Markeťákův průvodce po sociálních sítích: TikTok

čtvrtek, 9. června 2022, 12:30 Internet & Mobil MediaGuru

Z původně tanečních videí a uživatelů ve věku kolem 10 let se dnes z TikToku i v podmínkách českého trhu stává plnohodnotná komunikační platforma, píše Vítězslav Klement.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Vítejte u čtvrtého dílu seriálu, ve kterém si postupně představujeme jednotlivé sociální sítě, jež jsou v současnosti relevantní pro vaše podnikání a komunikaci vašich značek a firem. Už od starověku chtěly být značky tam, kde byli lidé, kterým se mohly prezentovat. A jelikož jsou dnes na sociálních sítích aktivní miliony Čechů, kteří na nich tráví hodiny denně, je jasné, že na nich jsou aktivní také právě značky. V dnešním dílu se budeme věnovat platformě nejmladší, a nejen v Česku aktuálně nejprogresivnější – TikToku.

Kde se TikTok vzal a co umí

To bylo tak. TikTok fakticky vznikl teprve před pár lety, konkrétně v roce 2018. Tehdy čínská společnost ByteDance „pohltila" aplikaci Musical.ly, jenž byla tou dobou nejpopulárnějších aplikací v USA. Z TikToku se tak stala globální platforma a zatím se zdá, že se tato akce podařila – TikTok je totiž stále populárnější po celém světě včetně České republiky. Loni se TikTok stal dokonce celosvětově nejstahovanější mobilní aplikací.

Z původně tanečních videí a uživatelů ve věku kolem 10 let se dnes z TikToku i v podmínkách českého trhu stává plnohodnotná komunikační platforma, na které je aktivní kromě globálních hráčů řada českých značek, firem a dalších subjektů.

Také pomocí komunikace na TikToku – a to jak té virální, tak té placené – tak můžete jako značka oslovovat svou cílovou skupinu, tedy potenciální klienty nebo zákazníky.

Jak si TikTok vede v Česku

TikTok v Česku v posledních měsících výrazně stoupá žebříčkem TOP sociálních platforem dle počtu uživatelů, během jara předběhl Pinterest, a v tuto chvíli se dělí s LinkedInem o třetí místo v pořadí. Poslední údaje TikToku totiž říkají, že na této platformě aktuálně (data k začátku května 2022) najdete bezmála 1 950 000 uživatelů. Navíc uživatelů starších 18 let, protože informace o mladší cílové skupině TikTok přestal zveřejňovat. Realita tedy je s největší pravděpodobností ještě o několik set tisíc uživatelů vyšší.

Nejvíce Čechů na TikToku je ve věku 18-24 let (jasně, nebo to o sobě alespoň tvrdí), zajímavostí potom je, že je dnes na této platformě bezmála 70 000 českých uživatelů starších 55 let. Z hlediska zájmů nejvíce „frčí" krása, hry&gaming a jídlo.
Tolik k absolutním číslům. Zajímavé je ale také podívat se na relativní data, respektive meziroční vývoj/nárůst počtu českých uživatelů. Z porovnání dat z května 2021 a 2022 jasně plyne, že počet Čechů na TikToku se meziročně zvýšil o 46 %, českých mužů je potom na TikToku od loňského května dokonce o 75 % více!

Cílová skupina 25-34 let vzrostla meziročně o 17 % a již zmiňovaná kohorta (jak se dnes moderně říká) uživatelů starších 55 let dokonce meziročně vzrostla o třetinu! Na TikToku je dnes také oproti loňskému květnu například třikrát více uživatelů se zájmem o domácí mazlíčky, a dokonce sedmkrát více Čechů se zájmem o finanční služby...

Zdroj: TikTok, květen 2022, zpracování dat GroupM

Zdroj: TikTok, květen 2022, zpracování dat GroupM

Pro koho z vás je TikTok vhodný

TikTok je rozhodně vhodnější (možná spíš výhradně vhodný) pro B2C komunikaci a má pro vás smysl, pokud svým sdělením míříte na mladší cílovou skupinu obyvatel, respektive uživatelů. A pokud vaše komunikace směřuje k zájmům uživatelů (viz infografika výše), máte z půlky vyhráno. Tou druhou půlkou je potom samotný obsah, ale o tom později.

TikTok je značně „rychloobrátkový" z hlediska konzumace obsahu, a tedy máte prakticky neomezené možnosti v tom, kolik obsahu na TikTok vytvářet a jak často jej zveřejňovat. Jen pro jistotu připomínám „okřídlené”, že kvalita by měla dominovat nad kvantitou.

Výhodou TikToku oproti ostatním platformám, a to zejména proti Instagramu, je maximální virální potenciál šíření vašeho obsahu. Obsah na TikToku se uživatelům primárně ukazuje na základě toho, co je zajímá (a jak je algoritmus sleduje a vyhodnocuje), a tak se může i vaše video dočkat statisíců zhlédnutí bez jediné koruny do reklamy.

S jakými cíli na TikTok jít

Cílem vaší existence na TikToku je budování své komunity kolem kanálu na jedné straně a současně ruku v ruce s tím zásah vaším sdělením na straně druhé. Z hlediska cílů reklamních kampaní máte na výběr z klasického zásahu relevantních uživatelů, přivedení uživatelů na váš web, zhlédnutí videa nebo výzvy k instalaci vaší aplikace.

Vedle toho TikTok nabízí také dva účely „konverzní” – jednak samotné konverze, jednak potom sběr kontaktů od oslovených uživatelů.

Z hlediska tvorby komunity je samozřejmě každý další follower dobrý a potěší. Jen pro inspiraci, globálně mají TOP TikTok účty vyšší jednotky milionů sledujících. V případě českého trhu vám budiž benchmarkem hodnota někde kolem 150 000 followerů…

Jak a jaký obsah na TikToku tvořit

Pár čísel na začátek. Průměrný český uživatel stráví dle našich GroupM dat na TikToku průměrně 25 minut denně, u mladší komunity jsou to dnes ale až hodiny denně. Z hlediska tvorby obsahu je ale důležitější, že průměrná délka zhlédnutí videa na TikToku v našem prostředí jsou 2-3 sekundy! K nejprudšímu zlomu ve sledování videí pak dochází někde kolem páté sekundy jejich délky.

Z výše zmíněného je zároveň patrné, že ačkoliv technicky TikTok umožňuje zveřejňovat jako obsah statické kreativy, respektive fotografie, prakticky se obsah na platformě točí kolem videí. Video je potom nejlepší točit, případně alespoň editovat přímo v TikTok aplikaci. Ta totiž nabízí širokou paletu možností editace a tvorby efektů, včetně rozšířené reality. Nejčastějším formátem je video o délce 15 sekund, na výběr potom ještě máte dvě delší stopáže – šedesát sekund a tři minuty.

V těchto dnech si TikTok pohrává také s vlastním formátem Stories. Aktuálně se tato novinka šíří mezi uživateli, ale stále nebyla spuštěna plošně. Jako nevýhodu vidím, že by se vaše Stories video na TikToku nemělo zobrazovat uživatelům ani ve streamu jimi prohlížených videí, ani na vašem profilu. Lidé vaše nové „storýčko” mají poznat tak, že profilová fotka vašeho kanálu bude opatřena modrým kroužkem. No tak uvidíme, jestli ještě TikTok nepřijde s nějakým uživatelsky přívětivějším řešením.

Videa na TikToku se zobrazují vertikálně (a stejně tak je natáčejte také vy), a ačkoliv u všech ostatních platforem platí doporučení dodávat do videa titulky, v tomto případě to tak úplně neplatí. Uživatelé TikToku totiž tuto aplikaci sjíždí se zapnutým zvukem v daleko větší míře než konkurenční platformy typu Facebook nebo Instagram.

Zdroj: TikTok

Zdroj: TikTok

Reklamní formáty aneb jak na TikToku reklamovat

Také TikTok se snaží zpřístupnit reklamy pro široké masy a také vy je tak můžete realizovat přes reklamní platformu TikToku Business Center. Obdobně jako třeba v případě Facebooku také sem si jen nahrajete svou platební kartu a můžete reklamovat ve velkém.

O účelech reklamních kampaní už jsem se zmiňoval. Reklamy tedy můžete optimalizovat za účelem dosahu, návštěv webu, zhlédnutí videa, instalace aplikace nebo konverzních eventů. Doplním možná podnětnou informaci, že u reklam na TikToku můžete vypnout možnost komentářů ze strany uživatelů. Což může být docela užitečná věc. Užitečnou možností potom také může být možnost znemožnění uživatelům stažení vašeho videa.

Pojďme nyní k cílení. V tomto ohledu se možnosti TikToku nějak zásadněji neliší od možností, které nabízí ostatní sociální sítě. Reklamy tedy můžete cílit dle věku, místa uživatele, pohlaví, jeho jazyka nebo dle vlastněného typu zařízení a případně jeho operačního systému. Nechybí samozřejmě paleta možností cílení na různé zájmy uživatelů a TikTok nabízí ještě další parametr cílení. Tím jsou uživatelé, kteří buď provedli interakci s obsahem v určité tematické kategorii, nebo sledují nebo zobrazili profil v určité tematické kategorii.

Vedle těchto „In-Feed Ads", které si můžete nastavit a optimalizovat sami a uživatelům se zobrazují na bázi aukce, existují ještě rezervovatelné prémiové formáty. Tyto s vámi musí poladit přímo zástupce TikToku, tedy sami je do světa nevyšlete. Patří mezi ně například formát One Day Max, který vám garantuje, že se vaše reklama ukáže každému (cílenému) uživateli jako první po otevření aplikace. Podobně potom funguje formát TopView. Od prvního července 2022 by ale mělo u „One Day Max“ dojít ke změnám.

Za zmínku z prémiových formátů stojí ještě „Branded Effects”, který obohacuje váš obsah o aspekty rozšířené reality.

Zdroj: TikTok

Zdroj: TikTok

Shrnutí

  • TikTok je stále populárnější po celém světě včetně České republiky. Loni se TikTok stal dokonce nejstahovanější mobilní aplikací na celém světě.
  • Poslední údaje TikToku říkají, že na této platformě aktuálně najdete bezmála 2 mil. českých uživatelů.
  • TikTok je značně „rychloobrátkový" z hlediska konzumace obsahu, a tedy máte prakticky neomezené možnosti v tom, kolik obsahu na TikTok vytvářet a jak často jej zveřejňovat.
  • Globálně mají TOP TikTok brandové účty vyšší jednotky milionů sledujících. V případě českého trhu vám budiž benchmarkem hodnota někde kolem 150 000 followerů.
  • Průměrný český uživatel stráví na TikToku průměrně 25 minut denně. Z hlediska tvorby obsahu je ale důležitější, že průměrná délka zhlédnutí videa na TikToku v našem prostředí jsou 2-3 sekundy.
  • Co se týče reklamy, vedle klasických aukčních formátů nabízí TikTok také rezervovatelné prémiové reklamní formáty.

Autor textu: Vítězslav Klement, Head of Social, Group M

Markeťákův průvodce po galaxii sociálních sítích: Facebook

středa 2. března 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Instagram

úterý 29. března 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: LinkedIn

pondělí 25. dubna 2022