E-Commerce Summit: Marketplace umí prodejci vytvořit i 30 % tržeb

čtvrtek, 31. března 2022, 12:55 Internet & Mobil, Marketing, Retail MediaGuru

Na online tržištích se odehrává každý druhý online nákup a prodejci může vydělat 10 až 30 % tržeb. V Česku jsou nejoblíbenější Alza, Heureka a Mall.

Na světě funguje asi 150 hlavních online tržišť, v ČR vede Alza, Mall a Heureka, zdroj: Shutterstock

Na světě funguje asi 150 hlavních online tržišť, v ČR vede Alza, Mall a Heureka, zdroj: Shutterstock

Na konferenci E15 E-Commece Summit se letos hodně hovořilo o online tržištích. Značky a maloobchodníci musí být v současnosti přítomni všude, kde se spotřebitel nachází. A vzhledem k tomu, že každý druhý online nákup se odehrává na tržištích, jako je například Amazon, Zalando, nebo v Čechách Alza, Mall či Heureka, je pro značky nutné, aby byly přítomné i tam. Tyto platformy nabízejí to, co spotřebitel očekává, tedy velmi široký sortiment, dobré ceny a kvalitní služby se snadným vrácením. 

To potvrzuje i Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Ten na E15 E-Commerce Summitu uvedl, že v současné době se zhruba 62 % e-commerce prodává právě přes marketplace, přičemž ve světě existuje asi 150 velkých tržišť. Ta se liší v obsahu, platebních metodách nebo logistických službách. Tím největším je jednoznačně Amazon, dále pak Alibaba, PayPay Mall, anebo eBay. V rámci Evropy patří mezi největší Allegro a Zalando. U Amazonu, který má asi 550 mil. uživatelů, tvoří marketplace více než 2/3 obratu.

Platforma Heureka Group působí v devíti zemích a generuje obrat asi 50 mld. korun. I oni reagují na vývoj trhu a aktuálně vyvíjejí jednotnou platformu pro všechny země, kde působí. Spustit by ji chtěli ještě letos. „Ve všech devíti zemích bude jednotný marketplace, abychom nerozvíjeli tři platformy najednou a umožnili prodej přes hranice,“ uvedl Tomáš Braverman. Podle něj mají do budoucna potenciál úžeji profilovaná tržiště jako je třeba Zoot nebo Glami. Na marketplace se chce napojit i Zásilkovna. „Pro nás je strategický cíl napojit se na ostatní prodejce než si tvořit vlastní marketplace,“ řekl Milan Šmíd, CMO Packeta. O vytvoření marketplace přemýšlí také síť lékáren Dr.Max.

Podíl obchodníků prodávajících online, kteří využívají v ČR online tržiště, byl loni jen 21 %, zdroj: Prezentace D. Antoše

Podíl obchodníků prodávajících online, kteří využívají v ČR online tržiště, byl loni jen 21 %, zdroj: Prezentace D. Antoše

Mezi českými tržišti vede Alza a Heureka

David Antoš, ředitel Boston Consulting Group, představil výzkum, ve kterém bylo dotazováno 500 lidí na názor na česká tržiště (bez kategorie potravin). Česko je paradoxně podle něj ve vývoji co se online tržišť týče spíše pozadu, zatímco jinak v online jsme napřed. Podíl obchodníků prodávajících online, kteří využívají v ČR online tržiště, byl loni jen 21 %. Například v Německu je to 58 % a v Polsku 55 %. Naopak z různých průzkumů vyplývá, že máme asi nejvíc e-shopů na hlavu ze všech zemí Evropy.

Hlavní e-commerce platformy na našem trhu ale tržiště postupně budují. Největší návštěvnost zaznamenávají Heureka, Alza, Zboží.cz nebo Mall. Příští rok k nám přijde Kaufland a přes Mall k nám proniká také Allegro. O tom, kdo bude nejúspěšnější, rozhodne šíře sortimentu, nejnižší ceny a nejvyšší pohodlí pro zákazníky. V průzkumu českých online hráčů, kdy se ptali panelu lidí, kteří uvedli, že online nakupují, se dívali na Heureku, Alzu, Mall, AliExpress a Amazon.

Zajímavé je, že podle průzkumu ale kromě domácích spotřebičů a spotřebního zboží jiné kategorii platformy nedominují. Lidé si je stále asociují s tím, s čím začali. V elektronice je pak nejsilnější Alza, ta je také vnímána jednoznačně nejlépe co se pohodlí týče, zejména díky rychlému a spolehlivému doručení. A jako expert na nejnižší ceny se profiluje AliExpress.

Lidé si pod e-commerce na prvním místě vybaví Alzu 21 %, následně Mall 12 % a pak Heureku 2 %. Podle spontánní znalosti byla Alza na 43 % a Mall 32 %. Pokud by dotazovaní měli nějakou platformu doporučit známým, pak nejčastěji zmiňovali Heureku (41 %), pak Alzu (21 %) a Mall (3 %). „Heureka je univerzálně populární mezi zákazníky všech platforem, naopak u Mallu je vidět, že mezi vlastními zákazníky mají velké NPS skoré, ale u ostatních spíše negativní,“ uvedl David Antoš. Na většině trhů existují 1 až 2 marketplaces a podle něj se postupně i v ČR dojde ke konsolidaci, těžko zde bude nakonec 6 nebo 7 úspěšných hráčů.

Počty prodejců na Amazonu rostou, aktuálně jich je zde aktivních cca 1000 z ČR i Slovenska, zdroj: Prezentace D. Cigánka

Počty prodejců na Amazonu rostou, aktuálně jich je zde aktivních cca 1000 z ČR i Slovenska, zdroj: Prezentace D. Cigánka

Amazon jako řešení i pro české prodejce

O tom, jak funguje integrace českých e-shopů na Amazon, hovořil David Cigánek, konzultant společnosti Expando, která firmě pomáhá se vstupem na toto tržiště. Aktuálně je zde aktivních okolo 1000 českých a slovenských prodejců, kteří nabízejí různorodé produkty a prodávají již v každé kategorii. Jejich obrat za loňský rok byl 2 mld. Kč. Ze známých českých značek je zde například Jablotron, Astratex nebo Skinners.

Právě prodejci posunují Amazon podle Cigánka dál a od roku 2017 se jejich počet ve světě až ztrojnásobil, českých a slovenských se dokonce zdesetinásobil. Prodejci uvádějí, že Amazon Marketplace jim tvoří 10–30 % tržeb. Roční obrat prodejce na Amazonu je okolo 300 tisíc eur.

„Oblíbenost jít prodávat na Amazon se v posledních letech obrovsky zvedá. Prodejce to sice neživí, ale přítomnost tam jim pomáhá růst a vyrovnávat se s výkyvy trhu,” uvádí Cigánek. Amazon prodejci podle něj vydělávají také mnohem více než ti, kteří tam nejsou.

Obavy z poplatků jsou podle něj neopodstatněné stejně jako pocit, že prodejce nebude mít tak silný vztah se zákazníkem, když bude na marketplace. „Prodejce vyroste právě díky tomu, že šel na marketplace. Zajímavý je vedlejší efekt, kdy firmy pak rostou i jinde," dodal Cigánek. Poplatky se pohybují mezi 7 až 15 %. Ovšem mohou přinést i miliony návštěvníků. Pokud to člověk porovná s náklady na provoz vlastního internetového obchodu, tak u tržiště je výhoda, že poplatek musí zaplatit, jen když něco skutečně prodá.

Mnoho značek a maloobchodníků stále se vstupem na tržiště váhá a domnívá se, že tam bude konkurovat svým vlastním prodejním kanálům. Ale podle odborníků je tato obava zbytečná, protože dnešní spotřebitelé začínají vyhledávat zboží právě na těchto platformách. Každý, kdo tam není se svou nabídkou, bude proto automaticky vynechán. Tímto způsobem lze také generovat návštěvnost vlastních kanálů. 

Maloobchodníci mají také někdy obavy, že tržiště se budou snažit prodávat jejich úspěšné produkty. To ovšem shodně Tomáš Braverman a David Cigánek vyvrátili. Kvůli malému nárůstu obratu nechtějí tržiště riskovat svou pověst a odhánět partnery. Platformy těží více z partnerů, kteří jsou úspěšní, a proto se jich nechtějí touto cestou zbavovat.

Nejudržitelnější evropská online tržiště za rok 2021

úterý 21. prosince 2021

-zue-