Ze sociálních sítí vzrostly tržby nejvíce Pinterestu

pátek, 30. října 2020, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Digitální platformy vykazují během nejhorší ekonomické krize od třicátých let minulého století solidní hospodářské výsledky.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Síťovým médiím se daří. Nárůstem tržeb vyniká mezi svou konkurencí virtuální nástěnka Pinterest, které se je podařilo zvýšit ve třetím letošním kvartále meziročně o téměř 60 procent na 443 milionů dolarů. Firma registruje i výrazně vyšší počet uživatelů, kteří jsou aktivní minimálně jednou za měsíc. Přibylo jich o 37 procent na 442 milionů. Za pozornost stojí i čísla provozovatele největší sociální sítě světa. Společnost Facebook za stejné období vylepšila své tržby z necelých 18 na 21,5 miliardy dolarů i přes nedávný bojkot ze strany velkých zadavatelů reklamy jako Coca-Cola, Starbucks či Unilever. Čistý zisk zvýšila o téměř třetinu na 7,9 miliardy dolarů, což je pro další platformy momentálně stěží dosažitelná cifra.

Pinterest od konkurence částečně odlišuje jeho komunikační strategie, v jejímž rámci se intenzivně snaží profilovat jako pomocník do koronavirové doby, která uzavírá lidi do svých domovů a řadu kamenných prodejen pak pro jistotu úplně. Podnikatelům se síť snažila suplovat možnosti internetového obchodu, běžní uživatelé se zase mohli setkat třeba s četnějšími tipy na to, jak si doma zařídit pracovnu. „Více než kdy dříve přicházejí uživatelé na Pinterest s tím, aby tam našli inspiraci pro svůj životní styl: cokoliv od plánování Halloweenu v režimu společenských rozestupů po vytvoření vhodného prostředí školákům pro jejich domácí výuku,“ uvedl ve finančním reportu šéf platformy Ben Silbermann. Jeho firmě podařilo také znatelně snížit čistou ztrátu, a to o 30 milionů dolarů na 94 milionů dolarů.

Kdo vydělává na bojkotu

Výsledkům Pinterestu nicméně nahrávají ještě jiné okolnosti kromě přesunu stále větší části každodenního života do čistě digitálního prostředí. Provozovatel digitální nástěnky se podle webu byznysové televizní stanice CNBC domnívá, že jeho výsledkům prospěl také bojkot ze strany zadavatelů, kteří se v rámci iniciativy pod heslem StopHateForProfit rozhodli přestat inzerovat na Facebooku. Své výdaje na reklamu tak měli rozprostřít mezi jiné platformy. Největší sociální síť má podle účastníků bojkotu ekonomický zájem na šíření nenávistného obsahu. Pinterest ale těmto nařčením z povahy svého zaměření na design, kutilství či cestování uniká. Podobně jako například Snap, který oznámil hospodářské výsledky Snapchatu minulý týden. Tržby z komunikační aplikace vzrostly o 52 procent za rok na 679 milionů dolarů. I v jejím případě jde částečně o vedlejší efekt #StopHateForProfit, uvedla CNBC

Byznysový web hodnotí rozporuplně výsledky Twitteru, k jejichž zveřejnění došlo souběžně s reportem Facebooku. Mikroblogovací službu sice denně používá o 29 procent víc uživatelů než před rokem (aktuálně 187 milionů), jenže v porovnání se situací za minulé čtvrtletí jde o nárůst o pouhý milion uživatelů. Ani tržby Twitteru nerostly tak výrazně jako ostatním zmíněným platformám: o 14 procent za rok na 936 milionů dolarů.

Výsledky Snapchatu i Pinterestu zároveň potvrzují trend, který analyzovala společnost Socialbakers. Popsala, že ve třetím čtvrtletí letošního roku prudce vzrostly investice do reklamy na sociálních sítí. Jen těžko lze ale s neochvějnou jistotou počítat s tím, že výdaje na digitální marketing porostou stejným tempem i nadále v době, kdy se část nejvyspělejších ekonomik světa opět uzavírá kvůli šíření nemoci covid-19.

-riv-