zákazníků, a pokud to firmy zanedbávají, mohou do budoucna riskovat.“

K hledání aktuálních informací slouží častěji Facebook

Posty zmiňující koronavirus se podle Socialbakers častěji objevují na Facebooku než na Instagramu. Naznačují tak, že lidé používají Facebook k hledání aktuálních informací častěji. Firmy nicméně využívají obě platformy k doručení aktualit svým fanouškům. 

Není překvapením, že odvětvím s nejvyššími interakcemi je prozatím letecký průmysl, konkrétně letecké společnosti. Miliony lidí se snažili prostřednictvím sociálních sítí získat informace a odpovědi ke svým letům a současným i plánovaným cestám.

Zajímavým zjištěním je i dramatický nárůst „Love“ reakcí, kterými fanoušci odpovídají na obsah firem ohledně šíření koronaviru, pomoci nebo podrobností o podpoře svých komunit a zaměstnanců. Je vidět, že v těchto těžkých a emocionálních časech lidé oceňují firmy a jejich kroky k poskytnutí pomoci a podpory.

Publikum tráví více času online

S rozšířením sociální izolace a karantény po celém světě data Socialbakers také ukazují, že lidé obecně tráví více času online, a to každý den v průběhu několika posledních týdnů. Skutečnost, že lidé tráví více času na sociálních médiích, je zároveň příležitostí, aby viděli více příspěvků od značek, které sledují. 

Z nejnovějších údajů z Evropského časového pásma CET vyplývá, že online aktivita fanoušků firemních profilů se ve srovnání s posledním únorovým týdnem zvýšila o 16,1%. 

Reklamní výdaje klesají

Od začátku března, kdy se pandemie koronaviru globálně rozšířila, začaly výdaje na reklamu na Facebooku v regionech Severní Ameriky, západní a jižní Evropy i jihovýchodní Asie klesat. Prudký pokles byl mezi prosincem a polovinou března zaznamenán zejména v Severní Americe, a to o téměř 50 %. V západní Evropě se hodnota CPC (Cost per Click) na Facebooku snížila o více než polovinu – z prosincové 0,43 dolarů na březnové 0,20 dolaru. 

Podle Socialbakers představuje tento propad nákladů na reklamu příležitost pro B2B firmy, které mohou nyní podporovat povědomí o své značce. B2C společnosti mohou pokles zase využít k nastartování komunikace s fanouškovskou základnou za nižší náklady.

Světlým bodem je skutečnost, že ve východní Asii, která se již postupně zotavuje z krize a začíná obnovovat obchod, reklamní investice pomalu rostou. CPC vzrostlo v březnu o 25.6%. 

„V době krize si firmy nemohou dovolit nekomunikovat se svým publikem. Nyní, více než kdy jindy, zákazníci chtějí od svých oblíbených značek slyšet informace a uklidnění. Úplné zastavení komunikace na sociálních sítí a placeného obsahu by se mohlo ukázat jako nesprávný přístup,“ vysvětluje Yuval Ben-Itzhak. 

„Marketingoví manažeři si musí být vědomi toho, že vzhledem k sociální izolaci, karanténě a nucenému trávení více času doma, se jejich publikum bude více spoléhat na online svět, aby se cítili informování, ve spojení s okolním světem a aby se zabavili. Pokud toto vše vezmeme v potaz, firmy které budou chtít zaujmout své fanoušky to mohou udělat pomocí chytré organické komunikace, s využitím výhod levnější reklamy, nebo nejlépe kombinací obou metod,” doplňuje Ben-Itzhak. 

-stk-